בדיקת "גלובס": אקספון היא ספקית האינטרנט הזולה ביותר

"גלובס", בשיתוף עם אתר "כמהזה", בדק את העלויות של ספקיות האינטרנט בערוצים השונים - בחבילות משולבות, מופרדות ובעסקאות מורחבות, וגילה כי ההתמקחות משתלמת: אפשר להוזיל את התעריפים הרשמיים

חבילות משולבות: השוואה בלתי אפשרית

עד לפני זמן קצר הציעה רק HOT חבילה משולבת המאגדת תחת חברה אחת שירותי טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה. היום עומדות בפני הצרכן עוד שתי אפשרויות מענף שעד כה לא היה מעורב בתקשורת הביתית: גם סלקום וגם אורנג' מציעות חבילות משולבות שיחליפו עבור הצרכנים גם את הטלפון הביתי. ההצעות של שלוש החברות אינן יכולות להתחרות לחלוטין זו בזו, כי מדובר בתשתיות שונות - HOT מציעה טלפון המבוסס על תשתית הכבלים, סלקום עם תשתית סלולרית לאינטרנט ולטלפון הביתי, ואורנג' מציעה קו טלפון עצמאי ואינטרנט על תשתית בזק או HOT. החבילה של אורנג' אמנם יקרה משל סלקום, ועליה עוד יש להוסיף כ-60 שקל לחודש עבור תשתית, אך מצד שני, יש הבדל בין קו טלפון ביתי הנשען על תשתית סלולרית שמציעה סלקום, לעומת שירותי האינטרנט (גם במהירויות גבוהות יותר) והטלפון בתקן המתקדם שמציעה אורנג'. הנה הפרטים:

* HOT: כ-280 ש' בחודש לחבילת טריפל הכוללת כבלים, תשתית לאינטרנט 1.5 מגה, טלפון קווי (במסלול לייט) וספק אינטרנט לשנה (לפי בחירה). תשלום חד פעמי על התקנה: 99 ש'. התחייבות: שנתיים ל-HOT ושנתיים לספק. תשלום לספק בשנה השנייה כ-35-39 שקל.

* סלקום: מציעה לכלל הלקוחות תשתית וספק אינטרנט באמצעות נתב האלחוטי הסלולרי, לצד שירות טלפוניה סלולרית.

השירותים מבוססים על תשתית האינטרנט הסלולרית של סלקום ללא צורך בתשתיות נוספות, מה שחוסך את העלות שמצטרפת לכל ספקיות הגלישה עבור תשתית לבזק או ל-HOT. מהירות הגלישה שמציעה סלקום היא עד 2.8 מגה. אופן הגלישה מתבצע באמצעות חיבור הנתב למחשב. לא ניתן להשתמש בנתב אלחוטי אחר ולא ניתן לנייד מספר קווי (המספר כולל קידומת 052 מכיוון שהוא נשען על תשתית סלולרית).

מחיר החבילה: 119 שקל בחודש כולל תעריפי שיחות מוזלים: 10 אג' לנייח ו-33 אג' לסלולרי. החבילה כוללת גם 500 דקות שיחה למשפחה. משלוח הנתב: 28 שקל. מכיוון שהשירות פועל על התשתית הסלולרית של סלקום, עשויה להיות מכשלה באזורים בהם הקליטה חלשה. לכן, ניתן לבטל החבילה תוך 7 ימים ללא קנס. לאחר מכן, קנס יציאה: 700 שקל בשנה ראשונה, 400 שקל בשנה שנייה.

