לא על הנוסטלגיה לבדה: מבחן דרכים לווספה החדשה - סופר GTS 300

הווספה החדשה הופכת כל פקק עירוני למשחק השתחלות מהנה ; הסופר GTS 300, שמצטרפת אל אחותה בת ה-250 סמ"ק שנמכרת כאן מזה כשנתיים. המחיר עומד על כ-34 אלף שקל, 2,000 שקל יותר מאשר עבור הדגם צנוע הנפח ; למבחני האופנועים

נוסטלגיה יכולה להיות כלי שיווקי מוצלח מאין כמוהו למכירת כלי רכב, אם כי שימוש לא זהיר עלול לגרום למתיקות להפוך לחמיצות. דוגמאות? החיפושית החדשה, הדור השני של הפיאט 500 (להבדיל מהנוכחי), הקרייזלר פי.טי קרוזר, והרשימה עוד ארוכה. גם דוגמאות מוצלחות לא חסר ובראשון המיני מיינור, הפיאט 500 החדשה, ועוד ועוד. מה עושה כלי רכב עם עיצוב נוסטלגי למוצלח? נחזור לזה בסוף.

הסיבה שכל עניין הנוסטלגיה עולה כאן, היא וספה חדשה שמגיעה לישראל, הסופר GTS 300, שמצטרפת אל אחותה בת ה-250 סמ"ק שנמכרת כאן מזה כשנתיים. המחיר עומד על כ-34 אלף שקל, 2,000 שקל יותר מאשר עבור הדגם צנוע הנפח.

הווספה החדשה - סופר GTS 300

ההבדלים החיצוניים בין האחיות מינוריים: פתחי אוורור נוספים על מכסי הצד ואולי מושב קצת אחר. זה מספיק, גם כך הווספה מצליחה לסחוט את בלוטות הנוסטלגיה עד תומן. ההתלבטות היחידה שלי, תוך שבראשי עולות תמונות הווספות המטונפות, המוכות והאהובות שעברו תחת ידי, הייתה האם הקו העיצובי הנוכחי אינו נקי ואסטטי מדי. לתשובה חד-משמעית לא הגעתי אבל מי שממש יוטרד מהסוגיה יוכל להשיג את המראה האותנטי-שליחי המקורי בקלות רבה; צריך פשוט לתת לה לצנוח פעם-פעמיים לכל צד, והעניין מסודר. ואל דאגה: חלקים נכבדים מהגוף עשויים מתכת ולא מפלסטיק שביר.

כמו אצל יצרנים אחרים, גם כאן להגדרה "300" אין הרבה משמעות טכנית. המנוע הוא צילנדר בודד בנפח 278 סמ"ק, מוזרק ומקורר מים, שהספקו צמח ל-22 כ"ס ול-2.2 קג"מ. זה אמנם מנוע מודרני, אבל הטרטור הבוקע מהאגזוז והוויברציות בגוף מגיעים ממש מהימים שבהם תהילתו של מוסך ונטורה יצאה בכל הארץ. בכל אופן, סיבוב של המצערת והנוסטלגיה נשארת מאחור. הסופר, בסך הכול 148 ק"ג, מרגישה נמרצת להפליא, אוספת קמ"שים בקצב רצחני, ואין כביש עירוני שמצליח באמת לאתגר אותה. זווית צידוד מעולה וגלגלי 12 אינץ' לא אופנתיים הופכים כל פקק והשתחלות ללא יותר ממשחק קליל ומהנה. תוסיפו לזה כיול וריאטור שמתאים בול למנוע ותקבלו את אחת הלוחמות העירוניות הטובות שבנמצא. ההסתייגות היחידה הוא השיכוך, שאינו מושלם אם כי בהחלט אפשר לחיות איתו.

את התשלום על העיצוב והיכולות העירוניות, תידרשו לתת בכביש הבינעירוני. הווספה מושכת בעוצמה עד אזור ה-120 קמ"ש, אבל בהיעדר מיגון רוח, ועם הגלגלים הקטנים, היא לא מרגישה מי יודע מה בנוח עם המשימה. קפיצות קטנות על איילון היא תעשה, אבל בשביל יותר מזה עדיף קטנוע אחר.

והנה הגענו לשורה התחתונה ועמה לשאלה, מה הופך כלי רכב נוסטלגי למוצלח. התשובה, לטעמי, נגזרת מהשאלות האם הוא מצליח להיות יותר מתרגיל בעיצוב והאם שיחזר חלק מהתכונות הבולטות של הדגם המקורי. במקרה של הסופר 300 התשובה היא כן, לשתי השאלות.