דירוג "גלובס"-מעלות לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בדצמבר: מגדל שוקי הון מנצחת בדירוג הקופות האג"חיות והשקליות

ההפסדים הכבדים של קופות הגמל גרמו לציבור להזרים את כספו לקופות המסלוליות הסולידיות, כמקום מבטחים ; מי הגופים המובילים במסלולים השונים, מי מינפו את המגמה החדשה, ומי נשאר מאחור

המפולת בשווקים בשנה החולפת פגעה קשות במוצרי החיסכון לטווח הארוך, ובראשם קופות הגמל, וגרמה למשבר אמון בין העמיתים למנהלי הקופות. המשבר הדגיש את הצורך בהתאמת החיסכון לפרופיל הפיננסי והאישי של העמית, ואת זה יכולות לעשות הקופות המסלוליות.

עד המשבר הנוכחי, רוב העמיתים התמקדו במסלול הכללי, ללא קשר למצבם, שנאת הסיכון שלהם וגילם. אולם במקרים רבים התגלה כי ההשקעה באפיקים הכלליים, שכוללת רכיב לא מבוטל של אג"ח קונצרניות ומניות, הסבה לחוסכים הפסדים.

מבחינת עמיתים הקרובים לגיל פרישה, מדובר בהפסדים כואבים ובלתי הפיכים. למעשה עד היום, רוב החיסכון נמצא בקופות כלליות.

בעקבות הירידות החדות בשווקים העמיתים חיפשו שקט נפשי ומקום מבטחים לכספם. הם מצאו זאת בקופות המסלוליות הסולידיות. הקופות האלו, שעד לאחרונה היו זניחות בשוק הגמל, צמחו בשיעורים ניכרים בשנה החולפת. כך, למשל, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות במסלולי האג"ח ניהלו בסוף 2008 5.2 מיליארד שקל, לעומת 1.2 מיליארד שקל בסוף 2007. כלומר צמיחה של יותר מפי 4.

היתרונות והחסרונות

כל מנהלי הגמל מנהלים היום קופות מסלוליות לצד הכלליות, המאפשרות לעמית לבחור האם להיחשף למניות, לאג"ח, לשקלים או למט"ח. נקודת החולשה בקופות המסלוליות היא שהחוסך נדרש להיות עם היד על הדופק, ולעבור בין מסלולים בהתאם למצב הבורסה ולשינויים בחייו. לא בטוח שאת המעברים הללו ידעו כל העמיתים לעשות בזמן הנכון.

כך, לדוגמה, כ-90% מהמעברים לקופות מסלוליות, בוצעו מספטמבר עד נובמבר - כלומר, תוך כדי ולאחר התרסקות הקופות הכלליות.

יש בעייתיות גם ביציאה מקופה מסלולית. לקוח צעיר שעבר לקופה מסלולית שקלית, למשל, למעשה מקבע את ההפסדים שנגרמו לו עד כה בקופה הכללית, והוא גם עתיד לפספס את העליות בשוק בעתיד, אם לא יעבור חזרה לקופה כללית או לקופה פחות סולידית.

דירוג "גלובס"-מעלות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מתייחס החודש לביצועים שבין ינואר 2006 לדצמבר 2008, ובודק את הגופים המנהלים לפי פרמטרים איכותיים. הדירוג כולל את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות להן ותק של יותר מ-36 חודשים, והוא מתבסס על המתודולוגיה של P&S מעלות (ראו מסגרת). בניגוד לדירוגים אחרים, דירוג "גלובס"-מעלות אינו מתבסס רק על תשואה, והיא מהווה רק כ-20% מהציון המשוקלל.

מגדל שוקי הון מובילה באג"חיות ובשקליות

בדירוג, שבוחן את ההישגים שהצטברו עד חודש דצמבר, בולטת קבוצת מגדל בתוצאות גבוהות. מגדל שוקי הון זוכה בקופות הגמל האג"חיות והשקליות לדירוג הגבוה ביותר - a. מגדל שוקי הון זוכה גם לדירוג הגבוה ביותר בקטגוריית קרנות ההשתלמות השקליות - bbb.

בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות, זוכה מגדל ביטוח לדירוג הגבוה ביותר - aa. בדירוג קרנות ההשתלמות האג"חיות, זוכה אלטשולר שחם לדירוג aa, הגבוה ביותר בקטגוריה. אלטשולר שחם גם זוכה לדירוג אינטראקטיבי A.

כאמור, מגדל שוקי הון, בראשותו של דן ללוז, בולטת בדירוגים הגבוהים. נציין, שבמרבית התקופה הרלבנטית לדירוג, היו קופות מגדל שוקי הון (קה"ל) בבעלות בנק לאומי ובנק דיסקונט. את ההשקעות בקופות ובקרנות של מגדל שוקי הון מנהל סמנכ"ל ההשקעות בחברה, דוד לוי.

