המלחמה בעזה נגמרה - עמדות הבוחרים מתקבעות וגוש הימין מתחזק

מסקר ראשון שערך "גלובס" בשיתוף גיאוקרטוגרפיה לאחר המלחמה עולה כי מגמת ההתחזקות של גוש הימין נמשכת - ויו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, מבסס את מעמדו כראש הממשלה הבא של ישראל

על אף שפחות משבוע עבר מאז הוכרזה הפסקת האש בין ישראל לחמאס, אפשר כבר לראות כיצד התקבעו תוצאות מבצע "עופרת יצוקה" בתודעה הציבורית. מסקר ראשון שערך "גלובס" בשיתוף "גיאוקרטוגרפיה" לאחר המלחמה עולה, כי מגמת ההתחזקות של גוש הימין נמשכת ויו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, מבסס את מעמדו כראש הממשלה הבא של מדינת ישראל. אילו הבחירות היו נערכות היום, היה זוכה הליכוד על פי הסקר ל-32 מנדטים, ואילו גוש הימין כולו, תוך שהוא נישא על רוחות המלחמה, גורף 69 מנדטים. וזה עוד לפני שהתחילו הקמפיינים.

על אף שהליכוד מאבד מנדט אחד מהסקר שפורסם כאן לפני שבוע, הפער שפתח נתניהו על מפלגת השלטון עוד לפני המלחמה, נשמר: לא רק שלמלחמה אין אפקט חיובי על קדימה, ההיפך הוא הנכון. גם מפלגתה של ציפי לבני מאבדת השבוע מנדט (21) וספק אם אפשר יהיה להפוך את הקערה בזמן שנותר. עם זאת, במציאות הישראלית שלושה שבועות הם נצח, וסדר היום הפוליטי שהחל בניקיון כפיים, הפך לכלכלי והמשיך לצבאי עוד יכול להשתנות פעמיים.

אבל כמו שזה נראה כרגע, רק אירוע דרמטי במיוחד יוכל לשנות את התמונה ולהדביק את הפערים: אם תצליח ממשלת ישראל להחזיר את גלעד שליט לפני הבחירות, עשויה התמונה הפוליטית להשתנות. תמונתו של גלעד יחד עם הוריו ודאי תועיל לקדימה במעט, אולם אין כמו אולמרט שידע לנכס לעצמו את המהלך ויותיר את קדימה בלי תמונת הניצחון, ובלי המנדטים.

אם נתניהו חשב שהסיוט שלו - יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן כשר ביטחון בממשלתו - נגמר, הוא טועה. ישראל ביתנו רושמת עלייה של 2 מנדטים מאז הסקר הקודם לפני שבוע, ומתקבעת על 16, גם אחרי שליברמן קרא לח"כ טאלב א-סנע "ליצן מחבל", ואולי אפילו בזכות. כרגע מחזיק ליברמן במנדט אחד יותר ממפלגת העבודה (15), והיד עוד נטויה. אם שר הביטחון, אהוד ברק, נראה כמועמד הטבעי להחזיק בתפקיד גם לאחר הבחירות, נראה עתה שנתניהו יעמוד בפני בעיה אם ליברמן ידרוש אותו לעצמו. לאחר שנראה כי הסיפור בין קדימה לליכוד כמעט גמור, זירת ההתגוששות המעניינת יותר תעבור לישראל ביתנו ולעבודה: הקרב על המקום השלישי.

אהוד ברק בנימין נתניהו ציפי לבני

מסקרים פנימיים שנעשו במפלגות השונות עולה כי את עיקר התמיכה מקבלת ישראל ביתנו דווקא ביישובים מוכי הקסאמים. בדיוק כמו העבודה. רוחות מלחמה אכן מחזקות את המועמדים המיליטריסטים. עם זאת, ההתחזקות הדרמטית שרשמה מפלגת העבודה עם תחילת הלחימה בעזה, נבלמה. לאחר שהשיב את כוח ההרתעה ואת האמון בצבא, ייאלץ שר הביטחון להמשיך במאמציו להחזיר גם את האמון של מצביעי העבודה. על פי סקר "גלובס" ו"גיאוקטוגרפיה", רושם ברק ירידה של מנדט אחד מהשבוע שעבר ומתקבע על 15.

באופן פרדוקסלי, פרט לש"ס, שהעומד בראשה, השר אלי ישי, חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אף מפלגה ימנית לא לקחה חלק במלחמה ובכל זאת, ממשיך גוש הימין להתחזק ועומד על פי הסקר על 69 מנדטים. אל מול 51 המנדטים של גוש השמאל, זה לא כוחות.

למעשה, מהנתונים שעולים מהסקר, גוש השמאל יוכל להרכיב קואליציה רק אם יצרף אליו את ליברמן, שלפי שעה שומר את הקלפים קרוב לחזה, או את הליכוד. ואילו בפני נתניהו דווקא עומדות מספר רב של אפשרויות להרכבת קואליציה, אולם חובתו הציבורית של יו"ר הליכוד תהיה להקים ממשלת ימין.

גרף