מבחן דרכים לסקודה סופרב: עלה התאנה האידיאלי לשרים החדשים

עם אריזה תדמיתית של מותג עממי נטול זוהר, מציעה הסקודה סופרב 3.6 ליטר 4X4, שרק הגיעה באחרונה לארץ, איכויות של מכוניות סאלון גרמניות מהשורה הראשונה: אבזור מפואר, ביצועים רציניים ומרחב של מכונית שרד

בעוד כמה ימים תושלם מלאכת הרכבת הקואליציה וממשלה חדשה תושבע בישראל. כאשר יסתיים התהליך יוכלו השרים הטריים להתפנות לדברים החשובים באמת כמו היכרות קרובה עם מכונית השרד הצמודה והנהג הפרטי.

בפני השרים החדשים יעמדו שתי אפשרויות לבחירת רכב. האחת היא לקבל מכונית "ממוחזרת", בת שנה עד ארבע שנים, שהייתה בשימושם של שרים קודמים או שופטים עליונים. למרות שמדובר במכוניות שנמצאות במצב תחזוקתי סביר, לא קשה לנחש שזו תהיה האופציה הפחות פופולארית. האפשרות השנייה היא לקבל רכב חדש. כאן יוכלו השרים לבחור בין שני דגמים שזכו לפני כשנתיים במכרז הממשלתי. הדגם שהוכח כבחירה הפופולארית ביותר עד כה (כ-60% מהשרים שקיבלו רכב חדש בחרו בו) היא ה-A6 של אאודי, מכונית מוצלחת לכל הדעות, אם כי לוקה בדימוי של סמל המעמד הבורגני-נהנתני. האופציה השנייה היא ה"סופרב" של מותג הרכב הצ'כי סקודה, שלמרות שייכותו לקונצרן פולקסווגן הוא נהנה, או סובל, מתדמית עממית ומצטנעת. רק 40% משרי הממשלה היוצאת שהצטיידו ברכב חדש בחרו בו. אבל בתחילת השנה, בעיתוי כמעט מושלם, נחת בישראל הדור החדש של הסופרב כשהוא מביא עמו כמה שינויים מהותיים.

סקודה סופרב

ייצוגי בטעם שמרני

השינוי הראשון הוא בעיצוב. אם המכונית היוצאת נראתה כמו גרסה מוארכת של הפאסאט מהדור הקודם, לסופרב החדשה יש אישיות מובחנת עם פנסים גדולים ורבי-הבעה, גריל מכובד ובולט וקווי מתאר רבועים, שמדגישים היטב את מידותיה הנכבדות של המכונית, 4.84 מ' לאורך ו-1.82 מ' לרוחב. העיצוב שלה לא נועד להיות אופנתי, צעיר או ספורטיבי, אלא מכוון במדויק לטעמו של קהל היעד - נושאי משרות בכירות, בגילאי 45 , שרוצים רכב ייצוגי בטעם שמרני.

תא הנוסעים משקף היטב את מדיניות שיתוף הרכיבים של קבוצת פולקסווגן. את עיצוב עמדת הפיקוד, הדלתות והדיפונים ניתן היה למצוא באותה מידה ברכב של פולקסווגן, סיאט או אאודי; לוח המחוונים שומר על התצורה המוכרת היטב של שעונים אנלוגיים עם צג אלקטרוני מלבני ביניהם, ומתגי הפיקוד של מערכת הקול והאקלים ממוקמים בדיוק במקום הצפוי. עם זאת, לא מצאנו על ההגה מתגי הפעלה, ומי שירצה לשלוט במערכת בקרת השיוט יצטרך לעשות זאת באמצעות מוט מקובל.

עוד סימן היכר אופייני לקבוצת פולקסווגן שניתן למצוא בסופרב הוא איכות ייצור וגימור וחומרים ברמה גבוהה, ללא ניסיון בולט לעין להפחית איכות כדי לבדל את המותג "העממי" מאחיו הגרמניים. הדלתות נסגרות בתחושה כבדה של מכונית יוקרה, הריפוד של הדגם הבכיר נראה ומרגיש מהודר, ולמרות היעדרו של מסך LCD צבעוני בלוח המחוונים מעניק התא תחושה עשירה.

כראוי למכונית שמשמשת כמכונית שרד במדינות מרכז-אירופאיות רבות, תוכננה הסופרב במחשבה על נוסעים בעלי נהג פרטי. הדבר בולט במרווח רגליים בנוסח לימוזינה שעומד לרשות נוסעי המושב האחורי, ומאפשר אפילו לנוסעים גבוהי קומה (המאבטחים?) לפשוט את רגליהם קדימה בחופשיות.

סקודה גאה במיוחד במנגנון הפתיחה החדש של תא המטען, שמאפשר לפתוח את החלק האחורי כמו תא מטען מקובל של מכונית סדאן או כמו דלת מתרוממת יחד עם החלון האחורי - נוסח מכונית האצ'בק - לטובת העמסת מטענים גדולים במיוחד. אמנם קשה לנו לראות את הלקוחות הטיפוסיים של מכונית זו נדרשים להעמיס לחלקה האחורי רהיטים של איקאה, מכונת כביסה או אופני הרים, אבל אין ספק שזהו פטנט אלקטרו-מכני מבריק שיזכה לחיקויים רבים בתעשיית הרכב. למעשה, ב.מ.וו כבר אימצה אותו עבור סדרה 5 הבאה שלה.