לוי מסביר כי הקופות המסלוליות אינן מתאימות לכל לקוח. "הקופות המסלוליות אינן יכולות להחליף לגמרי את הקופות הכלליות הגמישות. בסופו של דבר, הלקוח הסופי לא יכול לנהל את ההשקעות שלו, ולכן הוא סומך על ועדת ההשקעות של הגוף לו הוא נתן לנהל את כספו", אומר לוי.

"קופות גמל הן לא כמו ניהול תיקים, במובן שבתיקים אין מאסה של מאות אלפי לקוחות. לכן השחקנים הגדולים אינם יכולים להתקשר בזמן לכל הלקוחות שלהם ולהעביר אותם בזמן בין מסלולים. לפיכך, אם גוף מסוים אינו מסוגל לנהל מעקב אחרי הלקוחות שלו, שהועברו לקופה מסלולית, אז שלא יפתח וישווק קופות כאלה".

במקום השני: פסגות וכלל גמל

במקום השני בדירוג הקופות האג"חיות נמצאת פסגות, בניהולו של רועי ורמוס. פסגות מנהלת בעיקר את קופת הגמל גדיש, ולאחרונה מונה חגי בדש למנכ"ל חברת הגמל, במקומו של עודד ענבר. פסגות גם זוכה לדירוג אינטראקטיבי A.

את רשימת הקופות האג"חיות הגדולות סוגרת פריזמה עם דירוג bb, שנכסי הגמל שלה ימוזגו בקרוב עם נכסי קופות הגמל של פסגות. מבין המנהלים הקטנים יותר בקטגוריה מתברגת אינפיניטי של אמיר איל לדירוג הגבוה ביותר - a. בתחתית הדירוג נמצאות קופות תמיר פישמן.

במקום השני בדירוג קופות השקליות, נמצאת כלל גמל, עם דירוג bbb. כלל גמל, מבית כלל ביטוח, מנוהלת על ידי דן פנחסי, וההשקעות בה מנוהלות על יד רועי יקיר מכנ"ף. במרבית תקופת הדירוג קופות כלל גמל היו בבעלות בנק דיסקונט.

את רשימת מנהלי הקופות השקליות המנהלות מעל 3 מיליארד שקל, סוגר ישיר בית השקעות, עם דירוג bb.

בראש דירוג קופות הגמל הכלליות נמצאת כלל גמל, עם דירוג a. דש נמצאת במקום השני עם דירוג דומה, ואחריה אלטשולר שחם ופסגות, הזוכים גם לדירוג אינטראקטיבי AA. את קופות הגמל של דש, בניהול קובי לוינסון, מנהל אורן חנוכה, ואת קופות הגמל של אלטשולר שחם, בניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, מנהל אשר דורון.

את קטגוריית קופות הגמל הכלליות, המנהלות מתחת ל-3 מיליארד שקל, מובילה מגדל, עם הדירוג הגבוה ביותר בקטגוריה - aa. את ההשקעות במגדל מנהלת ענת לוין.

כך דירגנו

S&P מעלות מציעה שני סוגים של דירוגים השונים זה מזה בעומק המידע עליו הם מבוססים, ושמים דגש על האופן בו מנוהלות ההשקעות ולא רק על ביצועי הקופות.

הדירוגים מפורסמים בסולמות שונים ובנפרד: 1. דירוג על בסיס מידע פומבי ומידע המתקבל מהקופות על מנהלי ההשקעות, המופיע בסולם aaafr-bfr; 2. דירוג אינטראקטיבי המתקבל באמצעות תהליך הכולל ראיונות עומק עם מנהלי הקופות שבחרו להיחשף וליצור שקיפות לגבי פעילותם. תהליך זה ניתן בתמורה לתשלום וחושף מידע רב ועמיק. הדירוג מופיע בסולם AAAfr-Bfr.

S&P מעלות מדרגת את הקופות שממציאות מידע הנוגע למנהליהן, וזאת בתוך מסלולי ההשקעה ולאורך 36 חודשים. מסלולי ההשקעה ידורגו אם הם כוללים לפחות 5 קופות כאמור לעיל. למידע נוסף: www.maalotfunds.co.il.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המתקבל או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקופה כלשהיא.

דירוג "גלובס"-מעלות לחברות המנהלות משקלל את דירוגי הקופות שמנהלת כל חברה בכל מסלול השקעה. הדירוג הממוצע של החברות מושפע מגודל הקופות המנוהלות. הדירוג מוצג תחת שם התאגיד השולט, אלא אם הגופים המנהלים בבעלות התאגיד נפרדים לחלוטין באופן ניהולם ותפעולם. הדירוג מתייחס לסך הנכסים המנוהלים ומחלק את החברות לשתי קבוצות גודל, עד ומעל 3 מיליארד שקל.

ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

גמל