פצצת הפנסיה: חברת החשמל רוצה לפרוס את החוב לקופה"ג של העובדים - בוועד מתנגדים

החוב עומד על למעלה ממיליארד שקל ; חברת חשמל: "כל מספר העולה במהלך הבדיקות - מטעה" ; כפי שנחשף ב"גלובס", גרעון העתק בקרן הפנסיה מאיים על איתנותה הפיננסית של חברת החשמל

מתיחות קשה בין ועד עובדי חברת החשמל להנהלת החברה על רקע מחלוקת בנוגע לכיסוי גרעון הענק בקרן הפנסיה של העובדים. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל פועלת לדחיית תשלום החוב בסך של כמיליארד שקל שהיא אמורה להעביר לקופת הגמל של העובדים (כ.פ.י), המנוהלת בכלל ביטוח, בגין החוב האקטוארי עד לחודש אוגוסט השנה.

עוד נודע כי חברת החשמל והוועד חלוקים גם בנושא ריבית ההיוון לפיה נעשים החישובים האקטואריים לפנסיה. גם לסוגיה זו משמעות כספית מאחר והיוון לפי שער ריבית גבוה יותר יביא להקטנת ההתחייבויות לפנסיה במאות מיליוני שקלים ואף במיליארדי שקלים. בוועד מתנגדים לכוונה להוון את ההתחייבויות לפי ריבית של אג"ח קונצרני ותובעים להמשיך בהיוון לפי ריבית של אג"ח מדינה/ממשלתית.

חברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, פנתה באחרונה בנושא לכ.פ.י ולעובדי חברת חשמל, בידיעת משרד האוצר, במטרה לדון בשינוי תקנון הקופה על מנת לאפשר דחיית תשלום החוב האקטוארי. בחברת החשמל מבקשים לדון בשינוי תקנון הקופה באופן שיאפשר לחברה לפרוס את תשלום החוב לקרן הפנסיה של העובדים לתקופה ארוכה מהנדרש לפי התקנון הנוכחי, זאת מחשש להרעה נוספת במצבה הפיננסי והתזרימי של החברה.

איום על האיתנות הפיננסית

לפי הערכות, החברה עשויה להיקלע לקשיים תזרימים אם לא תקבל דחייה בכיסוי הגרעון האקטוארי, זאת מאחר והשנה נדרשת החברה לפרוע חוב של כ-5.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. כפי שנחשף ב"גלובס", גרעון העתק בסך של מיליארדי שקלים בקרן הפנסיה מאיים על איתנותה הפיננסית של חברת החשמל. באוקטובר האחרון העבירה קרן הפנסיה (כ.פ.י) לחברת החשמל דרישה לכיסוי גרעון אקטוארי בסך של כ-4.4 מיליארד שקל, מתוכם 1.4 מיליארד שקל לא יאוחר מחודש אוגוסט 2009.

לטענת כ.פ.י, חוב של יותר ממיליארד שקל נוצר מאחר ושיעורי הפרישה לפנסיה בפועל בחברת החשמל היו גבוהים ממה שהניחה החברה. בנוסף, תבעה קרן הפנסיה תשלום נוסף בסך של 2 מיליארד שקל שנובע מההחלטה לעבור לחישוב ההנחות האקטואריות לפי אחוזי פנסיה נצברים וזאת בהתאם לתקני החשבונאות החדשים (IFRS).

מנגד, בחברת החשמל מתנגדים בתוקף לדרישה בטענה כי שינוי המדיניות החשבונאית וההנחות בדבר פרישת העובדים נעשה ללא ידיעתה ואינו מוצדק לאור הנסיבות בפועל בנושא. בחברה טוענים כי אין הצדקה להעברת סכום כה גבוה לקרן מסיבות חשבונאיות בלבד. בעקבות המחלוקת הקשה, חברת החשמל סיכמה עם הממונה על אגף שוק ההון באוצר על מינוי אקטואר חיצוני לבדיקת הנושא.

אלן פפרמן יבדוק

עוד נודע ל"גלובס" כי באגף שוק ההון באוצר החליטו למנות את אלן פפרמן, לשעבר האקטואר הראשי במשרד האוצר וכיום מנכ"ל א. שקל שירותים אקטואריים מקבוצת שקל, לבדוק את הסיבות לגרעון בקרן הפנסיה. פפרמן הינו מהמומחים הגדולים בנושאי אקטואריה בשוק הפנסיוני והביטוחי המקומי.

יש לציין כי אם תתקבל דרישתה של כ.פ.י להעברת התשלום, צפויה פגיעה נוספת באיתנותה הפיננסית של חברת החשמל, שגם כך מתקשה לממן את מלוא ההשקעות בפיתוח משק החשמל. הגדלת ההפרשות לפנסיה עשויה לבוא על חשבון הכספים המיועדים למימון תוכנית ההשקעות, ואף לחייב את החברה בהגדלת גיוסי ההון.

כזכור, על רקע הגרעון בקרן הפנסיה, פנה בינואר 2008 מנהל רשות החברות, אודי ניסן, לחברת החשמל ולרשות לני"ע בדרישה לשנות את מנגנון קידום הגמלאים בדרגה, זאת "מאחר שהוא אינו מתיישב עם טובת החברה ויוצר לה עלויות גבוהות וגירעונות".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "נושא החוב בגין המחוייבות האקטוארית נמצא בדיונים עם הגורמים הרלוונטיים הנוגעים לעניין ולמיטב ידיעתנו אגף שוק ההון במשרד האוצר עורך בדיקה בנושא. כל מספר העולה בעיצומן של הבדיקות אינו ראוי לתגובה והינו מטעה ועלול להשפיע על מהלכן של הבדיקות".