* אורנג': מגוון מסלולים, עם או בלי קו טלפון, במהירויות גלישה שונות ומחירים המשתנים בהתאם למשך ההתחייבות. השירות מוצע לכלל האוכלוסייה, ומתבצע באמצעות מכשיר המכיל במקשה אחת מודם, נתב אלחוטי ומרכזייה רב ערוצית. השירות הטכני מתבצע מרחוק, מה שחוסך שיחות ממושכות ומעייפות. החבילות כולות בנק דקות בחיוג לכל היעדים (סלולרי ונייח). קיים שירות רב קווי בו ניתן לבצע כמה שיחות במקביל על אותו קו, ומשיכת שיחה מהסלולרי לנייח ולהפך.

מה עם פלאפון? מציעה כיום שירותי סלולרי ואינטרנט של בזק בינלאומי בחשבונית אחת, ומבטיחה להצטרף לחגיגה.

תשתית: מבצעים אטרקטיביים לבזק

תעריפי בזק נמוכים יותר ב-2 מתוך 3 המהירויות שנבדקו:

* 1.5 מגה: גם בבזק וגם ב-HOT - 54 שקל לחודש.

* 2.5 מגה: 62.40 שקל לחודש, לעומת 69 שקל ללקוחות HOT.

* 5 מגה: הפערים לטובת בזק גדלים: כ-89 שקל בחודש בחישוב שנתי, לעומת 109 ללקוחות HOT. תוספת של 10 שקלים ללקוחות שאינם מנויי הכבלים.

מבצע של HOT, המיועד ללקוחות האינטרנט בלבד (שיש להניח שאינם מהווים נתח משמעותי מבין לקוחות החברה) , כולל חודשיים ללא תשלום, בהתחייבות ל-14 חודשים. בחישוב שנתי ל-1.5 מגה, התשלום החודשי הממוצע הוא כ-55 שקל (במקום 64 שקל), ל-2.5 מגה, המחיר הוא כ-68 שקל בחודש (במקום 79 שקל), ול-5 מגה: 102 שקל (במקום 119 שקל).

תוספת לרשת אלחוטית: המבצע הנוכחי של בזק מציע לגולשים ממהירות 2.5 מגה, רשת אלחוטית ב-0 שקלים לחודש (במסלול חיוב-זיכוי של 19.90 שקל בחודש). התוספת למהירות 1.5 מגה היא 9.90 שקל בחודש, מה שהופך את חבילת ה-2.5 מגה לזולה ב-2 שקלים כולל מודם אלחוטי. בכל מקרה, מאריך השדרוג לרשת האלחוטית את תקופת ההתחייבות ל-24 חודשים.

תוספת לרשת אלחוטית ב-HOT, שלא במסגרת חבילה משולבת הינה 9.90 שקל בחודש ללקוחות yes שלא מחזיקים בקו בזק (יש לשער כי מספרם נמוך) מבצעים אטרקטיביים כמצטרפים חדשים לתשתית בזק: 36 שקל לחודש למהירות 1.5 מגה (5 חודשים חינם, ו-62 שקל מהחודש השישי), כ-54.50 שקל לחודש במהירות 2.5 מגה (4 חודשים חינם ו-81.90 שקל בהמשך) וכ-76.50 שקל לחודש ל-5 מגה (3 חודשים חינם, ו-101.90 שקל לחודש בהמשך).

לקוחות המחזיקים בתשתית אינטרנט של בזק ללא קו טלפון, יידרשו להוסיף 25 שקל בחודש עבור קו קל.

דמי התקנה ב-HOT הם 49 שקל ללקוחות הכבלים (99 שקל לכלל האוכלוסיה).

ספקיות האינטרנט: מחירי החבילות ל-2.5 מגה דומים

כאמור, שתי שחקניות הצטרפו לענף: אקספון 018, שלפני כחודשיים הכריזה על שירותיה גם כספקית אינטרנט עם בשורת המחיר הזול בענף, ואורנג', המציעה מוצרי תקשורת לכלל הצרכנים - טלפון ואינטרנט ביתי, ביחד או לחוד.

