מודי'ס חוששת למצב הבנקים: הורידה את הדירוג של לאומי, דיסקונט והבינלאומי ואת תחזית הדירוג לפועלים

את הדירוג של בנק לאומי הורידה הסוכנות ל"A1" מ-"Aa3" ואת הדירוג של הבנק הבינלאומי ושל בנק דיסקונט ל"A2" מ-"A1" ; לבנק הפועלים הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג ל"שלילי" מ"יציב"

מודי'ס חוששת למצב הבנקים הישראליים: סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הורידה הערב (ה') את דירוג האשראי של בנק לאומי ל"A1" מ-"Aa3" ואת דירוג האשראי ארוך הטווח של הבנק הבינלאומי ושל בנק דיסקונט ל"A2" מ-"A1" . ולבנק הפועלים הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג ל"שלילי" מ"יציב". הדירוג של בנק הפועלים נותר A1 לחוב המקומי והמט"חי ארוך הטווח. התחזית לחוב המישני נותר "-C".

הורדת הדירוג ותחזית הדירות וחלק ההרי של המערכת הבנקאית בישראל (לאחר שבחנו כלכלני מודי'ס את מצבו של בנק מזרחי החליטו שלא לשנות את דירוג האשראי של הבנק) נובעת, בין השאר, מכך שבמודי'ס צופים כי המצב הכלכלי בישראל צפוי להמשיך ולהידרדר.

בין הסיבות המרכזיות שציינו כלכלני מודי'ס: הידרדרות מואצת במצב הכלכלי ובהיקפי הפעילות של הלווים. המשבר המתמשך בכלכלה הישראלית צפוי להוביל לעלייה בשיעור החובות המסופקים שעימה תאלץ להיתמודד המערכת הבנקאית על רקע העלייה האפשרים בחדלות הפירעון של הלווים. חשש מהמשך ירידה בערך הנכסים הפיננסיים. חשש מירידה ברמת הרווחיות של הבנקים בשל העלייה בעלויות האשראי במשק בשל העלייה בסיכונים. סביבת הריבית הנמוכה פוגעת בערך נכסים כתוצאה מירידה בשיעור הריבית הנומינלית.

הירידה ברווחיות הבנקים, אשר פירסמו בתקופה האחרונה אזהרות רווח בטרם פירסום דו"חותיהם, תפגע ביכולתם של הבנקים לספוג את העלייה הצפויה ברמת החובות המסופקים בשעה שעלויות האשראי עולות כתוצאה מהירידה באיכות החוב. ממבחנים פנימיים שערכה מוד'יס ליכולת העמידה בלחצים של הבנקים עולה כי הרווחיות והלימות ההון של הבנקים ישארו תחת לחץ במהלך הרבעונים הבאים.

במודי'ס מדגישים כי עד כה בתנאיי השוק הנוכחיים היוו הנזילות והיכולת של הבנקים לממן את הפעילות העיסקית במשק, גורמי עוצמה מרכזיים של המערכת הבנקאית הישראלית. אך על רקע המשבר המתמשך והמחריף אשר מחלחל למשק הישראלי צפויה לדעת הכלכלנים פגיעה במקורות עוצמה אלו וישנו חשש מפני פגיעה בהם כתוצאה ממחנק אשראי.

במודי'ס מדגישים גם את האפשרות ללחצים פיננסים גוברים על רקע חשיפת הבנקים לסקטורים שעשויים להמשיך להפגין חולשה כגון מגזר הנדל"ן ומגזר התיירות.

הורדת הדירוג הכוללת למערכת הבנקאית בישראל על ידי סוכנות הדירוג הבינלאומית באה יומיים לאחר שגם בבנק ישראל הורידו את תחזית הצמיחה לרמה של 1.5%- . ההתכווצות החדה הצפויה בתוצר של המגזר העיסקי בישראל היא שצפויה לפגוע ברווחיות של הבנקים בישראל.

במודי'ס מציינים גם את אזהרות הרווח שפירסמו הבנקים המובילים בישראל.