העליון: קרן הפנסיה הוותיקה של אגד תשלם לגמלאי החברה 400-500 מיליון שקל

מדובר בהפסד צורם למדינה ולמנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות, יעל אנדורן, שהפסיקה לפני למעלה משנתיים באופן חד-צדדי את תשלומי הפנסיה לקבוצת הגמלאים בגילאי 60-67

בתום מספר שנים של הליך משפטי מתיש ורווי תהפוכות, קבע היום (ב') בית המשפט העליון כי על קרן הגמלאות הוותיקה של "אגד", לשלם לקבוצה של 1,020 גמלאי אגד סכום המוערך ב-400-500 מיליון שקל. מדובר בהפסד צורם למדינה ולמנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות, יעל אנדורן, שהפסיקה לפני למעלה משנתיים באופן חד-צדדי את תשלומי הפנסיה לקבוצת הגמלאים בגילאי 60-67.

תחילת הפרשה בשנת 2003, אז הוחלט להלאים 8 קרנות פנסיה ותיקות, בהן קרן גמלאי אגד. עם ההלאמה הוחלט על תקנון אחיד לכלל הקרנות המולאמות, מה ששינה את מהותית מספר סעיפים נלווים לתקנון הישן של קרן גמלאי אגד, שקבעו כי אלה רשאים לפרוש לפנסיה מוקדמת בגיל 60. כך קרה שקבוצה של גמלאים שפרשו לפני שינוי התקנון נפלו בין הכיסאות, לאחר שהתקנון החדש חייב פרישה רק בגיל 67. אנדורן דרשה מאגד לשלם לאותם גמלאים עד גיל 67, ואילו אגד דרשה כי הקרן תישא במלוא התשלום.

בית משפט מחוזי תמך בעמדת הקרן ובעמדת אגף שוק ההון במשרד האוצר, וקבע כי אגד תשלם 80% מההפרשות לפנסיה מגיל 60 עד 67, ואילו הגמלאים "יספגו" 20%. כעת, כאמור, הרכב של שופטי העליון אליעזר ריבלין, איילה פרוקצ'יה ויורם דנציגר, הפכו את הקערה על פיה והטילו את מלוא האחריות על המדינה. עכשיו השאלה מי באמת יישא בתשלום: קופת הקרן, קופת האוצר או עמיתי הקרן - על ידי פגיעה כזו או אחרת בזכויותיהם.

מי שהוביל את מאבק הגמלאים הוא יו"ר גמלאי אגד, אבי גולדמן, ובזירה המשפטית היו אלה עו"ד ארנה לין ועו"ד אורלי אבן-זהב. יו"ר אגד, גדעון מזרחי, הביע קורת רוח מפסק הדין, ואמר: "מדובר בפסק דין חשוב מאין כמותו, המוכיח את שאגד טען כל העת - כי הפער שנוצר בין ההסדרים לפיהם פרשו עובדים לפנסיה תקציבית לבין מועד תחילת תשלום גמלתם על-ידי קרן הפנסיה הוא באחריותה הבלעדית של קרן הגמלאות. אנו שמחים שהצדק נעשה ויצא לאור". יצויין כי בית המשפט חייב את הקרן ואת המדינה בסכום של 35 אלף שקלים כל אחת.

מהנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות נמסר בתגובה: "קרן גמלאות אגד לומדת את פסק הדין ותגיב בהתאם".