למה להשקיע בגיאורגיה?

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב: "נראה כי כלכלת גיאורגיה עשויה להיות אחת המוצלחות בעולם בשנים הקרובות ובמיוחד לאור המשבר הכלכלי הגלובלי"

[רוצה לנצל הזדמנויות במזרח אירופה? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

גיאורגיה היא מדינת יעד מועדפת על משקיעים ישראליים בשנים האחרונות; גיאורגיה מסתמנת כמשק הצומח ביותר במזרח אירופה, ונראה כי כלכלת גיאורגיה עשויה להיות אחת המוצלחות בעולם בשנים הקרובות ובמיוחד לאור המשבר הכלכלי הגלובלי.

למה להשקיע בגיאורגיה?

גיאורגיה היא אטרקטיבית להשקעות, בין היתר, מהטעמים הבאים: שיעורי צמיחה שנתיים גבוהים בשנים האחרונות, יציבות מאקרו-כלכלית מדיניות ממשלתית תומכת במשקיעים זרים, ביורוקרטיה מינימאלית לפתיחת עסק, משטר רשיונות וזיכיונות נוח, חוקי עבודה גמישים, מדיניות הפרטה אגרסיבית, שיעורי מס נמוכים, ומערכת מיסוי אטרקטיבית (כמפורט להלן).

מיסוי יחידים: אחד החידושים המשמעותיים הוא קביעת שיעור מס בשיעור אחיד, וללא מדרגות, על יחידים. בגיאורגיה החליטו להתנער משיטת המיסוי הפרוגרסיבית המקובלת במערב, מתוך הנחה כי שיעור מס אחיד צודק יותר ומהווה תמריץ לעבודה. שיעור המס על יחידים הוא: 25%. הממשלה הודיעה על כוונה לקצץ את שיעור המס על היחידים ל-15%, בחמש השנים הקרובות.

מס חברות: חברה תושבת גאורגיה חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך גאורגיה, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע בגאורגיה. שיעור מס החברות הוא: 15%.

מס רווחי הון: שיעור מס רווחי הון, הוא בגובה מס החברות: 15%.

מס על דיבידנד: דיבידנד המתקבל מחברה תושבת גיאורגיה או מחברה זרה, פטור ממס.

קיזוז הפסדים ניתן לקזז הפסדים מועברים כנגד רווחים בתנאים מסוימים. לא ניתן לקזז הפסדים אחורה.

ניכוי מס במקור: חברה תושבת גיאורגיה המעבירה דיבידנד לחברה זרה (לדוגמא, לחברה ישראלית), חייבת בעיקרון לנכות מס במקור ולהעבירו לרשות המס בגיאורגיה. שיעור הניכוי תלוי בקיומה של אמנה למניעת כפל מס. בכל מקרה, שיעור הניכוי אמור לרדת ל- 0% בשנת 2011.

אמנות למניעת כפל מס: גיאורגיה החלה בשנת 2006 לנהל מגעים עם מדינות רבות לחתימה על אמנות למניעת כפל מס. בשלב זה נחתמו כ-26 אמנות מס, ולאחרונה אף התנהל משא ומתן בין ישראל לגאורגיה ביחס לחתימה על אמנת מס, בינתיים ללא תוצאה.

תכנון מס למשקיעים מישראל: למרות שאין אמנת מס בין ישראל לגיאורגיה, משקיעים מישראל יכולים למנוע מצב של כפל מס באמצעות קבלת זיכוי ממס בהתאם לחקיקת המס הישראלית. כמו כן, ניתן למנוע את תחולת הניכוי במקור בגיאורגיה באמצעות תכנון מס, בין היתר, באמצעות הקמת חברת אחזקות במדינה אירופית.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל.