תורת האבולוציה - מבחן דרכים ל-400 XEVO

ה-400 XEVO, צאצא של הווספה המיתולוגית שייצורה הופסק לאחרונה, הוא קטנוע מושחז, יעיל ומענג

לפני כמה שבועות הודיעו אנשי פיאג'ו על הפסקת ייצורה של ה-PX, הלא היא הווספה המיתולוגית. הביקוש - 15 אלף כלים בשנה - אמנם נותר בעינו ,אבל הצרעה הוותיקה כבר לא עמדה בתקני זיהום האוויר הנדרשים, וחובבי הנוסטלגיה ייאלצו להסתפק מעתה בהעתק ההודי.

ההודעה שטפה אותי בגל זיכרונות שהיה מן הסתם דומה מאוד לזה שהכה בחלק ניכר מהרוכבים בישראל, אם לא בכולם; כמעט שני עשורים אחרי הווספה האחרונה שלי, פתאום אפילו הענן הכחלחל והמסריח וכתמי השמן הנצחיים נראו כמו זיכרון מתוק, וזה עוד לפני שנזכרתי ביתרונות המוכחים של הווספה; חבר נטול רישיון, למשל, שהתעקש על סיבוב, איבד שליטה והתנגש בספסל ציבורי. הספסל נשבר ונדמה לי שגם לחבר נשבר משהו, אבל העיקר שלווספה המאסיבית מהברזל לא קרה כלום. תראו לי קטנוע מודרני שיכול לחזור על תרגיל כזה.

בכל אופן, אני משוכנע שאנשי יחסי הציבור של פיאג'ו לא חשבו עלי כשתכננו את ההודעה, אבל היא תפסה אותי באוכף של 400 XEVO של החברה, בת נינתה של הווספה אם תרצו, ושם היא נראתה קצת פחות עצובה; לאבולוציה בכל זאת יש כמה יתרונות.

ה-XEVO הוא בעצם גרסה מעודכנת ומושחזת של ה-8X הוותיק. השינויים מינורים וכוללים לוח שעונים חדש (ומצוין), כמה חלקי פלסטיק שזכו לצביעה קצת אחרת, רגלית שונה ועוד כמה זוטות. בשבועות האחרונים נוסף להיצע גם מנוע של 400 סמ"ק.

בחינה של ה-XEVO בחנייה לא מגלה הפתעות גדולות: תנוחת ישיבה גבוהה וזקופה, שני תאי מטען גדולים ונוחים שנפתחים חשמלית (אחד מהם בזנב הקטנוע שאינו מחייב הרמה של המושב) ואיכות הרכבה מרשימה מאוד.

לחיצה על המתנע מעירה את הסינגל מוזרק הדלק ומקורר הנוזל (32.5 כוחות סוס) ואנחנו יוצאים לדרך; ה-XEVO לא קל (198 ק"ג), נוקשה מעט (אם כי ניתן לכוון את עומס הקפיץ האחורי) אבל יודע לנגן שזה פשוט תענוג; זה מתחיל בשילוב מנוע-וריאטור מצוין, ממשיך במנוע עתיר כוח ונגמר בשיכוך טוב ושילדה משובחת.

בניסיון להבין את ההבדל הצטרף למבחן 250 8X. ההפתעה הראשונה הייתה כאשר התברר כי ה-250 מזנק טוב יותר מעמידה, אם כי יתרונו נעלם כעבור כמה עשרות מטרים. הפתעה אחרת הייתה כי למרות עודף המשקל, ה-400 לא הרגיש פחות נוח בכבישים העירוניים העמוסים. על כביש בינעירוני לעומת זאת, היתרון שלו היה מוחלט: הוא המריא בנקל ל-130-140 קמ"ש והרגיש שם לגמרי בבית. ה-250 אמנם לא התקשה לחצות את קו ה-120 קמ"ש, אולם טבעי זה לא היה לו.

בשורה התחתונה של ה-XEVO כתוב 40 אלף שקל, 6,000 יותר מאשר תמורת ה-250 סמ"ק, הפרש לא קטן יחסית למחיר הבסיסי, אבל עדיין כזה שהופך את יתרונות המנוע הגדול יותר לאטרקטיביים.