הזרים חוזרים: חלה עלייה משמעותית בהשקעות תושבי חוץ באג"ח ובמניות של חברות ישראליות בינואר 2009

סך ההשקעות של תושבי חוץ בני"ע הנסחרים בבורסה של ת"א הסתכמו ב-476 מיליון דולר ; כ-150 מיליון דולר הושקעו בחברות מענף הכימיה והפרמצבטיקה, בעוד שבמניות של הבנקים בוצעו מימושים של כ-60 מיליון דולר

בנק ישראל פירסם היום (א') את נתוני ההשקעות של תושבי חוץ בישראל ובכיוון השני את ההשקעות של תושבי ישראל בחו"ל בחודש ינואר.

מן הנתונים עולה כי חלה עלייה משמעותית של השקעות הזרים באג"ח ובמניות של חברות ישראליות. במהלך חודש ינואר 2009 השקיעו תושבי חוץ בבורסה לני"ע בת"א סך של 476 מיליוני דולרים נטו, מהם כ-331 מיליון דולר באיגרות חוב וכ-145 מיליון דולר במניות. עיקר השקעות תושבי החוץ במניות הנסחרות בבורסה לני"ע בת"א. כ-150 מיליון דולר נטו הושקעו בחברות מענף הכימיה והפרמצבטיקה, בעוד במניות של הבנקים בוצעו מימושים של כ-60 מיליון דולר נטו. השקעות אלו במניות הנסחרות בבורסה לני"ע בת"א, זה החודש השני ברציפות, בלטו על רקע המימושים הניכרים שאיפיינו את החודשים אוקטובר ונובמבר 2008 בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר, במצטבר.

עיקר השקעות תושבי חוץ באיגרות חוב ישראליות הנסחרות בבורסה לני"ע בת"א בינואר -שהסתכמו ב-331 מיליון דולר, בהמשך להשקעות של כ-53 מיליון בדצמבר 2008 . ההשקעות התחלקו לאג"ח הממשלתיות - כ-190 מיליון דולר, מק"מ - כ-90 מיליון דולר וכן באגרות חוב פרטיות 50 מיליון דולר.

בחודש ינואר חל גידול חריג בהשקעות תושבי חוץ באגרות חוב של חברות הנסחרות בת"א והן עלו לסך של כ-50 מיליוני דולר לאחר השקעות גם בדצמבר ( 14 מיליון דולר) ומימושים לא גדולים בחודשים הקודמים. זאת, על רקע דפוס ההשקעה של תושבי חוץ באפיק זה: השקעות או מימושים חודשיים בסכומים נמוכים שהסתכמו בשנתיים האחרונות בסכום של כ- 10 מיליון דולר לשנה בלבד, ויתרת השקעה נמוכה המסתכמת, כולל ההשקעה בינואר ב-187 מיליון דולר בלבד.

במקביל לרכישת אגרות החוב בבורסה בת"א, השקיעו תושבי חוץ גם באגרות חוב שהונפקו בחו"ל על ידי חברה ישראלית גדולה מענף האנרגיה - סך של 500 מיליון דולר.

ההשקעות הישירות של תושבי חוץ בישראל התאפיינו ביציבות והן הסתכמו בינואר 2009 בכ-392 מיליוני דולרים בדומה לממוצע החודשי של שנת 2008. עיקר השקעות הללו בחודש ינואר היו בענפי הטכנולוגיה העילית.

בהתייחס לתושבי ישראל נמשכה מגמת ההשקעות במניות סחירות בחו"ל ובהשקעות הישירות, לצד מימושים באיגרות חוב. בחודש ינואר 2009 השקיעו תושבי ישראל כ-175 מיליון דולר נטו בני"ע סחירים בחו"ל מזה, כ-275 מיליוני דולרים נטו במניות, - ומימושי אג"ח בכ-100 מיליון דולר. עיקר ההשקעות במניות בהיקף של כ-262 מיליון דולר - בוצעו על ידי משקיעים מוסדיים ישראליים, בהמשך להשקעותיהם בחודשים הקודמים, בעוד שמימושי האג"ח העיקריים היו של הסקטור העסקי בהיקף של כ-90 מיליון דולר.

ההשקעות הישירות בחו"ל של תושבי ישראל שבוצעו באמצעות מערכת הבנקאות הסתכמו בהיקף של כ-140 מיליון דולר, ובוצעו בעיקר על ידי חברות מענף הפרמצבטיקה וההיי-טק.