לדברי ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר "כמהזה?", כניסת אקספון 018 אכן תרמה לירידת המחירים בענף, אך במגמה מתונה. "נציגי המתחרות ערוכים לטיעון שאקספון מציעה מחירים נמוכים, ומשיבים שלאקספון אין תיבת דוא"ל ושהתמיכה הטכנית בתשלום. כאן נדגיש כי ברשת מוצעות תיבות מייל חינמיות וטובות, וכי אקספון מאפשרת 5 שיחות תמיכה חינם".

בכל מקרה: משתלם להתחייב, ומשתלם להתמקח. כל הספקיות גובות מהמתחייבים מחירים נמוכים יותר. שיעורי ההוזלה משתנים בין הספקיות, ומגיעים ל-55% למשל במסלול בזק בינלאומי במהירות 2.5 מגה (כ-70 שקל לעומת 44 שקל במסלול ל-18 חודשים). התחייבות לשנתיים תעמיק את ההוזלה, כך לדוגמה באורנג': מסלול במהירות 2.5 מגה ללא התחייבות יעלה כ-53.40 שקל בחודש, בהתחייבות ל-12 חודשים יירד ל-47 שקל (חיסכון שנתי של 77 שקל) ובהתחייבות לשנתיים: 45.40 שקל (חיסכון נוסף של 19 שקל בחודש). הפרת ההתחייבות, בקרב כל הספקיות, לא משתלמת: המפרים ישלמו את יתרת התשלום עבור החודשים הנותרים.

לדברי נחום, לאחר שיחות עם מוקדני השירות בקרב מרבית הספקיות, המיקוח עובד. "בכל פעם ששלפנו את המחיר הזול של אקספון, הצלחנו אחרי מאמץ לא רב להוזיל את מחירי החבילות שהוצעו - בעיקר במהירויות 1.5 ו-2.5 מגה". והיכן לא "נכנעים" ללחץ מכיוון הלקוח? באקספון ובאורנג' הוסבר כי המחירים קבועים ולא ניתנים לשינוי.

* אקספון: בהשקה הרשמית הכריזה החברה על תעריפים זולים והתחייבה לתמחור פשוט (מחירים עגולים) ללא שינוי לאורך זמן.

אקספון הציגה את המחירים הנמוכים בשלוש המהירויות שדגמנו, זאת כזכור, ללא תיבת מייל, כאשר תמיכה טלפונית מורחבת תינתן עבור 5 שקלים בחודש.

המחירים: 1.5 מגה ב-22 שקל לעומת 35-40 אצל המתחרות, 2.5 מגה ב-25 שקל לעומת כ-40-50 אצל המתחרות ו-5 מגה בכ-50 שקל.

* 013 נטוויז'ן: 35 שקל ל-1.5 מגה, בהתחייבות לשנה. המתחייבים לחצי שנה יוסיפו 5 שקלים לחודש. 50 שקל ל-2.5 מגה בהתחייבות לשנה, וכ-80 שקל ל-5 מגה.

מבצע עדכני: ipod מתנה למצטרפים למסלול בהתחייבות ל-24 חודשים.

* 012 סמייל: מבצע שדרוג המהירות הופך את 012 סמייל לאטרקטיבית בעיקר לגולשים כבדים - מהירות של 5 מגה בעלות של 55 שקל (במקום 89), שהם למעשה התעריף למהירות 2.5 מגה. ועוד: משלמים עבור 750 ק"ב, ומקבלים 1.5 מגה ב-35 שקל, עבור 2.5 מגה משלמים 39 שקל לחודש (תעריף למהירות 1.5 מגה).

* בזק בינלאומי: גם כאן, מבצע נוכחי למהירות 5 מגה, לפיו מתוך 18 חודשי התחייבות, משלמים עבור 13 חודשים, מספק הצעה מעניינת של 54 שקל לחודש בממוצע.

