אלי הורביץ על התנהלות האוצר בנושאי הגירעון והפיטורים: "מתי שמעת דעה של האוצר מה הוא מתכוון לעשות?"

שכחו אותנו מול לשכת האבטלה: מאות אלפי מפוטרים - ונבחרי הציבור עסוקים בדברים אחרים

"אני רק יכול להצטרף לצער", אמר יו"ר טבע , אלי הורביץ, בראיון לגלי צה"ל בהתייחסו לידיעה ב"גלובס" שלפיה אלפי המפוטרים נשכחו בלשכות האבטלה על-ידי הצמרת הכלכלית, העסוקה בתוכניות-על, הצהרות סרק, מאבקי אגו ותוספות שכר לאנשי שלומה.

"קשה לי להוסיף מילים. אני באמת לא רוצה להגיד שלא נעשה שום דבר, קשה לי. אני חושב שחלק מהאנשים באוצר - וייתכן שגם שר האוצר עצמו עדיין נשארו בעמדות הקודמות. אני שייך לאלו שחושבים שגירעון הוא דבר מסוכן מאוד, בהתחשב בזה במצב החוב הממשלתי. לפחות ניתן להכין תוכניות. לפחות אתה יכול להגיד את דעתך. מתי שמעת דעה של האוצר מה הוא מתכוון לעשות?", אמר יו"ר טבע.

; יכול להיות שאין סיכוי בקונסטלציה הנוכחית להעביר שום תוכנית ממשלתית.

"יש תוכניות שאפשר להעביר. נדמה לי שתוכנית של האוצר מלפני שלושה חודשים, כמדומני, אמר אז 'לא' והיום הוא אומר 'כן'. בינתיים לא חשבו איך לפתור את הבעיה - אלא איך להגביל את הסכום לאיזה שהוא מינימום".

; אנחנו שומעים על הזרמות גדולות במיוחד של מדינות למשקים שלהן. לא רק ארה"ב, גם בסביבתנו, גם באירופה.

"בוודאי שזו הדרך. גם חסידי אובמה אומרים שההזרמה לא מספקת והיא צריכה להיות כפולה. בוודאי שזה סכומי עתק, בוודאי שגרעון שלא מטפלים בו, יביא יום אחד לאינפלציה. אז זה יביא יום אחד לאינפנלציה. בארה"ב מגביבים מהר - אחרת בנקים וחברות ביטוח בארה"ב יפשטו את הרגל. אירופה חושבת באופן מאוד מסודר. יש לה קצת יותר זמן לחשיבה. נגיד שלפחות מבחינת מערכת הביטוח הסוציאלי, היא מסודרת".

; עד כמה תגובה מהירה משמעותית?

"מאוד משמעותית. חשבוה גם במובן הפסיכולוגי וגם במובן המעשי".

; מבלי לנקוב בשמות, לאף אחד מחבורת האוצר לא היית נותן לנהל את טבע היום.

"לא הייתי נותן להם לנהל את טבע. יש לנו מנהלים מוכשרים יותר. יש לנו תרחישים למצבים הגרועים ביותר של 'מה יהיה אם' ואנו מנסים למצוא תוכנית נגד".

"אני לא בעד הזרמות הון עתק. אני חושב שהאוצר צריך קודם כל לכרות אוזן ולהחליט מה קורה באמת. מה הכי חשוב לעשות. ממה הוא חושש הכי הרבה. כמה זה עולה ומהי החלופה. ולחשוב לא רק על הבעיות של היום - אלא גם על הבעיות של המחר.

"הבעיות הן לא רק של מפעל אחד. אלו בעיות של כל הגליל", התייחס למצוקה הכלכלית העולה מהצפון, בעיקר בעקבות קשייו הכלכלים של מפעל פרי-הגליל . "אם לא נטפל בזה, זה יקרה גם בדרום".

"יש תוכנית שיכולה להציל את הפריפריה הדרומית - העברת המחנות. בתוכנית מוכרים מגרשים בצפון כדי לממן את המעבר. מהיום הראשון היא תעלה את התעסוקה בדרום".

; למה שלא תתמנה לשר האוצר?

"אני לא מועמד ולא אהיה מועמד. בשיטה הקיימת צריך פוליטיקאי".