ועדת החקירה להאזנות הסתר ממליצה להקים מנגנוני פיקוח של מערכת המשפט להאזנות

עוד ממליצה הוועדה לחייב את המשטרה לדווח על הצלחות או כשלונות של האזנות, וכן לחייב את המשטרה לידע את בית המשפט מראש על האפשרות שהאזנה תכלול גם בעלי חיסיון - ובהם עורכי דין, חברי כנסת ופסיכולוגים

ועדת החקירה הפרלמנטרית להאזנות הסתר ממליצה להקים מנגנוני פיקוח ובקרה של מערכת המשפט על מבצעי ההאזנות, כך עולה מסיכום מסקנותיה של הוועדה שהוקמה בעקבות פרשת האזנות הסתר למשנה לראש הממשלה, חיים רמון.

מסקנות הוועדה יובאו מחר לאישור מליאת הכנסת שתתכנס לכנס פגרה מיוחד. לאחר מכן יועברו המסקנות לטיפול ועדת חוקה חוק ומשפט, אלא שהדבר יקרה רק בכנסת הבאה.

עוד ממליצה הוועדה לחייב את המשטרה לדווח על הצלחות או כשלונות של האזנות, וכן לחייב את המשטרה לידע את בית המשפט מראש על האפשרות שהאזנה תכלול גם בעלי חיסיון, ובהם עורכי דין, חברי כנסת ופסיכולוגים.

על פי הצעת הוועדה, מיד עם היוודע הדבר שמדובר בבעל מקצוע, תופסק כל הקשבה לשיחה או תמלול שלה, וחומר ההקלטה יועבר לשופט שנתן את ההיתר. השופט יאזין להקלטה או יורה על תימלולה ויעיין בתמליל, וכך יוכל למיין את השיחות ולהורות על העברה למשטרה רק של החומר שאינו נכלל בגדר שיחה שהעדות עליה חסויה. כמו כן הוצע לבחון את האפשרות לקיצור פרק הזמן המקסימאלי להאזנה העומד כיום על חודש ימים לכל היותר ולהאריכו לתקופה של למעלה מחצי שנה.

הוועדה אף המליצה לבחון את האפשרות לקידום הצעת חוק לתיעוד חזותי שיתלווה להאזנת סתר. על פי ההצעה, כי מי שנתן את היתר ההאזנה יהיה רשאי גם להתיר תיעוד חזותי, אם שוכנע שהדבר נדרש למטרות ההאזנה.

בנוסף, הוועדה ממליצה לחייב את המשטרה לפנות לבית משפט באזור בו בוצעה העבירה, כדי למנוע בחירת שופטים "נוחים". כמו כן מוצע לצמצמם את מספר השופטים הרשאים לדון בהאזנת סתר.

עוד נקבע במסקנות כי לכל האזנה יתמנה על-פי צו בית משפט שוטר שיפקח באופן הדוק על תמלול ההקלטה. הוועדה מציעה בסיכום להקים פורום של פרקליטים, חוקרים ושופטים למעקב אחר ביצוע החוק כדי לבחון סוגיות ובעיות שיעלו בעתיד בתחום האזנות הסתר.