ערוץ 10 מבקש להפחית ב-50% את דמי הזיכיון של כל זכייניות הטלוויזיה

נושא הסדרת שוק הטלוויזיה עלה בסבב הפגישות שהתקיימו בין נציגי ערוץ 10, נציגי הרשות השנייה ושר התקשורת ; בערוץ 10 טוענים: "לא נוכל להמשיך להפסיד 100 מיליון שקל בכל שנה"

המתכון של ערוץ 10 להסדרת שוק הטלוויזיה: דורש התאמת ההוצאה לסוגה עלית למצב השוק, במסגרת מיקוד הרגולציה אותה הרשות השנייה יוזמת; וכן דורש הפחתה של למעלה מ-50% בדמי הזיכיון המשולמים ומיועדים לפעילות הרשות - כך נודע ל"גלובס". דרישה זו של ערוץ 10, אם אכן תתקבל, תחול גם על זכייניות ערוץ 2.

על-פי הערכות, מדובר בדרישה להפחית את דמי הזיכיון בלמעלה מחצי מכ-20-25 מיליון שקל בשנה שמשלם כיום כל ערוץ (סכום דומה המשולם על-ידי ערוץ 2 ונחלק בין קשת לבין רשת), לרמה של כ-12 מיליון שקל יחד, קרי כ-6 מיליון שקל על-ידי ערוץ 10 וכ-6 מיליון שקל על-ידי קשת ורשת ביחד.

נושא זה של הסדרת שוק הטלוויזיה עלה גם בסבב הפגישות שהתקיימו שלשום (א') בין נציגי ערוץ 10, נציגי הרשות השנייה ושר התקשורת, אריאל אטיאס. בערוץ 10 מבהירים בימים האחרונים כי ערבויות אלה יהוו מרכיב בהסדר הכולל, כאשר הכוונה היא להכניס בהסדר הכולל גם את מיקוד הרגולציה ודרישות הערוץ.

כפי שפורסם ב"גלובס", המשמעות של העמדת הערבויות היא שלמעשה אם ערוץ 10 יוציא רק חלק מהסכום בגין המחוייבויות, הסכום הנותר יחולט ויועבר לידי תעשיית הטלוויזיה והקולנוע. שר התקשורת, אריאל אטיאס, הסכים לבצע הפרדה בין מחוייבויות העבר של הערוץ בתחום התוכן, לבין המחוייבויות לרשות השנייה, כסף שיוחזר במועד מאוחר יותר, על-פי סיכום שיקבע בין הערוץ לבין הרשות.

דחייה של מועד הדיון הסופי

עתה עומדת מועצת הרשות השנייה לפנות לשר התקשורת, אריאל אטיאס, בבקשה כי יפנה לוועדת הכלכלה של הכנסת ויציג בפניה את התקנות החדשות. משמעותן של תקנות אלה היא למעשה דחייה מחדש של מועד הדיון הסופי באשר לעתידו של ערוץ 10.

מערוץ 10 נמסר: "אנחנו מנסים להגיע להסדר שישרת את כל הצדדים, אך ללא התאמת הרגולציה למציאות הכלכלית לא נוכל לעשות זאת. לא נוכל להמשיך להפסיד 100 מיליון שקל בשנה".

גורמים בערוץ הוסיפו כי במשך השנתיים שחלפו מיום שזכה במכרז, ערוץ 2 צבר מחוייבויות תוכן הגבוהות מאלה שצבר ערוץ 10 בכל שנות פעילותו. "כנראה שיש כאן בעיה", אמרו הגורמים. "משרדי התקשורת והאוצר הכירו בצורך בשינוי מהותי בדרך ההסדרה של הטלוויזיה המסחרית, ואף הצהירו על כוונתם להוביל שינוי כזה".

מרשת נמסר בתגובה: "לא נתייחס לספקולציות כאלה ואחרות רק נאמר כי אנחנו בטוחים כי כל המעורבים במשבר מבינים כי זה הזמן לפעול ולעשות מעשה. ראוי להקשיב לדבריו של שר התקשורת מהימים האחרונים שקבע באופן ברור שיש כשל שוק גדול ושצריך להתאים את דרישות הרגולציה לגודל השוק, בגלל המשבר הכלכלי, ובגלל השינויים בעוגת הפרסום. הוא אף אמר שיש חובה לעדכן תקנות שנקבעו לפני 12 שנה ואינן רלוונטיות. אנו חושבים שזו הבנה חשובה וצריך להתייחס אליה בכל הרצינות. דווקא היום, לאור עמידתנו על סף סגירת ערוץ מסחרי בישראל, חייבים להבין: כשל השוק הוא דרמטי ואקוטי".