ליברמן מודיע לוושינגטון: "אני תומך בהקמת מדינה פלשתינית"

על רקע ביקורות קשות נגד ישראל ביתנו בעיתונים אמריקניים, שולח ליברמן מסר לממשל החדש במאמר בעיתון יהודי: "אני מצפה לעבוד עם הנשיא אובמה ; אני יודע שהיחסים בין ארה"ב לישראל חזקים כפי שהיו תמיד"

על רקע ביקורות קשות נגד "ישראל ביתנו" ואביגדור ליברמן בעיתונים אמריקניים ורמזים עלומי מקור שממשל אובמה היה מעדיף ממשלת מרכז בישראל, שולח ח"כ ליברמן מסר מרגיע לממשל החדש וליהודי ארה"ב: אהיה חבר בממשלה הבאה בישראל, אבל אני לא נורא כפי שמציירים אותי; אני אפילו בעד מדינה פלשתינית.

במאמר מפרי עטו שמתפרסם בעיתון ניו יורק ג'ואיש וויק כותב ליברמן: "עוד השמצה שהושלכה בכיווני היא, שאני 'ימני קיצוני' ו'אולטרה לאומני'. אני רוצה שמדינת ישראל תוסיף להיות מדינה ציונית, יהודית ודמוקרטית. אין בכך שום דבר 'קיצוני' ו'אולטרה'. אני אפילו תומך בהקמתה של מדינה פלשתינית בת קיימא".

ליברמן מתייחס לשותפות של ישראל ביתנו בקואליציה הבאה כאל עובדה מוגמרת: "כחלק מהממשלה הבאה, אני מצפה לעבוד מול הנשיא אובמה. אני יודע שיחסי ארה"ב וישראל חזקים כפי שהיו תמיד, ושהערכים והאינטרסים המשותפים שלנו הופכים את הידידות בין שתי המדינות לבלתי ניתנת לערעור".

במאמץ להדוף את הביקורות נגדו בגין עמדותיו כלפי ערבי ישראל, כותב ליברמן: "אני מקדם בברכה תרומת מיעוטים לשגשוגה של ישראל. איננו מבקשים מערביי ישראל לחלוק עימנו את החלום הציוני. אנו מבקשים מהם לקבל שישראל היא מדינה יהודית, המדינה היהודית היחידה בעולם. זו גם הדמוקרטיה היחידה במזה"ת וגם המדינה המתקדמת ביותר במונחים של טכנולוגיה, שירותי בריאות וחינוך. אם אלה שמנסים למוטט את המדינה באמצעות טרור ואלימות יתמקדו תחת זאת בשיפור חיי היום-יום, בחינוך, בתשתיות ובשירותי בריאות, נוכל להתקדם לקראת חיים טובים יותר לכולנו".

"לישראל ביתנו אין שום התנגדות להבעת דעות בלתי אלימה", מוסיף ליברמן. "אבל אנו מסרבים לסבול התבטאויות אלימות שמהוות סכנה מיידית וברורה. אני חושב על הראש הערבי של העיירה הישראלית סכנין שאמר, במהלך מבצע עופרת יצוקה: 'אני קורא מכאן לאנשי עזה ואומר, אל תפחדו. אל תכנעו. חסמו אותם בדמכם כדי להקים את מדינת פלשתין, שבירתה ירושלים... יחי פלשתין, יחי השאהידים'".

הוא מוסיף: "כמה עיתונאים מדגישים שאני מציע קריטריונים לאזרחות מהסוג שמדינות אחרות מיישמות רק כלפי מהגרים שנעשים אזרחים, לא לילידי המדינה. למבקרים אלה אני עונה, כי זה טיעון בלתי רלוונטי כאשר דנים באזרחות אחראית. האם אזרחים בריטיים, ילידי בריטניה, לא ביצעו את הפיצוצים ברכבת התחתית של לונדון ב-2005? מחויבות לזכויות ולאחראויות שגלומים באזרחות צריכה להיות ישימה לכל אזרח, בלי קשר למקום לידתו".

"כאשר גיבשתי את העמדה שלנו על חובות האזרחות, עמדה שלא צריך להתנצל עליה, שאבנו במידה רבה ממודלים ברחבי תבל", כותב ליברמן. "לדוגמה, משרד הפנים בבריטניה ניסח באחרונה כמה חוקים חדשים שהופכים אזרחות אחראית לחובה לכל יש שמבקש לקבל אזרחות בריטית. למועמדים (לאזרחות) תוקצב תקופת מבחן, שבה הם יצטרכו להראות כצד הם תורים לקהילה. בארה"ב, אלה שמבקשים גרין קארד חייבים להישבע שהם יקיימו את הזכויות והחובות של אזרחות".

(כתב גלובס מציין, כי אמירה זו אינה נכונה. קבלת גרין גארד אינה מקנה אזרחות אלא רק זכות לתושבות קבע ולעבודה; מקבלי גרין קארד אינם נדרשים להישבע).

ביום ג' הזכיר בעל הטור ריצ'ארד כהן בוושינגטון פוסט, כי הנשיא הראשון, חיים וייצמן, כתב בזכרונותיו שמבחנה של ישראל יהיה בדרך שבה תתייחס לאזרחיה הערביים. כהן מתח ביקורת על "המפנה המכוער בפוליטיקה הישראלית" וקבל על כך שמנהיגי היהדות בארה"ב אינם מרימים קול מחאה על המפנה הזה.

בראיון לסוכנות הידיעות היהודית JTA אמר כהן, כי הכללת ליברמן בממשלה החדשה תהיה מהלך "מאוד מאוד בלתי מועיל". לדבריו, "יכולתי להגן עןל המבצע בעזה אך יהיה לי קשה מאוד להגן על ממשלה שכוללת מישהו שדורש מאזרחים להישבע שבועת אמונים".

(כתב גלובס מציין, שבעת קבלת אזרחות בארה"ב, מדקלמים האזרחים החדשים שבועת אמונים למדינתם החדשה).

בעוד שמנהיגים יהודיים רבים סרבו להביע דעה על ליברמן, בסקר שערכה JTA, בטענה שזה עניינם של אזרחי ישראל, התייצבו כמה מנהיגים יהודיים חשובים לימינו. אחד מהם, מלקולם הוהנליין, סגן נשיא אקזקוטיבי של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, אמר כי ליברמן "הרבה יותר מתון מכפי שהתקשורת מציגה אותו".