אולמרט: "לא ניכנע לתכתיבי חמאס"; נועם שליט: "רה"מ הנוכחי נכשל בתפקידו בנושא שחרור גלעד"

(עדכון) רה"מ: "לא נסכים לשחרור אסירים נוספים מרשימת החמאס מעבר למאות שהוסכמו על ידי והודענו להם על כך" ; אביו של גלעד שליט לאחר ישיבת הממשלה: "הממשלה כנראה לא תצליח להחזיר את גלעד"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

לאחר כ-3 שעות של דיונים, הסתיימה הערב ישיבת הממשלה המיוחדת בעניין עסקת שליט. השרים דנו ככל הנראה ב-350 אסירים פלסטינים שאת שחרורם דורש חמאס תמורת גלעד שליט. ראש השב"כ, יובל דיסקין, דרש בישיבה לפרסם לציבור את רשימת האסירים במלואה - ולתת לעם להחליט.

דקות לאחר יציאת השרים מלשכת ראש הממשלה, יצאה יועצת רה"מ לענייני רווחה, ורד סוויד, והזמינה את אביבה ונועם שליט להיכנס פנימה ולקבל עדכון בנושא מאת ראש הממשלה, אהוד אולמרט.

ראש הממשלה אהוד אולמרט הסביר הערב בהצהרה קצרה, את כישלון המגעים מול חמאס במצרים. "ממשלת ישראל, כל עוד אני עומד בראשה, לא תיכנע לתכתיבי חמאס", אמר אולמרט.

"לא נסכים לשחרור אסירים נוספים מרשימת החמאס מעבר למאות שהוסכמו על ידי והודענו להם על כך", הוסיף ראש הממשלה. "קיימנו פגישות בעשרות ערוצים, ברחבי העולם כדי ליצור מסלול לשחרורו של גלעד. הסתייענו במתווכים, מנהיגי מדינות, ומתווכים לא רשמיים. לא חסכנו מאמץ, אבל נתקלנו בגוף רצחני וחסר רחמים שלא היה מוכן להיענות לאתגר".

לדברי אולמרט, "יש לנו קווים אדומים, לא נחצה אותם. איננו עם מובס, איננו מדינה מנוצחת. אנחנו עם חפץ חיים המוקף מדינות עוינות שלא יכול, לא מוכן ולא יסכים להיכנע לכל תכתיב. ממשלת ישראל בראשותי לא תעשה כן. נמשיך גם בעמים אלה להביא לשחרורו של שליט, לחתור לשם, ונחתור ללא רתיעה לכוח".

נראה כי נועם שליט, אביו של גלעד, כבר הרים ידיים מראש הממשלה אולמרט. "הממשלה כנראה לא תצליח להחזיר את גלעד", אמר שליט מחוץ לישיבת הממשלה. "ראש הממשלה הנוכחי נכשל בתפקידו בנושא זה", הוא הוסיף.

נועם, אביבה, יואל שליט ואנשי המטה עזבו את אוהל המחאה לאחר יותר משבוע, והגיעו לזעוק את זעקתם מול משרד ראש הממשלה. שם מספר אולמרט לשרים מה הוא שמע משליחיו למשא ומתן שחזרו אמש לישראל מהשיחות האינטנסיביות בקהיר.

משפחת שליט קיוותה לנהל את ההפגנה הזו למטרה קצת אחרת: ללחוץ על חברי הממשלה להצביע בעד העסקה שתחזיר את גלעד הביתה. בפועל, למורת רוחם של משפחת שליט, לא צפויה להתקיים שום הצבעה.

חמאס: העסקה לא נכשלה בגללנו

הבוקר נפגשה משפחת שליט עם שליח ראש הממשלה עופר דקל, וקיבלה ממנו עדכון על תוצאות המגעים שהתנהלו עד אתמול. "אנחנו ממצים את כל האפשרויות עד שתקום ממשלה חדשה", אמר היום חבר מטה המאבק שמשון ליבמן.

לפחות כלפי חוץ, לא נרתעים במטה המאבק מכך שמועמד הליכוד נתניהו הוא זה שייאלץ כנראה את גלעד למשפחתו. "נתניהו החזיר את יאסין", מזכיר ליבמן. "ניהלנו שיחות עם נתניהו גם כשהיה באופוזיוציה. גם הוא מקווה שהנושא ייפתר לפני תחילת כהונתו".

