לראשונה: בוטל עונש מאסר בפועל שנגזר על נאשם שלא היה מיוצג בידי עורך דין

לפני כשנתיים תוקן חוק סדר הדין הפלילי כך שהוסף בו סעיף 15ב, הקובע איסור להטיל עונש מאסר על נאשם שאינו מיוצג - אלא אם ייצוגו הופסק ע"י בית המשפט

בית המשפט המחוזי מרכז ביטל בהסכמת הפרקליטות, עונש מאסר שנגזר על נאשם בעבירות מס שלא היה מיוצג בידי עורך דין. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בה מבוטל מאסר שהוטל על נאשם שאינו מיוצג.

לפני כשנתיים תוקן חוק סדר הדין הפלילי כך שהוסף בו סעיף 15ב, הקובע איסור להטיל עונש מאסר על נאשם שאינו מיוצג - אלא אם ייצוגו הופסק על-ידי בית המשפט. החוק חל על כתבי אישום שהוגשו לאחר מועד תחולת התיקון - דצמבר 2006.

במקרה זה הועמדו לדין ב-2007 חברת איירידאה ובעליה, איל אמיר, שהודו והורשעו בבית משפט השלום בנתניה באי-העברת ניכויים למס הכנסה, אי-הגשת דו"חות אישיים ואי-הגשת הצהרת הון. השופטת אביבה טלמור גזרה על אמיר 6 חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, וכן מאסר על-תנאי וקנס.

אמיר שכר את עו"ד אברהם ג'אן, שעירער בשמו על גזר הדין. בדיון שהתקיים השבוע הגיעו הצדדים להסכמה לפיה עונש המאסר יבוטל. "לא מצאנו פסיקה זהה שנוגעת בדיוק לעניין שבפנינו", אמר נציג הפרקליטות. הערעור ביחס לגובה הקנס הושאר לשיקול-דעת בית המשפט.

השופטים אברהם טל, מנחם פינקלשטיין ומאיר יפרח הפחיתו את הקנס שהוטל על אמיר מ-15 אלף שקל ל-10,000 שקל, משום שמאז גזר הדין הוא הסיר את המחדלים בהם הורשע. (עפ"ג 08-09-1009).