מיקי ברקוביץ': "בעסקים, כשאתה לא שמן, מריח טוב, נראה טוב ומשדר אמון בעצמך, זה מתכון להצלחה"

כדורסלן העל בדימוס מיקי ברקוביץ' מקפיד על הכושר והתזונה לא פחות מאשר בימי הזוהר שלו, ככוכב האגדי של מכבי תל אביב. "אני לא רוצה להשתחצן שאני עדיין נראה מצוין, ולא בן 55. בלי להשקיע, לא הייתי נראה צעיר מגילי"

מיקי ברקוביץ', 55, כדורסלן העל ששיחק במכבי תל אביב במשך 21 שנה והביא כמה אליפויות אירופה, לא התפתה אף פעם לסכומי עתק שהוצעו לו מקבוצות מובילות מעבר לים. עד יומו האחרון בקבוצה, לא דעך ולא ירד ברמתו. והזיכרונות תלויים על הקיר: בסוכנות הביטוח "תכלית", שפתח לפני 15 שנה, מופיעות תמונותיו עם בגין, פרס, דיין, רבין, שרון ומדינאים נוספים. במציאות, עומד מולי צעיר נצחי. אותו מיקי גבה קומה, חיוך רחב על פניו, לוחץ את ידי בחוזקה. אמנם שיערו קצת מאפיר ויש כמה קמטי הבעה, אך פגעי הגיל ממנו והלאה.

נחשבת לא רק לכדורסלן שעשה היסטוריה, אלא גם לאחד הגברים היפים בארץ. איך זה שלא השתנית כמעט מאז?

"תאמיני לי, רק כשטוב בחיים, כשמשלבים משפחה טובה ומלוכדת, את הזוגיות עם אשתי, שלי, שכיף לי איתה, וזמן פנוי לעשיית דברים שאני אוהב, ומשתדלים כמה שפחות לעשות דברים שלא רוצים - זה עובד".

מה פירוש "דברים שלא רוצים"?

"אני לא אוהב לקום מוקדם, ולא מכור לרכיבה על אופניים. בגילי אני יכול לנהל את הזמן שלי, ולא שהוא ינהל אותי. אני מגיע הביתה לאשתי לא מאוחר משבע בערב, וסוגר את הסלולרי".

בעיניך המראה הצעיר פותח דלתות גם אצל גברים?

"בעסקים אני בהחלט מרגיש שהופעה צעירה ורעננה פותחת דלתות. כשאתה לא שמן, מריח טוב, נראה טוב ומשדר תחושה חיובית ואמון בעצמך, זה מתכון להצלחה. אני אוהב אנשים אסתטיים שנראים טוב. בלי להשקיע, לא הייתי נראה צעיר מגילי. היום זה קיים בתודעה של מתבגרים ומבוגרים, להיראות ולהרגיש טוב. כמובן שהדבר הכי חשוב לעסקים זה שם טוב, בנוסף לכריזמה, כושר ארגון וניהול, שאותם רכשתי לאורך שנים של עבודה קשה".

מהיכן אתה שואב את המשמעת העצמית?

"בזמנו הייתי תחרותי מאוד, גם באימונים. זה חישל אותי. לא ספרתי ממטר, רק לנצח. תמיד היה אצלי הרצון להצליח בכל מחיר, ואת זה לקחתי גם לעסקים ולשמירת המראה. זה המתכון גם בהמשך החיים. היום אני יותר נינוח, ולא רואה רק את הכדור לפניי כדי לנצח".

"אין לי שקיות מתחת לעיניים"

ברקוביץ' החל את דרכו בעולם העסקי עם רשת חנויות למותגי ספורט, שבה כל החולצות, נעלי הספורט, והכדורים הופיעו עם הספרה 9 שליוותה אותו לאורך השנים. לאחר מכן פתח את סוכנות הביטוח, ולפני כשלוש שנים וחצי היא נרכשה על ידי חברת הביטוח כלל. במסגרת ליווי לקוחותיו לחברה החדשה, הוא עדיין יושב במשרדו. בנוסף, הוא פעיל כיום בענף הנדל"ן, בעיקר בתחומי המלונאות והבריאות, בארץ וברומניה. "אני מתקבל שם כבן משפחה, לאו דווקא כספורטאי עבר, אלא בגלל מוצאי הרומני והשפה הרומנית השגורה בפי", הוא מספר.

האם אתה בעד נקיטת פעולות לטובת מראה צעיר יותר?

"מקסימום שמעתי על זה שיש כיום יותר ויותר גברים בגילי, ואפילו צעירים ממני, שמנסים כל תקופה 'לשפר מקצים'. כלומר, הם מודאגים משקיות מתחת לעיניים - לי, ברוך השם, אין, וגם אם לא לעולם חוסן ויהיו גם לי, אקבל זאת בהבנה. אני מאמין בטבע ויודע שנגד הטבע, שמביא בהמשך השנים לקמטים, אין מה לעשות".