מחירי החבילות בהתחייבות נמוכים משמעותית ממסלולים ללא התחייבות, לדוגמה: 1.5 מגה בכ-35 שקל לחודש בהתחייבות ל-18 חודשים, כ-40 שקל בהתחייבות לשנה - לעומת כ-60 שקל ללא התחייבות.

חשוב לזכור שאמנם מחיר לחבילת 5 מגה אטרקטיבי בשני המקרים, אולם עלות התשתית תגדיל את הפער לעומת חבילת ה-2.5 מגה. עם תשתית בזק למשל, 5 מגה עולים כיום כ-90 שקל, לעומת כ-60 שקל מודם למהירות 2.5 מגה.

כמענה לתעריפים הנמוכים שמציעה אקספון, מציעות הספקיות האחרות חבילות משולבות עם תשתית בזק או HOT.

חישוב העלויות כולל תשתית בזק באקספון הוא 76 שקל, ואילו בזק בינלאומי מציעה חבילה משולבת זולה במעט: כ-75 שקל למהירות זהה עם תשתית בזק (כולל תיבת מייל ותמיכה). במהירות 2.5 מגה המשוואה מתהפכת: מחיר אקספון כולל תשתית הוא 87.40 שקל, לעומת כ-100 שקל לחבילה משולבת שמציעה בזק בינלאומי (מחיר הדומה לחבילות משולבות ספק-תשתית שמציעות גם סמייל 012 ונטוויז'ן).

אורנג' השיקה זה מכבר חבילות שבהן היא משמשת כספק האינטרנט, גם בחבילות משולבות עם קו טלפון. השירות מוצע לכלל האוכלוסייה, ומתבצע באמצעות smart box - מכשיר המכיל במקשה אחת מודם, נתב אלחוטי ומרכזייה רב ערוצית. מחירי הגלישה לחודש: 1.5 מגה - 35 שקל ל-2.5 מגה: 47 שקל ול-5 מגה: 83 שקל, בהתחייבות ל-12 חודשים.

המצטרפים לשירות מקבלים אנטי וירוס (קספרסקי) ותיבת מייל בנפח הגדול משמעותית לעומת המתחרים: 7 ג'יגה. הסיבה לכך היא שהתיבה שמציעה אורנג' מבוססת על תיבת המייל החינמית של ג'ימייל, עם הסבה בהתאם - לגווני המותג וללא פרסומים. לדברי אופיר יפה, מנהל אגף שיווק תקשורת קווית ואינטרנט בפרטנר, טכנולוגיית ניהול התמיכה מרחוק של ה-smart box כוללת שירות טכני וטיפול בבעיות בשלט רחוק על-ידי מוקדני החברה, מה שחוסך שיחות ממושכות ומעייפות, או את הצורך להתעכב ליד המחשב.

עיקרי הדברים

* ספקי אינטרנט: במהירויות של 1.5, 2.5 ו-5 מגה מציעה אקספון את המחירים הזולים (בחבילה כוללת אינטרנט נטו).

* לגולשים כבדים: במהירות 5 מגה: מבצע עדכני אצל בזק בינלאומי וסמייל 012: כ-55 שקל לחודש (במקום 80).

* תשתית: בזק ו-HOT מציעות מחירים דומים ל-1.5 מגה. ממהירות 2.5 מגה בזק אטרקטיבית בשל מחיר הרשת הביתית.

* בלי קו נייח בבית: סלקום מציעה חבילה משולבת: ספק תשתית טלפון ביתי על התשתית הסלולרית: 119 שקל בחודש.

* הכול כלול: אורנג': טלפון ואינטרנט יחד או לחוד יחד עם תשתית בזק או HOT. חבילת 1.5 מגה ו-600 דקות שיחה מ-120 שקל.

* חבילה מורחבת: כבלים, תשתית, ספק אינטרנט (1.5 מגה) וטלפון ביתי תמצאו ב-HOT ב-279 שקל לחודש.

הנתונים נאספו ע"י "כמהזה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים ולווין וטלפון בישראל.