השבוע במט"ח: האם תתערב יפן בשוק המטבעות העולמי?

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי של שוויץ כי יפעל למניעת התווספות נוספת של הפרנק השוויצרי כנגד האירו ; FXCM: "המצב בשוויץ דומה מאוד לזה שביפן, גם ביפן היצואנים נפגעו מההתווספות של המטבע המקומי"

בעוד שוקי המניות בעולם סיימו שבוע של עליות, רשם המטבע האמריקני היחלשות ביחס למטבעות המובילים, וזאת כאשר האופטימיות שאפפה את המשקיעים בעקבות נאומו של יו"ר הפד, בן ברננקי והאיתותים על הרחבת תוכניות חילוץ, הביאו להזרמת כספים מנכסי מקלט בטוח, לעבר נכסים נושאי תשואה גבוהה יותר.

למרות שיומן האירועים האמריקני עמוס בנתוני מאקרו משמעותיים, כגון הסנטימנט במגזר הייצור אשר צפוי להתדרדר פעם נוספת, נתוני הליבה של האינפלציה אשר צפויים שוב לאכזב ולבסוף החלטת הריבית של הפדרל ריזרב הצפויה להתפרסם לקראת סוף השבוע (יום ו'), אשר אינה טומנת בחובה הפתעה כלשהי, אחרי הכל הבנק המרכזי כבר מיצה את הכלי המוניטרי הזה, עשויים דווקא ההדים של פסגת ה-G20 להוות אירוע סיכון מרכזי לשווקים.

שערי החליפין בשוקי המטבעות כבר מגלמים את התמחור של פרסומי מאקרו אלו, או במילים אחרות, סוחרי המט"ח הקדימו את שוקי המניות, וכבר הפנימו את העובדה המרה כי נמשיך להיות עדים בטווח הקרוב, לזרם נתוני מאקרו מאכזבים. כך תופסת למעשה פסגת ה-G20 מקום של כבוד והשפעה על שוק המטבעות העולמי, שכן היא עשויה לאותת יותר מכל נתון מאקרו אחר, על ההמהלכים הצפויים של ראשי הכלכלות המובילות בעולם.

בהמשך לכך מספיק אם נזכיר את דבריו של ראש ממשלת סין, וואן ג'יאבאו, שערער באופן ברור על מעמדם הבטוח של הנכסים האמריקניים: קובעי המדיניות צריכים להבטיח את בטחונותיהם, אמר ג'יאבאו והוסיף כי הלוונו כמות אדירה של כסף לארה"ב (בדמותם של האג"ח הממשלתיות אשר נקנו בהיקף עצום על ידי הממשל הסיני) וכי אין ספק שאנו חוששים לביטחונם של נכסים אלו. התבטאויות נוספות שכאלו עלולות להביא להמשך היחלשותו של הדולר כנגד המטבעות המובילים.

זווית נוספת שיש לקחת בחשבון היא התערבות ממשלתית בשוקי המט"ח, איתות לכך קיבלנו בשבוע שעבר מהבנק המרכזי של שוויץ לאחר שהודיע כי יפעל למניעת התווספות נוספת של הפרנק השוויצרי כנגד האירו.

במחלקת המחקר של FXCM ציינו ל"גלובס" כי המצב בשוויץ דומה מאוד לזה שביפן, כאשר גם ביפן היצואנים נפגעו מההתווספות של המטבע המקומי כנגד המטבעות של שותפות המסחר הגדולות שלה. עבור יפן החצים מכוונים בעיקר לעבר סין וארה"ב. "על רקע פסגת ה-G20 במהלך סוף השבוע הנוכחי, קיים פוטנציאל לדיון בשוק המטבעות ואם אכן הפסגה תוליד התייחסות לשוק הפורקס, הין עשוי לסגת באופן משמעותי". ציינו האנליסטים.

יחד עם זאת, צפוי מחר ביפן אירוע סיכון נוסף והוא הודעת הריבית של הבנק המרכזי. על פי הערכות המוקדמות יותיר הבנק את הריבית ללא שינוי בשיעור של 0.1%, אך פרסום הדוח החודשי יום לאחר מכן, עשוי לספק מידע חדש בנוגע לתחזיות הפונדמנטליות של הבנק, וזאת כאשר בתקופה האחרונה שיקף הדוח התדרדרות בהערכות הכלכליות.

"התגברות ההערכות להתערבות במטבע היפני, תשלח את הין מטה. עם זאת, אם השווקים יגלו לבסוף שהן הבנק המרכזי של יפן והן פסגת ה-G20 אפילו לא הזכירו את המטבעות, הין היפני עשוי ליהנות מרוח גבית לקראת סוף השבוע הבא". סיכמו ב-FXCM.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]