בעלי פריניר: "הבעלים הקודמים של פרי גליל ישבו בת"א ולא ידעו איפה נמצא המפעל"; חצור-הגלילית מושבתת

(עדכון) - יעקב צ'סקלה מפריניר, אחד הרוכשים הפוטנציאליים של המפעל בחצור-הגלילית: "רוב העובדים יישארו. יש כמה עובדים בעייתיים שנצטרך להיפרד מהם"

אחרי 35 שנים בענף השימורים, יעקב צ'סקלה לא מתכוון לשקוט על השמרים. מצבה המידרדר של ויטה פרי גליל הביא את בעלי פריניר לרצות להרחיב את עסקיו ולהגדיל את השליטה בענף השימורים. בתחילת ינואר הגיש צ'סקלה לנושים (בעיקר הבנקים והמגדלים) הצעת רכש לוויטה פרי גליל ב-37.5 מיליון שקל כולל הרכוש הקבוע, הפעילות, הקרקע והזיכיונות. במקביל, הוגשה הצעה לתפעל את פרי גליל כעסק חי במשך שנתיים עם אופציה לרכישת החברה בסיום התקופה.

הבוקר (ג') בתי הספר והעסקים בחצור הגלילית מושבתים.

פרי גליל

הרשות בודקת

"הרעיון היה להשביח את החברה במשך שנתיים וכך לקבל את המירב מהחברה. ככה זה הכי טוב לנושים", מסביר צ'סקלה בראיון ל"גלובס". "זה מה שעשיתי גם עם פריניר. ב-1987 קיבלתי לידי את החברה ובמשך שנה וחודשיים הפעלתי אותה. אז יצאנו למכרז מול חברת כור מזון וזכינו".

בינתיים צ'סקלה מחכה. מי שאמור להכריע בנושא היא הרשות להגבלים עסקיים שהחלה בשבוע שעבר לבחון את הצעתה של פריניר כמו גם את הצעתה של חברת זנלכל.

*הסיפור עם פרי גליל לא חדש. למה הרשות בודקת רק עכשיו?

"ביקשנו לבדוק את הנושא לפני חודש אבל משום מה הרשות לא רצתה לבדוק לפני שיהיה זוכה במכרז. לפני שבוע היא התחילה לבדוק את העניין וביקשה 30 יום לכך".

צ'סקלה, אגב, מאמין שהסיכוי שלו טוב יותר - גם לאור ההצעה הגבוהה יותר (זנלכל הציעו 30 מיליון שקל) וגם לאור העובדה שזנלכל היא מתחרה ישירה של פרי גליל לעומת פריניר שאינה מתעסקת בתחום שימורי התירס והאפונה.

לרשות ההגבלים יש החלטה לא קלה. זה שנתיים מתנהלים דיונים משפטיים בינה לבין פריניר בטענה לכך שהאחרונה התמזגה עם חברת מילוז, העוסקת גם היא בתחום שימורי העגבניות, ללא אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. גם כאן צ'סקלה אופטימי. "יש סיכוי גבוה שבית הדין יקבע שאין פגיעה בתחרות במיזוג. זה באחוז מאוד מאוד גבוה. במקרה כזה, הרשות תצטרך לאשר את המיזוג".

*ומה יקרה אם בית הדין יכריע נגדם?

"אם לא יאשרו את המיזוג אז נצטרך למכור את חלקנו בחברה. השקענו שם עשרות מיליונים בשביל 25% מהחברה אבל אם נצטרך אז נמכור".

הטעויות עם ויטה

לא ברור אם לצ'סקלה יש תוכנית עבודה מסודרת לשיקום ויטה פרי גליל אבל לדבריו הוא יודע מה צריך לעשות כדי לתקן את המצב. "אין סודות בהפעלת מפעלים מסוג זה. יש רק סוד אחד: עבודה קשה. אם מישהו מתכוון לרכוש מפעל כמו פרי גליל ולשבת בתל אביב זה לא עובד. הסוד זה עבודה קשה".

