הסיפור האמיתי מאחורי הארכת ההלוואה לפלאזה: דנקנר ותשובה יצטרכו לשלם בימים הקרובים את כל הריבית מראש ובמזומן - כ-100 מיליון דולר

הלילה הודיעה נכסים ובנין כי תקופת ההלוואה, בסך 625 מיליון דולר, תוארך עד 2012 - המניה זינקה ב-7.9% בת"א ; מדובר בתנאי לא מקובל וחריג במערכת הבנקאית ; עם זאת, נראה כי לדנקנר ותשובה לא הייתה חלופה אחרת ; כעת מתנהל מו"מ להפחתת החוב תמורת התשלום מראש

הבוקר (ה') נודע על הישג חשוב ליצחק תשובה ונוחי דנקנר - השניים הגיעו להבנות עם קרדיט סוויס וגולדמן זאקס, המלווים את פרויקט הפלאזה בלאס-וגאס, להארכת ההלוואה בסך 625 מיליון דולר, עד אוגוסט 2012. בנוסף, תנאי הריבית הקבועים בהסכם ההלוואה הקיים לא ישתנו, והם אפילו לא נדרשו להגדיל את הביטחונות. יצוין כי דנקנר רכש באחרונה 3% ממניות קרדיט סוויס.

הבנקים בארצות-הברית זכו אמנם בתקופה האחרונה להנשמה מהממשל, אך הם לא מחלקים אשראי בקלות. ל"גלובס" נודע, כי התנאי העיקרי שבזכותו ההלוואה הוארכה, הינו תשלום במזומן בימים הקרובים של עד כ-100 מיליון דולר - כל הריבית ל-42 החודשים הקרובים. מדובר בתנאי לא מקובל וחריג במערכת הבנקאית. עם זאת, נראה כי לדנקנר ותשובה לא הייתה חלופה אחרת.

רכישת הקרקע ברחוב הראשי של עיר ההימורים הושלמה באוגוסט 2007, תמורת 1.25 מיליארד דולר. הצדדים בעסקה הם אי.די.בי פיתוח עם 25%, נכסים ובנין עם 25% ואלעד גרופ של יצחק תשובה עם 50%. כל הצדדים הביאו 600 מיליון דולר, ונטלו הלוואה של 625 מיליון דולר.

ההלוואה עומדת על ריבית ליבור פלוס 3.8% לשנה, ומורכבת משתי שכבות, כשלראשונה יש שיעבוד מדרגה ראשונה על הקרקע. הריבית מסתכמת בכ-40 מיליון דולר לשנה, כ-140 מיליון דולר לכל התקופה, אך כעת מתנהל משא ומתן להפחתת החוב תמורת תשלום חד-פעמי מראש.

נכסים ובנין הדגישה, שההבנה לדחיית החזר ההלוואה כפופה לקבלת הסכמתם של המוסדות המוסמכים של כל הגופים המלווים. את המו"מ עם הבנקים ניהלו במקביל מיקי נפתלי, מנכ"ל אלעד גרופ, ועמי אראל, נשיא ומנכ"ל דסק"ש. המשקיעים בנכסים ובנין קיבלו בברכה את ההודעה, והמניה סיימה את היום בזינוק של 8%.

האנליסט שי ליפמן מאי.בי.אי אמר היום: "החברות לא צריכות לחזק את ההון בפרויקט. מדובר בידיעה מצוינת לכל מחזיקי הקרקע בווגאס, שכן זה מחיר מאוד נמוך לשמירת הקרקע אצלם. זה דבר חיובי מאוד גם לקבוצת אלעד של תשובה, שהדירוג שלה במעלות ירד מהחשש שהיא תידרש להוסיף הרבה כסף על הפרויקט".

פרויקט בהשקעה של 5-7 מיליארד דולר

השטח בגודל של כ-120 דונם נמצא בלב איזור המבקרים בלאס-וגאס, על חורבותיו של מלון ניו-פרונטיר ההיסטורי. פרויקט הפלאזה צפוי לכלול בית-מלון יוקרתי, קזינו, מרכז מסחרי, אולמות כנסים ומגדלי מגורים. הפרויקט ייבנה במספר שלבים, בהשקעה נוספת של בין 5-7 מיליארד דולר.

היקף הפרויקט ענק בכל פרספקטיבה, גם של מי שנחשב בישראל הקטנה לטייקון. תשובה פועל במסגרת עסקיו הפרטיים, אך דנקנר הכניס לעסקה שתי חברות מקבוצת אי.די.בי אחזקות: אי.די.בי פיתוח ונכסים ובנין. ארה"ב במיתון קשה, ותחום הנדל"ן במיוחד בלאס-וגאס נפגע משמעותית, כך שמרבית הפרויקטים בעיר במצב של הקפאה.

אחד מתנאי ההלוואה הוא שמירה על יחס פיננסי מינימלי בין שווי הקרקע לחוב (ההלוואה), ולכן יש משמעות גדולה להערכת שווי הקרקע. בנובמבר האחרון פרסמה נכסים ובנין שתי הערכות שווי שונות לקרקע, תוך שבועיים: לפי ההערכה הראשונה הקרקע שווה 1.47-1.5 מיליארד דולר, ולפי השנייה רק 652-710 מיליון דולר.