עופר עיני: "אפעל להדחה מיידית מהתפקיד של כל חברי ועד הרכבת הצפוני שעשו דין לעצמם"

(עדכון) בית הדין האזורי לעבודה בחיפה נענה לבקשת הנהלת רכבת ישראל והוציא צו מניעה המורה להפסיק לאלתר את השביתה ברכבת ; ההערכה היא שתנועת הרכבות תחזור לסדרה רק בשעות הערב

רכבת ישראל הודיעה כי הנהלת החברה נערכת לחידוש תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ, לאחר שאנשי הוועד הצפוני של רכבת ישראל השביתו היום (ה') את מרכז הפיקוד והשליטה של מערך הרכבות, הנמצא בחיפה, ובכך הושבתו כל קווי הרכבת בארץ בשעות הבוקר והצהריים. ההערכה היא שתנועת הרכבות תחזור לסדרה רק בשעות הערב.

בדיון חוזר שנערך בבית הדין לעבודה בשעות הצהריים, נעתרו מזכירי וועדי הרכבת בצפון להנחיית השופט והודיעו על כוונתם לחזור לעבודה. ברכבת מציינים כי העובדים מאזור הדרום הודיעו הבוקר כי אינם שובתים וביקשו לקיים את תנועת הרכבות כסדרה ולפיכך, בשעה 11:30 חודשה תנועת הרכבות באזור הדרום בלבד.

מרכבת ישראל נמסר כי חלק מקווי הרכבת, בהם הקווים מת"א לבאר שבע, מודיעין, כפר סבא וראש העין כבר חזרו לפעול באופן מלא. השיבושים בתנועת הרכבות מורגשים עדיין באזור צפון הארץ.

מהרכבת נמסר בתגובה כי "חברת רכבת ישראל הציגה ביצועים מרשימים ביותר בשנה האחרונה וההנהלה מצרה על ניסיונות של קומץ עובדים אלימים ופורעי חוק לפגוע בציבור לקוחות החברה, ובתוכם עשרות אלפי חיילים, ובציבור העובדים המסור והאחראי של החברה גם יחד. ההנהלה מתנצלת בפני ציבור לקוחותיה ותפעל בחריפות למצות את מלוא הדין עם העובדים פורעי החוק".

השביתה פרצה ללא הודעה מוקדמת לציבור ובאופן בלתי חוקי, משום שלא הוכרז סכסוך עבודה בעניין. אפילו בהסתדרות לא קיבלו שום דיווח על המהלך ועל כן הגיבו היום בצעד כמעט חסר תקדים.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, פתח אחר הצהריים בהליך משמעתי נגד חברי הוועד הצפוני. "אפעל להדחה מיידית מהתפקיד של כל מי שעשה דין לעצמו ללא אישור ההסתדרות, בניגוד להנחיותיה ותוך פגיעה מיותרת בציבור", אמר היום עיני. בהסתדרות הבהירו כי ההליך יתקיים גם אם אנשי הוועד לא יופיעו לדיון.

על אף שבית הדין האזורי לעבודה בחיפה הורה לעובדי הרכבת לחזור לעבודה סדירה כבר בשעות הבוקר מתוקף צו מניעה שהוציא, בוועד העובדים הפרו את הצו לפחות בשעות הראשונות, כאשר תנועת הרכבות טרם חודשה במלואה.

מוקדם יותר הבוקר אמר ל"גלובס" בכיר בהסתדרות, כי "מדובר באנרכיה של ממש ואם בוועד העובדים רוצים להתנהג כמו פיראטים, אז יש לזה גם מחיר". לדבריו, "לא רק שההסתדרות לא קבלה התרעה על מהלך השביתה, אלא שאנשי הוועד אף נתקו עמה כל קשר ועברו לדממת אלחוט. מעבר לזה, עד לרגע זה בהסתדרות לא יודעים מה היא העילה לשביתה".הבכיר טוען כי ההסתדרות רואה במהלך יריקה לבאר שממנה הם שותים, משום שוועד עובדי הרכבת עוד יצטרך את ההסתדרות במאבקים מוצדקים בהמשך.

מי שעומד מאחורי השביתה הוא ועד התנועה הצפוני של רכבת ישראל, אחד הועדים הפנימיים החזקים ברכבת. המתיחות בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים גברה בימים האחרונים על רקע מעצרם של יו"ר ועד העובדים, שאול עוקיש וסגנו, מיכה חיון בחשד לקבלת שוחד וטובות הנאה.

בוועד העובדים טוענים כי הנהלת הרכבת מנסה לנצל את הסיטואציה לביצוע שינויים ארגוניים נוספים ולהביא לפיטורים של עוד עשרות עובדים. מנגד, בהנהלת הרכבת שוללים בתוקף את הטענות ואומרים כי מדובר במאבקי ירושה בין הוועדים השונים ברכבת. מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, אמר היום כי הנהלת הרכבת אינה מעורבת במאבקים הפנימיים בוועד, ותגיב בנחרצות נגד כל מי שהיה מעורב בשיבושים. גורמים בהנהלה רמזו כי בכירים בוועד מסיתים את העובדים כנגד ההנהלה על רקע מעצרם של ראשי הוועד. "אין כל סיבה לשביתה. יש גורמים שמעוניינים בהסלמה ברכבת בשביל לשרת אינטרסים אישיים, ולא ניתן לכך יד". גורמים בהסתדרות טוענים כי אנשי הוועד טענו לאחרונה כי הם חוששים מפני פיטורי עובדים ואף שוחחו על כך עם אבי אדרי, אולם בוועד סרבו לחכות שההסתדרות תבצע את בדיקתה בעניין.