נדחתה בקשה לכינוס נכסים לוויטה-פרי הגליל; תגבש הסדר מול הבנקים תוך 30 יום

(עדכון) - דירקטוריון ויטה הציע, במסגרת התנגדותו לכינוס הנכסים, להעביר את גרעין השליטה לארגונים החקלאיים בתמורה למחיקת חובות ; בנוסף הציע להקצות 15% מהמניות לבנקים תמורת מחיקת חלק מהחוב

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (ב'), בהסכמת הצדדים, את הבקשה לכינוס נכסים לחברת ויטה פרי גליל וקבע פסק זמן של 30 ימים לחברה לגבש הסדר מול הבנקים.

במהלך תקופה זו תכונסנה אסיפות בנקים, בעלי מניות, נושים וספקים, לצורך גיבוש הסדר מרצון, כפי שביקשה ויטה פרי גליל בעבר. לאור זאת, תמשיך בשלב זה החברה בפעילותה השוטפת.

השופט מינה את עו"ד עפר אטיאס ורו"ח דייב גל ממשרד טרבלסי ושות' כמנהלים מיוחדים של החברות למשך תקופה של 30 יום. עו"ד אטיאס ישמש כמנהל מיוחד לבקשת הבנקים, ואילו רו"ח גל ישמש כמנהל מיוחד לבקשת החברה הציבורית.

על-פי החלטת השופט בתקופת הביניים, החברות תפעלנה במתכונת מצומצמת שתשמר את פעילותן כעסק חי, ובמסגרתה יבוצעו פעולות ייצור ושווק על סמך חומרי גלם זמינים ליצור, ובתנאי שתהיה כדאיות כלכלית ביצורם. עוד נקבע כי המנהלים המיוחדים לא יפסיקו את העסקתם של עובדי החברות, למעט אם יינתן לכך אישור בית משפט על-פי בקשה שתוגש אולם הם יוכלו להורות על הוצאה של עובדי החברות שאינם דרושים לצרכי ההפעלה במתכונת המצומצמת, לחופשה של עד 30 יום.

השופט הורה למהלים המיוחדים לכנס אסיפות נושים ולפעול לשם בחינת הצעות רכש של החברות ו/או השקעה בחברות ו/או הצעות לרכישת פעילות החברות, והכל במגמה לפרוע את חובות החברות לנושיהן.

מוקדם יותר הגיש דירקטוריון ויטה לבית המשפט את התנגדותו לכינוס הנכסים. דירקטוריון חברת ויטה הולך יד ביד עם דרישת הארגונים החקלאיים ומציע הסדר שבמסגרתו השליטה בחברת ויטה פרי הגליל תהיה בידי קרן ייעודית.

לפי ההצעה שהגיש הבוקר הדירקטוריון לבית המשפט המחוזי בחיפה, אותה קרן ייעודית תנוהל באמצעות חברת ניהול שתהיה בשליטה של גורם עסקי המוסכם על הארגונים והבנקים כאחד.

ההצעה הוגשה כאמור במסגרת התנגדות לכינוס נכסים לחברה ובקשה לכינוס אסיפת בעלי מניות ואסיפות נושים, לצורך הצגת תוכנית הבראה לחברה ולחברות הבת שלה.

לפי ההסדר המוצע, קבוצת משקיעים תזרים הון של 24 מיליון שקל לחברה, וזאת כנגד הקצאת מניות השליטה בחברה (51%), כאשר הארגונים החקלאיים המרכזיים הפועלים בצפון ישתתפו.

אמש (א') הפגינו מאות מעובדי ויטה פרי גליל מול המפעל המרכזי של החברה בחצור-הגלילית, במחאה על הליך כינוס הנכסים שאליו נקלעה החברה, לאחר שהבנקים דיסקונט ולאומי סירבו לדחייה נוספת בהחזר חובותיה. העובדים חסמו את ציר התנועה המוביל מחצור-הגלילית לקריית-שמונה, ואף הבעירו צמיגים בכניסה למפעל.

שני מפעלי החברה בחצור-הגלילית ובקריית-מלאכי מעסיקים ביחד כ-400 עובדים קבועים ועוד מאות עובדים עונתיים.

כבר לפני חודשיים בדיקת "גלובס" העלתה כי ספקים מרכזיים של החברה הפסיקו לעבוד מולה, אולם הנהלת החברה הכחישה נמרצות כי היא נמצאת בבעיה פיננסית. גם בוועד העובדים הודו אז כי קיימת בעיה קשה, אך קיוו כי מצבה הפיננסי של החברה לא יתדרדר מעבר לדשדוש בו נמצאת החברה כבר שנים רבות.

בסוף השבוע האחרון פנו עוה"ד עופר אטיאס ושרון חכים לכונסי הנכסים של החברה, לאחר שהבנקים לאומי ודיסקונט פנו במעמד צד אחד לבית המשפט וביקשו כינוס נכסים - לאחר שהחברה נקלעה לחובות של כ-160 מיליון שקל, מתוכם מתוכם 10 מיליון שקל למדינה בגין הלוואה. בנוסף, לוויטה חובות נוספים של 10 מיליון שקל בדין קדימה וחובות של כ-88 מיליון שקל לנושים בלתי מובטחים, מתוכם 38.5 מיליון שקל למגדלים (ספקי התוצרת החקלאית וספקי האריזות.

החברה ניהלה בשבועות האחרונים פגישות עם מספר משקיעים פוטנציאליים, בהם יעקב צסקלה, הבעלים של המתחרה פרי ניר; יצרנית קופסאות שימורים מהגליל; ודודי עזרא, בעל השליטה ביצרנית המזון נטו, שאינו מעוניין בפעילות היצרנית של החברה אלא בפעילות השיווק וההפצה של מוצריה בלבד.

אמש הושעה המסחר במניית ויטה בעקבות מינוי כונס נכסים זמני לחברה.

ויטה פרי הגליל, הנמצאת בשליטת איאן דיוויס, אביב אלגור ושחר פרי, צברה גירעון של 65.6 מיליון שקל בהון החוזר ורשמה הפסד של 7.4 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2008. לדו"חות האחרונים של החברה צורפה הערת "עסק חי".

במקביל פנו גם החברות הבנות של ויטה לבית המשפט והביעו את התנגדותן לכינוס. החברות הבנות, המיוצגות על-ידי עוה"ד אמיר ברטוב ודנית רימון ממשרד ליפא מאיר, טוענות כי המקור לבעיית המימון של הקבוצה בחוב בן שנים לבנקים שאינו נובע מהפעילות העסקית אלא מהשקעה בעייתית שבוצעה בעבר, וכי למעט אירוע החזרת שקים שיזמו הבנקים - לא חל כל שינוי במצב הקבוצה. החברות הבנות מצטרפות גם הן לבקשת החברה הציבורית להכניס את החברה להסדר ולא לכינוס.