לאחר שנים: גובשה הסכמה בין עיריית בני ברק וחברת החשמל בנושא קווי מתח עליון בכביש גהה

ועדת הערר המחוזית של מחוז תל אביב אישרה בהסכמת הצדדים להקים את קו המתח עליון במרכז הכביש, ובכך להרחיקו משכונות המגורים של העיר

אגף ההנדסה בעיריית בני ברק וחברת החשמל הגיעו לפשרה במאבק ארוך השנים על קו המתח העליון בכביש גהה. ועדת הערר המחוזית של מחוז תל אביב אישרה בהסכמת הצדדים להקים את קו המתח עליון במרכז הכביש, ובכך להרחיקו משכונות המגורים של העיר.

חוסר ההסכמה בין הצדדים החל לפני שבע שנים כשחברת החשמל הגישה לעירייה תוכנית שמטרתה לבטל שני קווי מתח עליון של 161 קילו-ואט שעוברים בבני ברק לאורך כביש גהה ולהקים קו מתח עליון של 400 קילו-ואט. קווי ה-161 קילו-ואט ממוקמים סמוך לשכונות גני גד, רמת אלחנן ונוה אחיעזר בעיר.

חברת החשמל התכוונה להקים כאמור, קו אחד של 400 קילו-ואט, על עמודים הכפולים בגובהם מהעמודים הקיימים. העירייה הגישה התנגדות, אותה הוביל ראש אגף ההנדסה דאז יעקב אשר, שמכהן היום כראש העירייה, וזאת בשיתוף עם עיריית רמת גן, שגם בתחומה עובר כביש גהה. ההתנגדות פירטה כי יש להרחיק את הקו מבתי המגורים.

להתנגדות העירייה צורפה חוות דעת מקצועית של ד"ר יורם ליוור, מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה שממוקם סמוך לכביש גהה.

חברת החשמל, מנגד, פנתה לוועדת הערר המחוזית וביקשה לבטל את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בני ברק שדחתה את התוכנית. בדיוני ועדת הערר בנושא השתתפו גם החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), חברת מקורות שקו המים שלה עובר בתוואי הרלוונטי, מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה ומומחה לנושאי חשמל וקרינה.

לפני כשלושה חודשים הציגה חברת החשמל תוכנית חדשה בפני ועדת הערר, לפיה יעבור תוואי הקו במרכז הכביש בקטע הגובל בבני ברק. לדברי העירייה, עם ביטול הקווים הקיימים והעברת הקו החדש במרכז הכביש תצומצם חשיפת האוכלוסייה לקרינה אלקטרומגנטית.

לדברי מזכיר ודובר העירייה, אברהם טננבוים, בתוכנית שלגביה הגיעו הצדדים להסכמה יהיו חוטי החשמל עיליים אבל המרחק מבתי התושבים יהיה גדול והחשיפה תהיה מינימאלית ביותר.