תושבי נווה-חוף בראשל"צ: העירייה העדיפה לא להסתבך עם יעקב שחר והעבירה מפעל מזהם סמוך לשכונה

לטענת התושבים, חברת "שפיר" התכוונה להקים מפעל ייצור בטון בסמוך לסוכנות וולבו; יעקב שחר פנה לעיריית ראשון-לציון - וזו העבירה את המפעל המזהם לשטח שנמצא בקירבה מסוכנת לשכונת המגורים

מאות תושבי שכונת נווה-חוף בראשון-לציון צפויים לפגיעה קשה באיכות חייהם כתוצאה מהקמת מפעל בטון בשכונתם על-ידי חברת "שפיר". המפעל של חברת שפיר אמור לקום בשכונת המגורים לאחר שהבעלים של חברת מאיר, יעקב שחר, דרש כי המפעל לא יוקם בשטח המקורי שנמצא בסמוך לסוכנות וולבו בראשון-לציון. עיריית ראשון-לציון נעתרה לדרישתו של שחר והעבירה את המפעל המזהם לשטח הנמצא בקרבה מסוכנת לשכונת המגורים נווה-חוף בעיר.

לפני מספר ימים נערך דיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בנוגע לעתירת כ-25 תושבי השכונה המתנגדים להקמת המפעל בסמוך לשכונה.

על-פי העתירה, חברת שפיר חכרה ממנהל מקרקעי ישראל קרקע שבו לא הצליחה לקבל אישור להקים את המפעל, העירייה "נחלצה לעזרתה", ופשוט "החליפה" (ללא מכרז) את הקרקע במגרש האמור הנמצא בשכונת נווה-חוף בתמורה לתשלומי איזון. התוכנית אושרה מבלי שנשמעו התנגדויות העותרים לה, מתוך טענה כי הטענות הוגשו באיחור.

לתושבי השכונה טענות קשות כי המפעל העתיד להיבנות בשטח פתוח ובא על חשבון "ריאה ירוקה" המפרידה בין אזור התעשייה החדש לשכונה. התושבים ההמומים מהחלטת העירייה ציינו כי המפעל יגרום למטרד של זיהום אוויר, רעש בלתי נסבל ופגיעה דרסטית באיכות חייהם.

מפעל בטון בתוך שכונת המגורים נווה חוף

תושבי השכונה אמרו כי "יש לנו הערכות של אנשי מקצוע המעריכות כי הקמת המפעל תיצור החמרה במצב האקולוגי ועלייה תלולה ברמת זיהום האוויר באזור מערב ראשון-לציון בכלל ובשכונת נווה-חוף בפרט, אשר תגרום לכך שהשכונה כולה תהיה עטופה בערפיח המסוכן לבריאות. חיסול הריאה הירוקה היחידה שנותרה בסמיכות לבתי התושבים תעצים את הזיהום האקולוגי ותעלה את הסיכון לבריאות תושבי השכונה בעשרות מונים".

מפעל בטון בתוך שכונת המגורים נווה חוף

חברת אלקטרה , המחזיקה במפעל הסמוך למקום, הצטרפה לעתירת תושבי ראשון-לציון באמצעות משרד עו"ד זיו לב באמצעות עו"ד זיו לב ומשה מרדלר המוחים כנגד הכוונה להקים את המפעל. מתוך העתירה של אלקטרה עולה כי חברת שפיר הסתירה בתיאורה מהוועדה לתכנון ובנייה ראשון-לציון כי במפעל הבטון שוהים 500 עובדים מדי יום, ותיארה אותו כמקום לאחסנה. לעומת זאת, בהתאם לתסקיר סביבתי שהגישה אלקטרה, הקמת המפעל תגרום לפגיעה חמורה בבריאות עובדיה - דבר שיביא לנזקים קשים, לפיטורי מאות עובדים תושבי העיר ולסגירת המקום.

יעקב שחר, יו"ר "מאיר" חברה למכוניות, אמר בתגובה ל"גלובס" כי אכן העביר מכתב ובו הביע את התנגדותו למיקום המקורי של מפעל הבטון. יחד עם זאת אין לו כל קשר להחלטה בדבר המקום החדש שנבחר להקמת המפעל.

מעיריית ראשון-לציון נמסר בתגובה כי "עם כניסתו לתפקידו פועל ראש העירייה החדש דב צור ביתר שאת על מנת להביא לפיתרון הסוגיה במהירות האפשרית. העירייה הציעה לתושבים למנות, במימון העירייה, יועץ סביבתי אשר יהיה מקובל על דעתם ועל דעת בעלי המפעל, וייתן חוות דעת מקצועית לגבי הנזקים העלולים להיגרם מפעילות המפעל, אם בכלל. עוד הציעה העירייה כי במידה ויומלץ על סגירת המפעל, יוצא צו סגירה באופן מיידי. בעלי המפעל הסכימו להצעה, בעוד התושבים בחרו לסרב. נכון לעכשיו הנושא נמצא בהליך משפטי, ואנו מקווים כי פסק הדין יינתן במהלך החודשיים הקרובים".