ניצחון לדוד אפל: נקבע כי אינו חייב למיכאל צ'רנוי 13.1 מיליון שקל בגין עסקת מוביליטל

בית המשפט קיבל את התנגדות אפל לביצוע 3 צ'קים שלו בסכום כולל של 13.1 מיליון שקל, שהוגשו לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל בידי חברת אלומיניום החזקות שבשליטת צ'רנוי, כיוון שלא כובדו

ניצחון לדוד אפל על מיכאל צ'רנוי. בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי אפל אינו חייב לצ'רנוי 13.1 מיליון שקל בגין עסקת מכירת חברת הסלולר הבולגרית מוביליטל, שהיתה בשליטת צ'רנוי. בית המשפט קיבל את התנגדות אפל לביצוע 3 צ'קים שלו בסכום כולל של 13.1 מיליון שקל, שהוגשו לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל בידי חברת אלומיניום החזקות שבשליטת צ'רנוי, כיוון שלא כובדו.

אפל טען כי הוא היה אמור לקבל עמלה מראש על חשבון שכר טרחתו בגין תיווך בעסקת מוביליטל, וכי הצ'קים נועדו לביטחון בלבד והיו צריכים להיפרע רק אם העסקה לא תצא לפועל. ואולם, לדבריו, העסקה יצאה לפועל, אבל עמלתו לא שולמה, כך שהליך ההוצאה לפועל נגדו נפתח למעשה בחוסר תום לב כדי להקדים תביעה כספית שהוא מתכוון להגיש בגין אי תשלום העמלה. אלומיניום טענה מצדה כי הצ'קים ניתנו על חשבון 3 הלוואות שניתנו לאפל ללא קשר לעסקת מוביליטל.

צ'קים לביטחון

השופטת ד"ר דרורה פלפל קבעה כי גירסתו של אפל בדבר מהות העסקה נתמכה על-ידי כל הצדדים, ולכן יש לדחות את התביעה כבר בשלב זה והליכי ההוצאה לפועל ייפסקו.

לדבריה, אפל הוכיח כי שני הצ'קים הראשונים בסך 6.1 מיליון שקל ניתנו כביטחון בלבד, ומאחר והעסקה מומשה - אין לפרוע אותם. עוד נקבע כי הצ'ק השלישי על סך 7 מיליון שקל היה אמור להחליף את שני הצ'קים הראשונים גם כביטחון - ולכן ודינו כדינם.

השופטת דחתה את טענת אולמיניום, לפיה היה על אפל לציין על גבי הצ'קים שהם ניתנו כביטחון, וציינה כי לא קיימת חובה לרשום על שטר שהוא לביטחון.

לדברי פלפל, העסקה בוצעה - ויש בכך כדי לתמוך בדברי אפל כי הוא היה אמור לקבל סכום של 37.5 מיליון דולר כעמלה. לכן, קבעה כי הסכום של 13.1 מיליון שקל ייחשב כמקדמה על חשבון הסכום אותו הוא היה אמור לקבל כעמלה. (ת.א. 1178/03).