נביעות ופריגת מאבדות נתחי שוק בעקבות הורדתן ממדפי שופרסל

כזכור, שופרסל הורידה מהמדפים שישיות מים של נביעות, קרטוניות מיץ של פריגת, קפה נמס רד מאג של אסם ותה קר "אייס T" של ויסוצקי ; חודשיים לאחר המהלך, המרוויחים הגדולים מהמשבר הם המותגים עין גדי וספרינג

חודשיים לאחר ששופרסל הורידה מהמדפים את המותגים אייס-T של ויסוצקי, מארזי נביעות ופריגת בקרטוניות של החברה המרכזית (קוקה-קולה) ונס קפה רד מאג של אסם - מרבית המותגים משלמים את המחיר באיבוד נתחי שוק. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס".

כזכור, בסוף דצמבר הורידה שופרסל מספר מותגים מובילים מהמדפים, בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם ספקים ב"מחירי רצפה" ברשת המתחרה, רבוע כחול . יממה לאחר שהפרשה נחשפה ב"גלובס", פתחה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בחקירה תחת אזהרה נגד רשת שופרסל ובכיריה, בחשד לפגיעה לכאורה בתחרות.

שופרסל סירבה מאז להשיב את המוצרים למדפים, מהלך שתואם לאסטרטגיה המשפטית שבה היא נהגה במסגרת חקירת הממונה, בה נטען כי הסרת המותגים מהמדפים לא נעשה בתגובה למהלכיה של רבוע כחול אלא כחלק מסידור מחדש של המדף על-ידי הרשת. במקרה כזה, החזרת המוצרים למדפים, עשויה הייתה לסתור טענה משפטית זאת.

כעת מתברר כי הנפגעת העיקרית מהפרשה היא חברת נביעות, ששופרסל הפסיקה למכור ברשת את שישיות המים המינרליים שלה, שהם למעשה המוצר העיקרי שלה. עם זאת, שופרסל ממשיכה למכור את המים בטעמים של נביעות.

מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס", ב-6 השבועות הראשונים של השנה איבדה נביעות את ההובלה בקטגוריה לטובת המותג עין-גדי, המשווק על-ידי חברת יפאורה-תבורי, זאת בהשוואה ל-6 השבועות הראשונים ב-2008. הנתח הכספי של נביעות בקטגוריה ירד מ-34% ל-21% בלבד, ונביעות ירדה למקום השלישי בקטגוריה. המרוויחים מהמציאות החדשה הם בעיקר עין גדי ומי עדן: מותג עין גדי, שהיה השני בקטגוריה, הגדיל את הנתח הכספי שלו בקטגוריה מ-27% ל-35%; מותג מי עדן תפס את המקום השני בקטגוריה והנתח הכספי שלו גדל מ-18% ב-2008 ל-26% השנה.

באופן מפתיע, מותגי המים אקווה נובה וסאן בנדטו לא נהנו ממשבר שופרסל, והנתח הכספי שלהם בקטגוריה אף רושם ירידה. יצויין עם זאת כי נתונים אלו השתנו כנראה בימים האחרונים, בשל העובדה כי המותג מי עדן כבר אינו משווק מזה כשבועיים, בשל תוצאות לא תקינות של בדיקות איכות שהתקבלו מהמים.

חשוב לציין כי מים מינרליים הם מוצר בעל סבב מדף מהיר, קרי - זמן קצר חולף מרגע הצבתם במדף עד לרגע מכירתם. מסיבה זו, ההשפעה בנתחי שוק ניכרת מיד במוצרים אלה, בעוד שמשקאות אחרים, במיוחד בחורף, הם מוצרים בעלי סבב מדף אטי, עם השפעה שניכרת רק לאורך זמן.

בקטגוריית הנקטרים, נרשמה מתחילת השנה פגיעה בנתח הכספי של המותג פריגת בקרטוניות, מוצר נוסף ששופרסל הסירה מהמדף. הנתח הכספי של פריגת בקטגוריה ירד מ-23% ב-6 השבועות הראשונים של 2008, ל-19% ב-6 השבועות הראשונים של 2009. הנהנה העיקרי מכך הוא מותג ספרינג של יפאורה-תבורי, שהנתח הכספי שלו עלה בתקופה זו מ-33% ל-41%.

גם הנתח הכספי של המותג הפרטי של שופרסל עולה בתקופה זו מ-6% ל-7%.