כלכלת פולין והמטבע המקומי

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] פולין עומדת בפני צומת דרכים: מצד אחד, המשבר הכלכלי החריף עדיין נותן אותותיו על המשק הפולני, אולם מן הצד השני, פולין הולכת לפני כניסה לגוש האירו, מצב אשר אמור לתת דחיפה לכלכלה המקומית

[רוצה לעשות עסקים בפולין? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

פולין היא אחת המדינות הגדולות ביותר במזרח אירופה. ההכנסה העיקרית של המדינה נשענת על ייצוא של משאבי טבע כגון: פחם, נחושת, גופרית, אבץ, עופרת וכסף בהם משופעת המדינה הפולנית. פולין הייתה לאחת המדינות הראשונות במזרח אירופה שהחלה בתהליך מעבר לכלכלת שוק. כחלק מתהליך זה הוסרו הסובסידיות הממשלתיות והמגבלות על סחר במטבע חוץ.

פולין החלה לאחרונה בתהליך אשר יאפשר לה כניסה לגוש האירו בשנת 2012. בינתיים כשלב ראשון, הוסרו הבדיקות שבוצעו במעברים בין גבולות פולין לשכנותיה. עד שתיכנס באופן סופי להיות חברה באיחוד האירופאי ולקבל על עצמה את האירו כמטבע העיקרי שלה, תצטרך הכלכלה הפולנית להציג שיפור משמעותי בתמ"ג המקומי וכן בהיקף הפעילות הכלכלית במדינה. לזה דרושים מיליארדים רבים של דולרים לשיפור התשתית במדינה שהיא ממעכבי צמיחת המשק.

פולין והמשבר

המשבר הכלכלי הגלובלי אינו פסח על פולין. הכלכלה המקומית נפגעה רבות מההאטה העולמית שהשתקפה בירידה חריפה בקצב הייצוא נוכח ירידה תלולה בביקושים. פולין, אשר מתבססת רבות על יצוא משאביה נפגעה באופן חד מהירידה התלולה בביקושים הגלובליים. מבחינה פונדמנטליסטית, פורסמו נתוני מאקרו אשר מצביעים על המשך הפגיעה במשק המקומי. נתוני הייצור התעשייתי במדינה צנחו ב 14.9% בינואר שזוהי הירידה החדה ביותר מאז המדינה נטשה את הקומוניזם לפני 20 שנה. נתוני האבטלה הצביעו על עלייה לרמה 10.5%, גם היא הרמה הגבוהה מזה 9 חודשים. ונראה כי המשבר רחוק עדיין מסיומו.

המטבע המקומי

ביצועי הזלוטי הפולני מאז תחילת השנה היו הגרועים ביותר מבין 25 המדינות בעלי השווקים המתפתחים. מול האירו, הוא איבד מאז תחילת השנה כ- 11% וכ- 33% בשנת 2008. בפברואר השנה הפחית הבנק המרכזי במדינה את הריבית המקומית בשיעור של 0.25% לרמה של 4%. אנליסטים מעריכים כי הריבית לא נחתכה בשיעור גבוה יותר עקב חששות מתגברים של הבנק המרכזי במדינה מאינפלציה גואה. אולם , נזכיר כי חולשתו של המטבע הפולני עובדת לטובתם של היצואנים המקומיים ומכיוון שהייצוא הוא מקור הכנסה מרכזי בפולין הבנק המרכזי נמצא בדילמה לגבי הורדות הריבית הבאות של המטבע המקומי לאור רצון למנוע התפרצות אינפלציונית במדינה.

מה בעתיד?

נראה כי הכלכלה הפולנית עומדת בפני צומת דרכים. מצד אחד, המשבר הכלכלי החריף עדיין נותן אותותיו על המשק הפולני ונדמה כי תחתיתו עדיין לא נראה לאור נתוני מאקרו קודרים. אולם מן הצד השני, פולין הולכת לפני כניסה לגוש האירו, מצב אשר אמור לתת דחיפה לכלכלה המקומית. בשנת 2012 אליפות אירופה בכדורגל אמורה להתקיים בפולין- דבר שעשוי להביא להמשך ההשקעות במשק והגברת הצמיחה המקומית.

הכותב הינו דילר בחדר עסקאות איזי-פורקס