פסגות שווקים מתעוררים - הקרן המצטיינת בקטגוריה ברוב תקופות הזמן

המשבר כיווץ את קטגוריית השווקים המתעוררים, פעם החמה ביותר בשוק, ל-14 קרנות שמנהלות יחד כ-260 מיליון שקל בלבד ; מי המובילות ומי הפסידה כמעט 70% ב-3 השנים האחרונות

רבים שכחו - אלא אם כן יש להם תזכורת צורבת בתיק ההשקעות - שהשווקים המתעוררים היו הדבר הכי חם בשוק. הסברים מנומקים על הפוטנציאל האדיר שטמון בסין, הודו ומדינות מתפתחות אחרות הדביקו את כל תעשיית הפיננסים. זו לא פיגרה אחרי הטרנד והשיקה מגוון רחב של מוצרים.

כשהעולם נקלע למשבר הסתבר שגם בסין, פולין וארגנטינה מצטננים, אבל אם נבחן את הנתונים שהצטברו עד כה, נראה שזה צינון ולא שפעת אמריקנית. ייתכן שדווקא השווקים המתעוררים מספקים אלטרנטיבה אמיתית לשווקים המתפוררים של ארה"ב ואירופה. וכשתתחדש הצמיחה, היא צפויה להיות קודם כל מנת חלקן של המדינות המתפתחות.

14 קרנות נאמנות ישראליות מסווגות תחת קטגוריית השווקים המתעוררים. מדובר במספר קטן יחסית, במיוחד כשמדובר בקטגוריה שנחשבה לחמה במיוחד. הקריסה הגדולה של השווקים גרמה למשקיעים להכתיר את השווקים המתעוררים כמסוכנים מאוד ולברוח מהם.

לצורך בדיקת התשואות של הקרנות המתמחות בהשקעה בשווקים המתעוררים, כללנו ברשימה גם את קרן פסגות ברזיל ואמריקה הלטינית, על אף היותה מסווגת בקטגוריית חו"ל גיאוגרפי אחר.

קונספט ה-BRIC ננטש

ההשוואה בין הקרנות בקטגוריית השווקים המתעוררים אינה מובהקת, שכן יש הבדלים גדולים בין השווקים. השוק הפופולרי ביותר בקרב מנהלי הקרנות היה ונשאר השוק הברזילאי, אליו הצמידו את שאר מדינות אמריקה הלטינית (4 קרנות).

שוקי ה-BRIC נחשבו לקטר הצמיחה של השווקים בשנות הגאות, ונטישת קונספט ה-BRIC היא תוצאה של הפערים שנפתחו בין 4 המדינות, במיוחד בעקבות קריסת השוק הרוסי עם צניחת מחירי האנרגיה בעולם.

בדומה לשוק הרוסי, גם השוק הברזילאי נישא על כנפי מחירי הסחורות. אך בניגוד לשוק הרוסי, ברזיל הצליחה לרשום התאוששות מסוימת לאחר הקריסה הגדולה - ההתאוששות המרשימה ביותר מבין השווקים המתעוררים. המהלך סימן את ברזיל כבעלת פוטנציאל להיות מהשווקים הראשונים שיתאוששו מהמשבר.

ברזיל נחשבת לאחת מיצואניות הסחורות הגדולות בעולם ולאחת הספקיות הגדולות ביותר של השווקים המתעוררים, כמו הודו וסין. למרות ההאטה החדה כתוצאה מהמיתון הגלובלי, סין עדיין צפויה לצמוח בקצב גבוה יחסית לשווקים המפותחים, וברזיל צפויה ליהנות מפירות הייצוא אליה.

בחינת התשואות של השווקים המתעוררים במערכת ה-Hindsight של ליפר מקבוצת רויטרס, מראה כי ההתאוששות בשוק הברזילאי מאז נקודת השפל באמצע חודש נובמבר, שיחקה לידיהן של הקרנות שמתמחות בשוק זה.

