"לא חזרנו בנו מהכוונה לתבוע את 'הארץ'"

בין "מעריב" ל"הארץ" ניטש לאחרונה, ולא בפעם הראשונה, קרב שעשוי להסתיים רק בין כותלי בית המשפט. "'הארץ', שחרת על דגלו במשך שנים להיות סמל האתיקה העיתונאית, פתח במתקפה מכוערת ושיטתית על 'מעריב' בידיעות מגמתיות, חסרות שחר, והכל בכדי לפגוע במתחרה ולנסות למוטט אותו בעיני מפרסמים, קוראים וספקים", כתב "מעריב" במכתב התראה חריף בטרם נקיטת הליכים משפטיים שנשלח לפני שלושה חודשים למערכת "הארץ". מדובר בצעד יוצא דופן בשוק העיתונות, שנעשה לטענת "מעריב" בגין השפעה לכאורה בדרכי תרמית על שער של ניירות ערך על-ידי "הארץ". במכתב הזהיר "מעריב" שהוא שוקל להגיש תביעה אזרחית ותלונה לרשות ני"ע.

חזרתם בכם מהכוונה לתבוע?

"לא חזרנו בנו מהכוונה לתבוע. המכתב היה אזהרה לפני נקיטת הליכים. אנו עסוקים באיסוף החומר, בגיבוש הנזקים ונפעל במקום ובזמן הנכון".

מה הקפיץ כל-כך את נמרודי ו"מעריב"? באמצעות באי כוח העיתון, עו"ד זאב שרף ועו"ד יונתן לב, נטען שה"הארץ" פרסם ידיעות וכתבות כוזבות במוסף הכלכלי "דה-מרקר" על "מעריב", ועשה שימוש פסול בידיעות מערכתיות אלו לצורך מטרה עסקית ברורה: ניסיון חיסול של "מעריב" כמתחרה בשוק העיתונות הישראלי.

עוד נטען באותו מכתב, שנחשף לראשונה ב"גלובס", כי ראשי "הארץ" ו"דה-מרקר" פועלים כך על מנת לנסות ולחלץ את עיתון "הארץ" מהמצב הכלכלי הקשה שבו הוא שרוי, עקב חובות כבדים ביותר למערכת הבנקאית. וזאת, באמצעות צמצום התחרות בענף ויצירת מציאות של דואופול בשוק העיתונות הכללית היומית בישראל.

המכתב פירט שורה של דוגמאות, בהן כותרות שליליות ודיווחים מגמתיים לכאורה על "מעריב" ו"הכשרת היישוב", החברה האם של "מעריב", אשר לטענת "מעריב" סילפו או לא תאמו כלל את המציאות. ב"מעריב" הסבירו אז את מכתב ההתראה ואמרו כי "לרוב, עוסקים מכתבים מסוג זה בתביעת לשון הרע, אולם הפעם מדובר בתביעת נזיקין. ההחלטה על כך התקבלה לאחר שהקמפיין התקשורתי שמנהל ה'דה-מרקר' הלך והחמיר בעת האחרונה, כשהסיקור של 'מעריב' ב'דה-מרקר' נראה שונה באופן מובהק מהאופן שבו מסוקר 'מעריב' בכל עיתון כלכלי אחר, וגם מהאופן שבו מסוקרת ב'דה-מרקר' כל חברה אחרת בישראל - מבחינת ההיקף, התדירות והעובדה כי מדובר כמעט רק בכתבות שליליות".

עוד נטען על-ידי "מעריב" כי "להנהלת 'הארץ' יש אינטרס כלכלי ברור בהורדת שוויו של העיתון ולפגיעה בתדמיתו, בקשריו עם מפרסמים, קוראים, גופים פיננסיים, ספקי נייר ועוד, כמו גם פגיעה במורל עובדי העיתון".

עוה"ד של "מעריב" ציינו כי "במעשי 'דה-מרקר' יש משום חשד לכאורה לעבירה על חוק ניירות ערך, שכן הפרסומים מצביעים על כוונה להשפיע בדרכי תרמית על השער של ניירות הערך".

מעיתון "הארץ" נמסר בתגובה: "לטענות של 'מעריב' על פרסומים מגמתיים ב'הארץ' אין שום יסוד.*'מכתב ההתרעה'*היה חסר בסיס". *