בחמאס, לעומת זאת, מכחישים את טענות ישראל כי העסקה נכשלה בגלל שהם הקשיחו את עמדותיהם. בארגון אומרים כי בשיחות שהסתיימו אתמול הייתה התקרבות גדולה ומשמעותית בדרך לעסקה, וכי הם ממתינים לתשובת חיובית של ממשלת ישראל.

גם בכיר חמאס אבו-מרזוק אישר את הדברים. "יש תאוצה שאין לזלזל בה, אבל אין בה כדי להגיע לעסקה של חילופי אסירים", אמר. "ולכן אנו ממתינים שישראל תיתן תשובה חיובית, ובעזרת האל תהיה עסקה". מקור בחמאס השוהה בקהיר אמר קודם לכן כי הפערים בין הארגון לישראל עדיין גדולים. "הישראלים לא רציניים", התבטא הגורם.

בלשכת ראש הממשלה מתעקשים: עידכנו את משפחת שליט לפני העיתונות

מלשכת ראש הממשלה מתעקשים כי את הדיווח על העיסקה קיבלו משפחת שליט לפני העיתונאים. הודעת לשכת רה"מ מגיעה מאחר שכשנשאל אמש נועם שליט על תגובתו להודעה הרשמית על כישלון המשא ומתן, אמר כי "לא קיבלנו שום מידע ואנחנו לא יודעים דבר חדש".

בתגובה לשאלה בנושא מסרו הבוקר מלשכת ראש הממשלה כי: "משפחת שליט קיבלה עדכון מיד בתום העדכון שמסרו שליחי ראש הממשלה לראש הממשלה, ובטרם הוצאה הודעה לתקשורת".

טרם הישיבה - נועם שליט לאולמרט: "אני פונה אליך כאב לאב - אל תפקיר את בני"

נועם שליט, אביו של החייל החטוף, העביר מכתב אישי לרה"מ עם קריאה אחרונה לממש את עסקת חילופי השבויים, לפני שהשרים התכנסו לישיבה המיוחדת. "אני פונה אליך כאב לאב - אל תפקיר את בני גלעד", כתב. המכתב חולק גם לשרים שנכנסו לישיבה.

בבוקר נועדה המשפחה עם עופר דקל, הממונה על השבויים והנעדרים ושליחו של אולמרט, במלון פארק בירושלים, ושמעה סקירה על המו"מ עם חמאס. בתום הפגישה חזרה המשפחה להפגנה מול משרד רה"מ.

זו "קריאה אחרונה מלב משפחתי", ו"ניסיון תפילה להצלת בני", כתב שליט לאולמרט. "כמעט שלוש שנים עברו מאז נחטף גלעד. הוא מופקר במחילות אפילות. אתה נושא באחריות לקיום הברית בין צה"ל למשפחה, אשר שלחה את בנה לצבא עם הידיעה למחויבות שאין להפקיר חייל בשבי".

"כמשפחה ששלחה את בנה לצבא עם הידיעה למחויבות שאין להפקיר חייל בשבי, אנו דורשים ממך באופן שאינו משתמע לשתי פנים - אני מבקש, למרות המחיר הכבד, תחזיר את גלעד לפני תום כהונתך. תנסה להציל את בני".

בעוד השרים נכנסו לישיבה, חילקו להם בני המשפחה את המכתב ובו הפנייה האישית לכל אחד מהם. במקביל, התאספו מאות מפגינים מחוץ לבניין הממשלה וקראו לשרים להכריע בסוגיה ולאשר את העסקה שתחזיר את גלעד.

מוקדם יותר היום כבר החלו השרים להספיד את העסקה. "הממשלה הזו כנראה כבר לא תחזיר את גלעד", העריך השר אלי ישי מש"ס, אך הבטיח, כאחד היחידים שנשארים גם לממשלה הבאה, כי גם היא תהיה מחויבת להחזרת החייל החטוף.

מעורבים במו"מ אמרו הבוקר כי התנהגות השרים בשבוע האחרון, ובמיוחד התבטאויות שתמכו בתשלום מחיר כבד, פגעה במו"מ. "התנהגותם יצרה אצל חמאס תחושה שהלחץ הפנימי בישראל בלתי נסבל. הם ראו בזה הזדמנות והקשיחו מאוד את דרישותיהם, מתוך הבנה שישראל תסכים לכל", אמרו.