מלאכת הרכבת הכוורת של נתניהו כבר החלה - השמות הבולטים הם אורי יוגב, איל גבאי וירון זליכה

המועמדים לתפקיד ראש מטה ראש הממשלה הם מודי זנדברג, יחיאל לייטר ונתן אשל ; המועמדים לתפקיד מנכ"ל משרד רה"מ הם אבי בלשניקוב ושמואל סלבין ; מקורבים לנתניהו: "אל תמנה את זליכה ליועץ כלכלי בכיר"

מקורבים לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, מזהירים אותו מפני רצונו של ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר, להתמנות לתפקיד היועץ הכלכלי הבכיר של ראש הממשלה, מחליף לפרופ' מנואל טרכטנברג המשמש כיום כראש המועצה הלאומית לכלכלה. מקורבים לנתניהו, בתוך ומחוץ ללשכתו, חוששים שיחסי העבודה הבעייתיים של זליכה, שהביאו בזמנו לשיתוק ממושך בפעילות משרד האוצר, ישפיעו לרעה על היחסים בתוך לשכת ראש הממשלה, כמו גם בין ראש הממשלה לשר האוצר המיועד וגם בין ראש הממשלה לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר. פישר היה הגורם שהכריע, על פי בקשת ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, נגד רצונו של זליכה להפריט את בנק לאומי בדרך של חלוקת מניות או אופציות לכלל הציבור.

בחודשים האחרונים נדחק זליכה החוצה מסביבת נתניהו, אולם בימים האחרונים חזר לשם תוך שהוא רואה עצמו האיש הכלכלי הבכיר ומציג עצמו כיועץ הבכיר של נתניהו. מקורבים לנתניהו אמרו בימים האחרונים כי גם לנתניהו, המעריך מאוד את יכולתו המקצועית של זליכה, יש חששות מפני אישיותו והשפעתה השלילית על תפקוד הלשכה והממשלה.

הרכבת הפאזל

בתוך כך, כבר החלה מלאכת הרכבת הפאזל של לשכת ראש הממשלה נתניהו. מבין כל היועצים שביכולתו של נתניהו למנות, שלושה הם המשמעותיים ביותר לניווט דרכו של נתניהו להצלחה או לכישלון: מזכיר הממשלה, מנכ"ל המשרד וראש הלשכה. אם לא ידעו להתנהל נכון בנבכי הפוליטיקה, ייכשל נתניהו כישלון חרוץ.

לתפקיד הבכיר של ראש מטה ראש הממשלה, המקביל לתפקידו של יורם טורבוביץ' בלשכת אהוד אולמרט, מוזכר מודי זנדברג, שכיהן כחבר כנסת מטעם צומת ואחר כך מטעם שינוי. זנדברג שימש שר המדע והטכנולוגיות ובמשך חודשים בודדים כשר התשתיות הלאומיות, עד שפוטרו שרי שינוי מהממשלה עקב התנגדותם לתקציב. הוא נחשב כמי שבשלושת החודשים שהיה שר תשתיות הספיק יותר מאשר אלה שהיו בתפקיד כמה שנים. אם לא יזכה זנדברג בתפקיד, ייתכן ששמו ייקשר בתפקיד משמעותי אחר בלשכה.

לתפקיד ראש המטה מוזכרים שמות נוספים ובהם יחיאל לייטר, שהיה ראש לשכתו של נתניהו במשרד האוצר, ונחשב מקורב אליו במיוחד. עם זאת, לייטר, שהתמודד ברשימת הליכוד ולא הגיע למקום ריאלי, מעדיף את תפקיד מנכ"ל משרד החינוך. בסביבת נתניהו אומרים שבתפקיד שר החינוך הוא היה רוצה לראות את הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון, שיוביל את מהפכת החינוך שנתניהו כבר גיבש עם כמה אנשי חינוך בכירים. במקרה כזה יעלון ירצה למנות בעצמו את מנכ"ל המשרד. עם זאת בממשלה צרה עשוי יעלון להיות שר הביטחון.

שם נוסף המוזכר כראש מטה, ולחלופין ראש לשכת ראש הממשלה, הוא נתן אשל שהיה מנכל עיתון "הצופה" והיום מכהן כסמנכ"ל "ישראל היום". אשל מקורב לנתניהו ובני משפחתו שנים ארוכות, ונחשב לאיש אמונם וסודם הקרוב ביותר. הכוונה היא שאשל יקבל את התפקיד בו צריך יהיה את האמון הגדול והקרוב עם ראש הממשלה.