כפי שניתן לצפות ממכונית עם בסיס גלגלים ארוך שתוכננה עבור הכבישים הלא מושלמים של מרכז אירופה, מציעה הסופרב נוחות נסיעה מצוינת. המתלים שלה רכים יותר מהמקובל בפולקסווגן-אאודי, אולם הם לא רכים מדי ומגהצים בצורה בוגרת, שקטה ואנינה את כל תחלואי האספלט הישראלי בעיר ומחוצה לה.

הבעיה של משלמי המסים

באגף הדינמי אין בשורות גדולות. המכונית מפגינה אחיזת כביש טובה בפניות הדוקות, תנודות גוף מרוסנות בפניות, וחסינות מוחלטת בפני כל פגעי מזג האוויר תודות למערכת ההנעה הכפולה שבה מצוידת כסטנדרט גרסת ה-3.6 הבכירה בה נהגנו. עם זאת, תחושת הנהיגה מבודדת ומרוחקת, ובפירוש לא מתוכננת להעניק שאר-רוח לנהגים שוחרי ריגושים.

להנעת הדגם הבכיר אחראי מנוע V6 בנפח 3.6 ליטר מבית פולקסווגן, שמייצר הספק מכובד מאוד של 260 כ"ס ומשודך לתיבת DSG כפולת מצמדים. אם מישהו תוהה מדוע בחרה החברה לקפוץ למנוע כה גדול וחזק, הסיבה היא שהגרסה הבכירה תוכננה מראש לשמש כבסיס למכונית עם מיגון ירי ששוקל עוד כמה מאות קילוגרמים. בגרסה נטולת המיגון, ששוקלת 1.66 טון בלבד, מספק המנוע ביצועים מרשימים: התאוצה מאפס למאה מתבצעת ב-6.5 שניות בלבד, תאוצות הביניים מאסיביות, ואמיצי לב יוכלו להעפיל ל-250 קמ"ש. גיר ה-DSG מספק תגובות זריזות לקיק-דאון, אך תחת רגל מהוססת הוא אינו רהוט כמו תיבות אוטומטיות מקובלות. גם צריכת הדלק תחת עומס יכולה ליפול אל מתחת ל-7 קילומטר לליטר, אך בדרך-כלל זו הבעיה של משלמי המסים.

הסקודה סופרב 3.6 ליטר היא עלה תאנה אידיאלי לשרים ובכירים שנכנסים לתפקידם בתקופה של מיתון קשה. תחת אריזה תדמיתית של מותג עממי וללא זוהר היא מציעה איכויות של מכוניות סאלון גרמניות מהשורה הראשונה, כולל אבזור מפואר, ביצועים רציניים, מרחב של מכונית שרד אמיתית מאחור ויכולת שיוט רגועה ומרגיעה למרחקים ארוכים. לפיכך, לא נופתע אם בקדנציה הנוכחית היא תהפוך לבחירה המועדפת של השרים או של יועצי התדמית שלהם. נותר רק לראות אם ההשפעה המיניסטריאלית תחלחל גם לשוק הפרטי.

מתחרות

רק מעט מכוניות מתחרות בפלח מכוניות השרד עם 250 כ"ס פלוס בקבוצת שווי 6. להלן מדגם

שברולט מאליבו LTZ

עם אורך של 4.87 מ' המאליבו ארוכה ב-3 ס"מ אפילו מהסופרב המגודלת, ובסיס הגלגלים שלה נמתח לאורך מרשים של 2.85 מ', 9 ס"מ יותר מהסופרב. גם לה יש תא נוסעים מרווח מאוד, שבדגם ה-LTZ מגיע כסטנדרט עם כל ציוד הפאר המתבקש, כולל ריפוד עור, מושבים חשמליים ועוד. המאליבו LTZ מצוידת במנוע 3.6 ליטר מבית קדילק עם 24 שסתומים והספק רציני של 252 כ"ס, שמועבר דרך תיבה בת 6 מהירויות. כל זה ב-222 אלף שקל.

שברולט מאליבו

טויוטה קאמרי V6

ב-260 אלף שקל אפשר להכניס לחניון ההנהלה את הגרסה הבכירה של הקאמרי. גם כאן מדובר במכונית גדולה, 4.82 מ' מקצה לקצה, שמציעה תא נוסעים מרווח, מפואר ועתיר אבזרי מותרות. לגרסה החזקה יש מנוע V6 מודרני בנפח 3.5 ליטר, שמייצר לא פחות מ-277 כ"ס ומסוגל לדחוף את המכונית מאפס למאה ב-7.4 שניות. יש לה גם מתלים נוחים ורקורד אמינות מרשים.

טויוטה קאמרי

יונדאי סונטה V6

ב-195 אלף שקל בלבד היונדאי סונטה הבכירה היא אופציה מעניינת מאוד למנהלים עם תקציב הדוק, שחפצים במכונית שרד גדולה עם מנוע חזק לימי מיתון. יש לה מנוע בנפח 3.3 ליטר עם הספק של 250 כ"ס, תיבת הילוכים מתקדמת והרבה אבזור פאר כסטנדרט. עיצובה אולי אינו מתבלט כמו של המתחרות אבל היא גדולה, שמרנית ומרווחת מאוד ורמת הגימור שלה גבוהה.

יונדאי סונטה