*למי אתה מתכוון?

"הבעלים הקודמים ישבו בתל אביב ולא ידעו אפילו איפה נמצא המפעל. היו שם טעויות ניהוליות קשות כמו רכישת ויטה ב-90 מיליון שקל למרות שהיא היתה שווה בקושי 9 מיליון שקל. זה חוסר הבנה של השוק. זאת מין אופוריה של אנשים שלא מבינים שום דבר במפעלי מזון".

לדברי צ'סקלה, בעשרים השנים האחרונות נסגרו 11 מפעלים גדולים בענף המזון כמו יפו מור, פרי טעים, פרי תנובה ואחרים, שכולם בלי יוצא מן הכלל נוהלו בשלט רחוק. "אלה מפעלים שצריכים שבעל הבית יישב בתוך המפעל. אם ניכנס לפרי גליל אני מתכוון לשבת שם ולנהל אותו מבפנים".

ומה לגבי העובדים של פרי גליל? על פי הצהרותיו של צ'סקלה, תוכנית השיקום שלו לא כוללת פיטורי עובדים. אבל בראיון הוא מתקן ואומר כי "רוב העובדים ימשיכו להיות מועסקים. יש מספר מועט של עובדים בעייתיים במפעל שנצטרך להיפרד מהם". אבל עד שהוא יגיע לזה, הוא צריך לקוות לתשובה חיובית מרשות ההגבלים.

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה כי "ברשות בוחנים את המשמעות התחרותית של כל הצעות הרכש שקיבלו הבנקים לפי הקריטריונים הקבועים בחוק.

"בדיקת הרשות החלה עוד בטרם קבלת הודעות מיזוג על מנת לתת מענה מהיר ככל הניתן תוך כדי בחינת הבעיות התחרותיות שעלולות להיווצר. הבדיקה המקדמית נעשית מתוך הכרה בחשיבות הנושא ודחיפותו".

נתניהו יקים ועדת שרים שתסייע למפעלים במצוקה

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, יקים ועדת שרים שתסייע למפעלים במצוקה. ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, הסביר היום כי הוועדה תאתר דרכים לסייע למפעלים במצוקה הראויים לתשומת לב של המדינה, כדוגמת "פרי גליל'.

לדברי ריבלין: "פרי הגליל הוא מפעל שיש לו עיר, כמעט כמו שחצור הגלילית היא עיר שיש לה מפעל. ועדת הכספים שמתכנסת היום לדון בעניין שולי, חייבת לשמש קול קורא לבנקים לדחות את פירוקה של פרי גליל עד כינונה של הממשלה הבאה, כדי לתת סיכוי להצלת המפעל ועובדיו".

בדיון שהתקיים בוועדת כספים אמר ריבלין, כי יש לשקול בעצה אחת עם ההסתדרות והמעסיקים, להקים קרן מיוחדת להצלת מפעלים וחברות במצוקה, כפי שנעשה בעבר.

"זה הצליח ב-2001, ואין סיבה שלא יצליח גם בעת המשבר הזאת. שוחחתי עם ראש הממשלה המיועד בעניין, והוא נתן את ברכתו למהלך", אמר.

בתוך כך, יו"ר ש"ס, השר אלי ישי הזמין היום כמה מעובדי "פרי גליל" לאירוע השבעת הכנסת ה-18 על חשבון ההזמנות שניתנות לחברי הכנסת והשרים. בפגישה עם עובדי המפעל שהגיעו לכנסת אמר ישי כי "נכון יהיה למדינה להשקיע בהצלת המפעל מלשלם פיצויים ודמי אבטלה. חובה שזעקת העובדים תשמע בכנסת. לא אתן שהפריפריה תהפוך לוירטואלית. איבוד מפעל שכזה זה איבוד האנושיות", אמר.