"ניו דיל" גירסת 2009? גורדון בראון וברק אובמה ידונו הערב ביוזמה בינלאומית למאבק במיתון העולמי

ראש ממשלת בריטניה ונשיא ארה"ב ינסו להניב שיתוף-פעולה גלובלי שיגובש בוועידת מדינות G-20 באפריל בלונדון ; אנליסטים: בראון: נשבור ההתנגדות המסורתית של ארה"ב לקבל תשומות לרפורמות פיננסיות

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, עומד להיפגש הערב (ג') עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן. זה יהיה הביקור הראשון של מנהיג אירופי בוושינגטון מאז תחילת כהונתו של אובמה ובשני צידי האוקיינוס האטלנטי מצפים שהפגישה תניב נכונות אמריקנית רבה יותר לשת"פ גלובלי נגד מיתון שאינו מכיר בגבולות בין מדינות.

אנליסטים בוושינגטון ובלונדון מעריכים, שבמוקד השיחה בבית הלבן תעמוד קריאה של בראון לגיבוש "ניו דיל גלובלי", תכנית למאמץ בינלאומי מתואם להדברת המיתון.

הצלחת ביקורו של בראון תימדד על פי יכולתו לשכנע את אובמה ומחוקקים בכירים בקונגרס שארה"ב צריכה לחבור למאמץ משותף של 20 המדינות המתועשות הגדולות ׁ(G-20) לשרטט מתאר לתכנית כזו, שתעמוד בראש סדר היום בוועידת פסגה של מדינות אלה בלונדון, בתחילת אפריל. פקידי ממשלה בלונדון חוששים, כי ממשל אובמה טרוד בעיקר בכיבוי שריפות מקומיות ואינו נותן דעתו במידה מספקת להיבטים הגלובלים של המשבר.

לפי פרשנויות בעיתונים בריטייים, מאמינים פוליטיקאים אמריקניים רבים, שכל מדיניות כלכלית צריכה להיגזר מהעדפת האינטרסים של ארה"ב על פני כל אינטרס אחר. בראון יטען, כי שיתוף פעולה טרנס-אטנלטי יהיה יעיל יותר במאבק נגד המיתון הגלובלי מאשר פעולות חד-צדדיות בלתי מתואמות של כל מדינה לחוד.

בראון צפוי להשתמש ברטוריקה של פרנקלין רוזוולט, אבי הניו-דיל בשנות ה-30 של המאה שעברה, לדברי אנליסטים בלונדון. ראש הממשלה יטען, כי יזמת "ניו דיל גלובלי" תחייב את מדינות G-20 להקצות משאבים ריבוניים בסדרי גודל אדירים בזירה הפיננסית הבינלאומית, כלומר מעבר לגבולות כל מדינה ומדינה.

במאמר בסאנדיי טיימס הלונדוני, שלשום, קורא בראון לנקיטת "פעולה אוניברסלית כדי למנוע את התפשטות המשבר, לתמרץ את הכלכלה הגלובלית ולצמצם את משכו וחומרתו של המיתון הגלובלי".

בראון מאמין, אומרים אנליסטים, שפתיחותו של אובמה, יחד עם עוצמת המשבר הגלובלי, יביאו לשבירת ההתנגדות המסורתית של ארה"ב לאמץ תשומות בינלאומיות לרפורמות פיננסיות. לדברי גארדיין, עיתון בריטי אחר, יקרא בראון לאובמה לתמוך בתכניות ל"חבר מפקחים בינלאומי" (international college of supervisors) לניטור הפעילויות של בנקים רב-לאומיים. בראון אף צפוי לקרוא לנקיטת פעולות מתואמות נגד מקלטי מס. "אנו רוצים להבטיח שלא יהיו פערים רגולטוריים", אמר דובר של ראש הממשלה.

נוכח סימנים רבים שכלכלות מתעוררות ניצבות לפני איום של לחצים פיננסיים קיצוניים, ייתמקדו השיחות בין אובמה לבראון גם בצורך לספק לקרן המטבע הבינלאומית משאבים נוספים וסמכויות נוספות כדי שהיא תוכל לשמש כמערכת התראה מוקדמת להתפרצות משברים פיננסיים גלובליים.