חברת החשמל דחתה ההשקעה בפרויקט הסביבתי בחדרה - והצרכנים שילמו 200 מיליון דולר יותר בתעריפים

בגלל דחיית הפרויקט חברת החשמל נאלצה לרכוש פחם יקר יותר ב-40 מיליון דולר לשנה, אך קיבלה החזר מלא בתעריפים ; חברת החשמל: "העיכוב לא באשמתנו - פעלנו בתיאום ובהנחיית כל הרשויות הנוגעות לדבר"

חברת החשמל נאלצה להגדיל את רכישות הפחם דל הגופרית בסכום הנאמד בכ-30-40 מיליון דולר בשנה בעקבות העיכוב המתמשך בהתקנת הסולקנים (מסננים מיוחדים) בתחנת הכוח הפחמית "אורות רבין" בחדרה, כך נודע ל"גלובס".

מחירו של פחם דל-דל גופרית נחשב ליקר יותר מפחם רגיל. על רקע העיכוב בהתקנת הסולקנים שאמורים להפחית ב-90% את פליטת תחמוצות הגופרית חויבה חברת החשמל ע"י המשרד לאיכות הסביבה לעבור לשימוש בפחם איכותי יותר.

התקנת הסולקנים תוכננה במקור לשנת 2005, כך שבחישוב כולל מדובר בעלות נוספת בסך של כ-130-140 מיליון דולר, שרובה ככולה גולגלה על ציבור הצרכנים, מאחר ועלות הדלקים היא הוצאה מוכרת במסגרת תעריפי החשמל.

מנתונים שהעבירה באחרונה חברת החשמל למשרדי ממשלה לקראת דיון נוסף במועצה הארצית לתכנון ובנייה עולה עוד כי בשנת 2009 צפויה עלות נוספת בסך של כ-45 מיליון דולר בגין רכישת פחם דל גופרית להפעלת תחנת הכוח. לפיכך, בסה"כ מדובר בעלות נוספת בסך של כ-180-200 מיליון דולר לשנים 2005-2009.

יצוין כי חברת החשמל הטילה בעבר את האחריות לעיכוב הפרויקט על גורמי התכנון. בנוסף טענה החברה כי לא ניתן לבצע את הפרויקט מאחר והוא יחייב להשבית את תחנת הכוח לתקופה של חצי שנה בעוד הרזרבה נמוכה.

בכירים בממשלה ובמשק החשמל ציינו כי בהתחשב בעלות האלטרנטיבית הגבוהה תמוה מדוע חברת החשמל בעצמה לא תמכה בהקדמת הפרויקט, "בדיעבד ההוצאה הנוספת של רכישת הפחם עלתה כמעט כמו עלות פרויקט הסולקנים כולו. את חברת החשמל זה הטריד פחות מאחר וההוצאה כוסתה בתעריפים והיא רצתה לדחות הפרויקט משיקולי רזרבה".

תחקיר "גלובס" חשף לפני מספר חודשים את הביקורת במשק האנרגיה על העיכוב בפרויקט הסולקנים, ואת הצעת חברת החשמל להקים במסגרת הפרויקט ארובה רביעית בתחנת הכוח ולהסירה עד 2018 כתנאי לאישור.

לאחר עיכוב ממושך, בדצמבר 2008 פרסמה חברת החשמל את המכרז הבינלאומי להתקנת הסולקנים בשתי יחידות ייצור (5 ו-6) בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה.

המכרז כולל אופציה להתקנת הסולקנים בשתי יחידות ייצור נוספות בתחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון. היקפו הכספי של המכרז בחדרה נאמד בכ-150 מיליון דולר, ובכפוף למימוש האופציה העלות עשויה להגיע לכ-250-300 מיליון דולר. בהתאם לתנאי המכרז, הקמת הסולקנים בחדרה אמורה להסתיים עד סוף שנת 2011.

התקנת הסולקנים שנועדו להפחית את פליטת תחמוצות הגופרית היא הפרויקט הסביבתי החשוב ביותר של חברת החשמל בשנים הקרובות. הסולקנים הם מתקנים לקליטת תחמוצות גופרית הנוצרות במהלך שריפת הפחם.

לפי תוכנית המתאר הארצית המעודכנת, חברת החשמל אמורה להשלים את התקנת הסולקנים בשתי יחידות ייצור בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה עד לשנת 2011, ובתחנת הכוח רוטנברג באשקלון עד לשנת 2013-2014. ל"גלובס" נודע עוד כי לא פחות מ-6-8 קבוצות רכשו את מסמכי המכרז להקמת הסולקנים, בהם סימנס, אלסטום וג'נרל אלקטריק, כאשר הגשת ההצעות צפויה בקרוב.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "תוכנית מתאר ארצית לאתר "אורות רבין" שאושרה בשנת 1996 קבעה בהוראותיה כי עד שנת 2005 יותקנו ביחידות מ"ד ב' מתקנים לסילוק גופרית דו חמצנית (סולקנים). לאור התמשכות הדיונים מול הגופים השונים (משרד לאיכות הסביבה, איגוד ערים חדרה ומשרד התשתיות) נקבע, כי מועד התקנת הסולקנים יהיה 2010 ועד אז יעשה שימוש בפחם דל - דל גופרית לכלל יחידות היצור באתר. לעצם העניין הפעלת המתקנים כרוכה אף היא בעלויות ניכרות. חברת החשמל פועלת בתאום והנחיית הרשויות הנוגעות בדבר".