בתקופת השיא של המשבר, מה-15 בספטמבר 2008 ועד סוף פברואר 2009, איבד מדד הבווספה הברזילאי 21.1%. הקרנות המתמחות בשוק זה לא פיגרו אחריו בהרבה. פריזמה אמריקה הלטינית איבדה בתקופה זו 24% וקרן ברזיל של רוטשילד 26.9%. חשוב לציין, כי הקרן של פריזמה מנהלת 1.8 מיליון שקל בלבד.

המצטיינות: קרנות של פסגות ואקסלנס

את מחיר הקריסה של השוק הרוסי שילמו המשקיעים בשתי הקרנות שהתמקדו במדינה, יובנק רוסיה ומזרח אירופה ומיטב רוסיה, שאיבדו בשנה החולפת 72% ו-62.9%, בהתאמה. הקרן של יובנק הניבה את התשואה החלשה ביותר בקטגוריה ב-12 החודשים האחרונים.

מכיוון שהשוואת התשואות בין הקרנות בקטגוריה אינה מובהקת, כמדד ייחוס נבחר מדד ה-MSCI Emerging Markets. מחצית מהקרנות בקטגוריה הצליחו להכות את המדד מאז שיאו של המשבר, ב-15 בספטמבר.

הקרן הטובה ביותר בקטגוריה בתקופה הזו וב-12 החודשים האחרונים היא קרן השווקים המתעוררים של פסגות, שהניבה תשואה שלילית של 22.7%. זאת, בהשוואה לתשואה שלילית של 28.5% שהניב מדד MSCI. כאשר מאריכים את תקופת הבדיקה ל-3 שנים, תופסת את המקום הראשון אקסלנס חשיפה ל-BRIC, שהניבה תשואה שלילית של 26.34%.

רק שמונה קרנות מחזיקות בהיסטוריית תשואות לטווח זמן זה וכולן אינן מצליחות להכות את מדד הייחוס, שירד בתקופה זו ב-24.6%. הקרן הגרועה ביותר ב-3 השנים האחרונות היא דיקלה תורכיה, שאיבדה לא פחות מ-68.9%, על רקע המשברים הכלכליים שפקדו את המדינה לצד המשבר הגלובלי.

קרן דיקלה תורכיה גם מחזיקה בסטיית התקן הגבוהה ביותר מבין הקרנות בטווח של 3 שנים (13.7). הקרן עם סטיית התקן הנמוכה ביותר, המצביעה על תנודתיות נמוכה יותר, היא קרן השווקים המתעוררים של פסגות (6.97).

הנכסים בירידה

עד כמה איבדו השווקים המתעוררים מהפופולריות שלהם ניתן ללמוד מהיקף הנכסים המנוהלים בתעשייה - 263.5 מיליון שקל נכון לסוף ינואר ב-14 קרנות. אף אחת מהקרנות לא מנהלת יותר מ-50 מיליון שקל, ושליש מהן מנהלות פחות מ-5 מיליון שקל בלבד.

הקרן הגדולה ביותר היא אקסלנס חשיפה ל-BRIC, שמנהלת 49.6 מיליון שקל, ואחריה הקרנות כלל אמריקה הלטינית (48 מיליון שקל) ומגדל הודו (45.2 מיליון שקל). הקרנות הקטנות ביותר הן פריזמה אמריקה הלטינית (1.8 מיליון שקל) והלמן אלדובי וייטנאם ומזרח אסיה (2.34 מיליון שקל).

קטגוריית השווקים המתעוררים מוכיחה כי זיהוי השווקים בהם פוטנציאל התשואה הוא הגבוה ביותר הוא זה שקובע את הטון. המשימה של המשקיעים, המתעניינים בהשקעה בשווקים אלו בראייה קדימה, היא קודם כל לבחון באיזה שוק הם מעוניינים למקד את ההשקעה שלהם ולאחר מכן לבחור מבין האלטרנטיבות הקיימות. בחלק מהמקרים, ענף הקרנות לא מציע יותר.