אתה מרגיש שאתה עדיין מושך מבטים כבעבר?

"למזלי, אני מקבל עדיין הרבה מחמאות על הופעתי ועל מה שאני משדר - בריאות, כוח, מראה צעיר ורענן. אני לא רוצה להשתחצן שאני עדיין נראה מצוין ולא בן 55, כאילו לא עברו כלל 20 שנה מאז שהייתי ספורטאי על, שנכנס לספרי ההיסטוריה. אף פעם לא קרה לי חלילה ששאלו אותי, 'הי אתה, לא קוראים לך במקרה מיקי ברקוביץ?' (צוחק). תמיד קוראים אחריי: 'מיקי, מיקי, מלך ישראל', ומוחאים לי כפיים".

גם בחו"ל מזהים אותך?

"בהחלט. בספרד, באיטליה וביוון ובעוד מקומות שבהם שיחקתי עשרות פעמים, מזהים אותי ומבקשים חתימות. אבל האירוע הכי מרגש קרה לי בקרואטיה. אשתי ואני נסענו לשם עם הבן רועי, בן 18, למשחק של נבחרת ישראל לנוער באליפות אירופה. בעל מסעדה גדולה יצא אלינו בהתרגשות רבה, ומשך אותנו פנימה. ושם, על הקיר, הייתה תלויה תמונה גדולה שלי קולע סל ומביא את הניצחון, כשהייתי בעצמי באותה נבחרת ובאותה אליפות.

"את מאמינה שהוא היה מכיר אותי אם הייתי מגדל כרס כמו רבים מבין הספורטאים הגדולים, שבקלות רבה לא שומרים על עצמם? כיום, כשסדר החיים שלהם השתנה, לא תזהי אותם".

"אני עדיין מבוקש מאוד"

האם בעיניך הדאגה לשיפור המראה ולשמירה על הגוף הופכת את בני ה־50־70 ליותר רלוונטיים מכפי שהיו בעבר?

"ודאי, בזכות פעילותם לשמירה על החיצוניות, נכונותם לעשות הרבה, הניסיון והחוכמה שלהם. חל בהם שינוי לעומת המבוגרים של פעם, מה שהופך אותם לצעירים של היום. לא מדובר יותר בקשישים עם מקל שהולכים לבית אבות".

אתה מרגיש שגם כיום, בחלוף השנים, עדיין נותנים לך אותו יחס בתקשורת, ורוצים לראיין אותך?

"אני בהחלט מרגיש את עצמי מבוקש מאוד, בלי קשר לגילי. לא מרגיש פיחות בשם שלי, ומקבל הרבה הצעות מכל ערוצי הטלוויזיה. גם מזמינים אותי כל שנה לפיינל פור באירופה, עם אירוח מלא.

"אני נהנה מחיבת העם כלפיי, מהפרגון על מה שתרמתי ועשיתי למדינה. משמח אותי כשניגשים אליי ילדים ואומרים, 'היית השחקן הכי גדול', ומבקשים חתימה, הילדים והנכדים של הדור שבא בזמנו לראות אותי משחק ומנצח".

האם יש ימים שאתה חושש לאבד את המראה הצעיר, ויחד אתו את הדינמיות וההתלהבות?

"בהחלט לא. מרגע שפרשתי, אני שומר על עצמי בקביעות. משקיע בהופעה, בבריאות ובכוח, בספורט באופן קבוע ובאסתטיקה. זה היה חשוב לי מאוד גם בצעירותי, כשהייתי מתכונן למשחק לפני העלייה למגרש. הדאגה הפדנטית לאסתטיקה, להיראות טוב, להריח טוב ולחיות טוב, זה משהו שתמיד היה חשוב לי ביותר. פעם צחקו עליי בחדר ההלבשה בגלל זה, היום אני יכול לצחוק על כולם, כי זה שומר עליי".

וכשזה כבר לא ישמור, תעבור לאמצעים כמו בוטוקס, למשל?

"אני לא אעשה אף פעם מקצה שיפורים לא טבעי. לא בעד אנטי אייג'ינג, לא בעד ויטמינים, שום הזרקות חלילה. אני מאמין במה שיצר הטבע, עם קצת עזרה. לא שם שום קרמים לפנים, רק לידיים, ואפטרשייב ודאודורנט. אני אוהב ללכת לים, ומבין היום שהשמש לא בריאה, אז אני מורח קרם הגנה, כי אשתי מבקשת".

ואשתך, שלי, לא תרצה שהיא תיראה יותר יפה בעזרת פלסטיקה?

"חס וחלילה. אשתי יפה גם ככה".