בסיום פגישת הפיסגה של ה-G20 קראו המנהיגים לחדש את פעילות ההלוואות ולהגדיל את המימון לקרן המטבע העולמית

המנהיגים קראו ל"מאמץ מתמשך" על מנת לבלום את המיתון העולמי תוך שהם מממקדים את המאמצים בניקיון מאזניהם של הבנקים מנכסים "רעילים"

בסיכום פגישת 20 ראשי המדינות המובילות את כלכלת העולם שנערכה בסוף השבוע האחרון בעיר הורשם שבדרום אנגליה קראו המנהיגים ל"מאמץ מתמשך" על מנת לבלום את המיתון העולמי תוך שהם מממקדים את המאמצים בניקיון מאזניהם של הבנקים מנכסים "רעילים". המנהיגים רואים חשיבות עליונה בשיקום מערך ההלוואות של הבנקים שנפגע קשות כתוצאה ממחנק האשראי, כמו כן קראו לחיזוק הרגולציה במערכת הפיננסית ולהגדלת המימון לקרן המטבע העולמית.

"לקחנו החלטות נחרצות ומתואמות וצעדים מקיפים על מנת לעודד את הביקושים ואת שוק העבודה. מדינות ה-G20 מוכנות לבצע את כל הפעולות שיידרשו עד שתשוקם הצמיחה " אמרו שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים בהצהרה המשותפת בסיום ועידת ה-G20.

בהצהרה נאמר כי העדיפות העליונה היא לשיקום פעילות ההלוואות, על ידי מיגור הבעיות של המערכת הפיננסית והתמודדות עם הנכסים הרעילים. במסמך אחר הציגו מנהיגי 20 המדינות תוכנית שמיועדת לספק נזילות לשוק, להזרים הון לגופים המוסדיים, להגן על חסכונות והפקדות הציבור וחיזוק מאזניהם של הבנקים.

המוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם קראו למנהיגי ה-G20 לאמץ את מודל "הבנק לנכסים רעילים" לצורך ההתמודדות עם משבר האשראי. על פי מודל זה הממשלות ירכשו נכסים רעילים מהבנקים במחיר הגבוה ממחירי השוק. כיום, משקיעים פרטיים פשוט אינם מוכנים לרכוש את אותם נכסים במחירים בהם מציעים אותם הבנקים. כתוצאה מכך מכבידים נכסים אלה שהיקפם אדיר על מאזני הבנקים.

גורמים רשמיים ב-G20 גם אמרו כי הם מחוייבים להילחם בפרוטקציוניזם ולשמור על מסחר והשקעות פתוחים.

הצהרת ה-G20 כללה גם התייחסות לחבילות החילוץ הפיסקאליות ואמרה כי המאמצים הנעים במסגרת התוכניות הן חיוניות לתמיכה בצמיחה ובשוק העבודה, ומנהיגי המדינות קראו לממשלות לבצע את התוכניות עליהן הצהירו "ללא דיחוי".

שר האוצר הבריטי, אליסטר דרלינג אשר אירח את הועידה אמר כי הוא מותיר למדינות להחליט באופן אינדבידואלי "מה היא הדרך הנכונה בעבורן".

שר האוצר האמריקני, טימותי גייטנר קרא מוקדם יותר בשבוע שעבר למנהיגי המדינות להחליט על כך שחבילות הסיוע של המדינות יעמדו על 2% מסך התמ"ג. בסיום מפגש הפיסגה אמר גייטנר כי הוא שמח שמנהיגי המדינות נמצאים איתו "באותו הדף" והוא שמח כי הם הפגינו מחוייבות ברורה להשבת הפעילות הכלכלית בחזרה למסלול של צמיחה".