תוכנית העבודה של משרד התקשורת ל-2009 מתרכזת ביישום דו"ח גרונאו ומותנית בתקנים שיקצה האוצר

התוכנית לקביעת תעריפי בזק לשנים הבאות תושלם רק ב-2010 במקרה הטוב, והמשמעות היא שבזק לא תרד בתעריפיה והם יישארו ברמתם הנוכחית

משרד התקשורת מעריך כי יקח לפחות 15 חודשים ליישם את המלצות דו"ח ועדת גרונאו לעניין פירוק רשת בזק (אנבנדלינג) ופרסום התעריפים המחייבים. משך הזמן מותנה בהקצאת תקנים על ידי משרד האוצר, מה שאומר שעד שלא יוקצו התקנים לטענת משרד התקשורת לא ייושם דו"ח גרונאו. כך עולה מתוכנית העבודה של משרד התקשורת לשנת 2009 שהגיעה לידי "גלובס".

בתוכנית העבודה שהוגשה למשרד ראש הממשלה נקבעו 11 יעדים מרכזיים והם: יישום המלצות דו"ח ועדת גרונאו שאומצו על ידי השר בשינויים ודגשים והקמת וועדה לבחינת תעריפי חברת בזק, הגברת התחרות בשוק הסלולר, בניית תוכנית אב ספקטרום, הענקת זיכיון לזוכה במכרז הרדיו סיפרתי, שיפור וייעול עבודת הפיקוח והאכיפה לצורך עידוד התחרות והגנת הצרכן, בניית מערך פיקוח למדידת טיב שירותי הדואר האוניברסאלי, גיבוש מבנה לבנק הדואר כך שיאפשר את הרחבת הפעילות הפיננסית, תוך הידוק וביסוס הקשר עם חברת הדואר ויצירת מנגנון פיקוח על בנק הדואר, בחינת הצורך בהסדרה של תחום ה-IPTV , השלמת תמ"א 36 תוך הבאה בחשבון את היבטי פריסת תשתיות תקשורת, וסיוע לרשות השנייה בהשלמת פרויקט הטלוויזיה הספרתית.

כאמור, היעד המרכזי של המשרד הוא יישום דו"ח ועדת גרונאו, ולוח הזמנים שנקבע ליישומו לוקח את היישום לשנת 2010 במקרה הטוב. מה שאומר שעד אז ימשיך משרד התקשורת להחזיק בתפיסה שהמודל של פירוק רשת בזק (וייתכן גם של HOT ) הוא המודל הנכון לקידום התחרות בשוק.

מהפירוט עולה כי הגשת ההמלצות לאחר בחירת היועצים והגשת עבודתם תהיה לפחות 10 חודשים מהרגע שמשרד האוצר יאשר תקנים למשרד התקשורת. אימוץ ההמלצות ייקח עוד חודשיים ומחיר ההצעה הסופית ייקח 15 חודשים לפחות. זה בהינתן שלא יהיו בג"צים של בזק בדרך, ולא יהיו עיכובים שייגרמו על ידי שינויים בשוק (שר חדש שירצה לבחון את המדיניות מחדש) ועוד.

נתונים מעניינים על תוכניות העבודה ניתן ללמוד מתוכנית המשרד לגבי תעריפי בזק. כידוע תעריפי בזק מפוקחים ואחת לכמה שנים מתמנה ועדה שתפקידה לקבוע את רמתם לשנים הבאות. משרד התקשורת מתכנן שב-2009 תמונה ועדת תעריפים לבזק אך עבודתה תושלם לא פחות מ-16 חודשים אחרי שיאושרו התקנים הנוספים למשרד התקשורת. המשמעות היא שבזק בשנה וחצי הקרובות לפחות לא תרד בתעריפיה והם יישארו ברמתם הנוכחית. זוהי ללא ספק בשורה לא טובה לציבור.

מרכיבים נוספים בתוכנית מדברים על הפחתת תעריפי קישור הגומלין בסלולר, ולצורך כך יזדקק המשרד ליותר משנה (13 חודשים) בכפוף לקבלת תקנים. בשורה התחתונה ציבור הלקוחות יצטרך להמתין עד 2010 כדי לראות שינוי בתעריפים בסלולר.

לגבי הגברת התחרות בסלולר באמצעות מפעילים נוספים על בסיס טכנולוגיית WiMAX צופה המשרד כי בחירת הזוכים והקצאת התדרים תתרחש רק בסוף השנה, מה שאומר שרשתות חדשות על בסיס הטכנולוגיה ספק אם יפעלו בשנתיים הקרובות בהתחשב בזמן שלוקח להקים רשת כזו. בסעיף ה-MVNO מעריך המשרד כי במחצית השנה יפורסם הנוסח הסופי של הרישיון, מה שאומר שהשנה כנראה שלא יהיו מפעילים חדשים במודל הזה.