רשתות השיווק: נמשיך לעבוד עם ויטה פרי גליל גם כשתהיה בידי חצי חינם

הרשת השלישית בגודלה בארץ הופכת לספק דומיננטי עם המותגים ויטה, פרי גליל, יקבי בנימינה וסלטי כיד המלך ; קמעונאי בכיר: "עד כה עירוב של קמעונאי וספק לא עבד בשל ניגודי אינטרסים בין היותך ספק להיותך קמעונאי"

האם קמעונאי יכול להיות גם ספק? רגע לפני השלמת מכירת פעילות חברת ויטה פרי גליל למשפחת קופרלי וזכי שלום, בעלי רשת המרכולים חצי חינם, ובניגוד לחששות - הקמעונאים מקבלים את הבעלים החדשים בזרועות פתוחות, אך לא בטוח שלאורך זמן.

"זה כלל לא חשוב מי הבעלים. אם הם יהיו אטרקטיביים, סביר להניח שרשתות השיווק יקנו מהם סחורה, כי אין הרבה תחרות בשוק. המתחרה סנפרוסט היא ספק של חצי חינם, והבעלים של סנפרוסט, קבוצת תנובה, הם ספק עיקרי של חצי חינם. המרקם יותר מדי עדין מכדי שמישהו ירצה להפר אותו. כולם ירצו לצאת מרוצים מהסיפור הזה. חצי חינם תצטרך להיות מאוד זהירה במדיניות התמחור של מוצרי ויטה פרי הגליל", אומר קמעונאי בכיר.

לעומתו, קמעונאי בכיר אחר מטיל ספק גדול ביכולת של קמעונאי לשמש גם כספק. "עד היום המעורבות של קמעונאים ותעשיה לא עבדה. בעבר פעלה בארץ הרשת הקמעונאית היפר-שוק שהיתה רשת גדולה, שבעליה היו גם הבעלים של תנובה - וברור שזה לא עבד. זה לא יכול לעבוד כי מתחילים להיות ניגודי אינטרסים בין היותך ספק לבין היותך קמעונאי. נכון שאין הכרח שזה יקרה, אבל יש לזה סבירות שזה יקרה.

"הקמעונאים כל הזמן יחשדו בך שכאשר אתה כספק מוכר למישהו, אתה מסבסד את המכירות עבור עצמך. המוצרים של ויטה פרי הגליל ישווקו גם בחצי חינם וגם במקומות אחרים. כשזכי שלום יציע לקמעונאי למכור לו את מוצרי ויטה במחירי מחירון מינוס 7%, הוא יקבל תשובה בסגנון 'אני רוצה מינוס 20% כי אתה קונה מינוס 20%'. לא משנה באיזה מחיר הוא ימכור את המוצרים שלו ברשת, יהיה תמיד מה לומר כי הוא קמעונאי שמתחרה עם מישהו.

"זכי שלום לא טיפש, הוא סיפור הצלחה ענק. הוא כנראה חשב על הדברים, מבין את שיווי-המשקל וסבור שיוכל לחיות אתו. כרגע אין אף אחד בשוק שלא רוצה לתת כתף למען הצלת ויטה, אבל מכאן ואילך הכל יהיה תלוי בהתנהלות", אומר קמעונאי אחר.

עסקה תמוהה

בשוק הקמעונאות ניסו לברר היום (ד') את פשר עסקת הרכישה, שלפחות לגבי חלק מהשחקנים נראתה תמוהה במיוחד. "משפחות קופרלי ושלום עוסקות בתחום הנדל"ן, בתחום הקמעונאות ובענף הפירות והירקות. נראה די תמוה שאנשים שבהחזר ההשקעה שלהם רגילים להחזר גבוה, עושים עסקה שברור שהתשואה שלה נמוכה הרבה יותר. הם כנראה יודעים דברים שאנחנו לא רואים", אמר בכיר בשוק.

יצויין כי ויטה פרי הגליל מייצרת מותג פרטי עבור הרשתות שופרסל ורבוע כחול . לדברי משפחת קופרלי, מבעלי חצי חינם, בכוונתם להמשיך את הייצור באותם הסדרים. "נמשיך לייצר מכל הלב ובאותם תנאים. ראינו את הדו"חות והמחירים שנגבו עבור ייצור המותג הפרטי, וזה בסדר. המחיר לא היה ברצפה", מסרו היום ל"גלובס" מהמשפחה.

גם זאב וורמברנד, מנכ"ל רשת רבוע כחול, הבהיר היום כי הרשת תמשיך לעבוד עם החברה כבעבר. "כשלא היה ברור מה קורה עם ויטה פרי הגליל, חיפשנו חלופות לייצור המותג הפרטי - וגם מצאנו. אבל עצם העובדה שמצילים מפעל בישראל, המפעל יקבל עדיפות וכלל לא רלוונטי מי הבעלים. אנחנו מרוצים מאוד מהאיכות של הפרייבט לייבל".

* למרות שחצי חינם מתחרה שלך?

"חד-משמעית".

"נמשיך לשווק את המותג פרי הגליל ברצון. אנחנו גם משווקים את סלטי יד המלך ויקבי בנימינה, ששניהם בבעלות חצי חינם. מה ההבדל?", אומר מנכ"ל קו-אופ ישראל, רמי מנדל. עם זאת, בימים אלה נכנסת קו-אופ ישראל לפעילות עם מותג פרטי ברשת שלא באמצעות ויטה פרי הגליל - דבר שבהכרח יביא לפגיעה במכירות המותג.

גם ברשת מחסני השוק, מצהירים כי ימשיכו לעבוד עם החברה כמקודם.

"זכי שלום לא נגרר למלחמת מחירים עם הרשתות האחרות, אלא מוכר במחירים שלו. אנחנו לא פועלים בשטח הגיאוגרפי שלו, ולכן כל זמן שזה לא ייפגע בנו - נמשיך בעסקים כרגיל. חצי חינם מחזיקה ב-5.5% מהשוק, והם לא יגרמו לעצמם נזק על-ידי כך שהם יתנו עדיפות לעצמם - כי אז הם יפגעו ב-94.5% מהשוק", אומר שאול נעמן, מבעלי הרשת.

ברשת רמי לוי שיווק השקמה משווקים את מוצרי ויטה פרי הגליל רק בתחום המרקים ומעט מאוד בתחום הירקות הקפואים. "יש סיכוי שנתחיל לעבוד אתם. הכל בסופו של דבר הוא שאלה של איכות ומחיר. אנחנו עובדים עם חברת יכין שהציעה לנו מחיר יותר טוב. העובדה שהם בעלים של רשת לא מפריעה, ואני לא חושב שתהיה בעיה לאף אחד. עד כמה שאני מכיר את זקי שלום, הוא ינהל את זה בצורה נכונה וטובה ובלי לערב את השיקולים של רשת חצי חינם", אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת.