נדחתה עתירת החברה להגנת הטבע שלא להפוך את היאחזות הנח"ל בעירון ליישוב אזרחי

עם זאת, השופט אליעזר ריבלין מתח ביקורת על משרד הביטחון, מינהל מקרקעי ישראל ויועץ ראש הממשלה לענייני התיישבות, וציין כי העתירה מגלה התנהלות בלתי תקינה של הגורמים הממשלתיים המעורבים בעניין

בג"ץ דחה היום (ב') את העתירה של החברה להגנת הטבע כנגד ההחלטה להפוך את היאחזות הנח"ל בעירון ליישוב אזרחי רגיל. עם זאת, פסק הדין שנכתב על-ידי השופט אליעזר ריבלין מותח ביקורת חריפה על משרד הביטחון, מינהל מקרקעי ישראל ויועץ ראש הממשלה לענייני התיישבות.

השופט ריבלין מציין בפסק הדין כי העתירה ותיאור המהלכים מגלה התנהלות בלתי תקינה, לא עקבית ולא מתואמת של הגורמים הממשלתיים המעורבים בעניין, וכי מוטב היה להימנע מלנקוט בפעולות בעלות משמעות רבה הנעשות בניגוד לדין, ובפרט ללא ביצוע הפעולות המקדימות הדרושות לפי דיני התכנון והבנייה.

השופט מציין כי החלטת היועץ המשפטי לממשלה איננה סופית, ושמורה לו הזכות לשנות את ההחלטה אם ישתנו הנסיבות או אם לא תמומש החלטת הממשלה החדשה לאורך זמן.

העתירה נדחתה בנימוק שהממשלה כבר החליטה על הקמת היישוב במקומו הנוכחי.

מדובר בהיאחזות נח"ל אשר התאזרחה לאחר סיום תפקידה של ההיאחזות כבסיס צבאי. החברה להגנת הטבע טענה כי ההליך שננקט להקמת היישוב מנוגד לדיני התכנון והבנייה, ויש להורות על פינוי של כ-30 משפחות שהתיישבו במקום הנמצא ממזרח לישוב חריש.

יצויין כי השטח איננו מיועד למגורים וכי באפריל 2005 - עוד קודם שניתנה החלטת הוועדה המחוזית בעניין - נתן ראש המועצה המקומית קציר-חריש אישור עלייה לקרקע לחברי הגרעין. החברה להגנת הטבע טענה כי אישור זה ניתן בניגוד לחוק, מה גם שהיועצים המשפטיים של הוועדה המחוזית ושל משרד הפנים התנגדו לבקשה לאישור שימוש חורג שהוגש בעניין. (בג"ץ 2147/06).