כמנכ"ל המשרד מוזכרים שני שמות: אבי בלשניקוב, היום מנכ"ל הכנסת, שמלווה שנים ארוכות את דליה איציק והיה בעבר גם עוזרו של שר האוצר דאז, בייגה שוחט. בלשניקוב נחשב איש ביצוע וניהול ברמה גבוהה. מועמד נוסף, המועדף על אנשי הליכוד, הוא שמואל סלבין, שהיה בעבר מנכ"ל משרד האוצר. גם הוא נחשב איש ביצוע ברמה גבוהה, כשבנוסף לכך הוא גם איש כלכלה בכיר ומשיג הישגים בדרכי נועם.

בכל מקרה בסביבת נתניהו מתכוננים להחלפה מהירה ומיידית של כל "הגוורדיה הוותיקה" מימי אריאל שרון ואהוד אולמרט.

חטיבת הסברה

אחת התוכניות של נתניהו ולשכתו, ליישום מיידי, היא הקמת חטיבת ההסברה לצד משרד ראש הממשלה. לתוכנית זו צפויות התנגדויות רבות משרי ומשרדי הממשלה האחרים בעיקר החוץ, ביטחון והאוצר. הכוונה היא שחטיבת ההסברה תגבש את האסטרטגיה המלאה להסברה פנימית וחיצונית בכל התחומים, כולל בכלכלה, יחסי דת ומדינה, ערביי ישראל כמו גם מול מדינות העולם והתקשורת הבינלאומית. בראש החטיבה עשוי לעמוד רון דרמר, היום יועצו הכלכלי של נתניהו.

בתפקיד יועץ התקשורת ישאיר נתניהו את יוסי לוי, שהיה יועצו של אביגדור ליברמן ורק לפני כמה חודשים הצטרף ליו"ר הליכוד. לוי, שרכש את אמונו של נתניהו תוך זמן קצר, הפך לאחד האנשים הקרובים לו ביותר.

בנוסף, ייתכן שיישארו בסביבתו של נתניהו גם איש הסקרים ישראל בכר, איש האינטרנט סאני סנילביץ' וראש הלשכה ארי הרו שצפוי לשמש האחראי על הקשר עם התפוצות. לתפקיד ראש המועצה לביטחון לאומי צפוי להתמנות עוזי ארד, איש המוסד הוותיק ששימש יועצו המדיני של נתניהו בלשכת ראש הממשלה וגיבש עבורו את הסכם וואי.

מספר היועצים שימנה נתניהו ייגזר מצרכיו כפי שיציג אותם בפני נציבות שירות המדינה. עם זאת לא יוכל למנות ראש הממשלה יועצים כאוות נפשו, שכן בפניו יעמוד מספר מקסימלי של משרות אולם מספרן יכול להגיע גם ללמעלה מ-15. בנוסף, 6 מהמחזיקים במשרות שיאייש נתניהו יהיו זכאים לשכר מנכ"ל: מזכיר הממשלה, מנכ"ל המשרד, ראש הסגל, יו"ר המועצה הכלכלית, יו"ר המועצה לביטחון לאומי וראש אגף ההסברה.

נתניהו כבר גיבש צוות יועצים חיצוני, שלא יצטרף ללשכה. בראש צוות היועצים הכלכליים יעמוד אורי יוגב, שהיה בעבר ממונה על התקציבים באוצר והיום הוא איש עסקים ואייל גבאי, שהיה מנהל רשות החברות.

יצוין כי מסביב לנתניהו מתקיימים חיזורים של כמה גורמים עסקיים חיצוניים שהיו רוצים לראות את עצמם בתפקיד שר אוצר. בסביבת נתניהו מציינים את שלמה נחמה שהיה יו"ר בנק הפועלים, אולם הם מזכירים את השנים האחרונות של נחמה בבנק, ומעורבותו האישית בהשקעות הסאב-פריים שהביאו את הבנק למחיקה של 1.5 מיליארד דולר. שם נוסף המוזכר, גם הוא עם ביקורת פנימית וחשש, הוא רואה החשבון יגאל ברייטמן, שהוא ואשתו חברים אישיים של בני הזוג נתניהו מקיסריה. יש גם אפשרות שלתפקיד ימונה איש המקורב לאביגדור ליברמן, הכוונה היא לרואה החשבון משה ליאון, שהיה בעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת נתניהו.