מנכ"ל חברת החשמל: החברה עשויה להיקלע לבעיות תזרימיות אם עיצומי העובדים יימשכו

עמוס לסקר כתב לסמנכ"ל הכספים: "אבקשך לבדוק את ההשלכות התזרימיות, בתסריטים שונים, על הפעילות השוטפת של החברה" ; גורמים בחברה מעריכים כי אם העיצומים יימשכו לא מן הנמנע שהחברה תיאלץ לדחות תשלומים לספקים או קבלני משנה

האם העיצומים בחברה יגרמו לחברת החשמל לקשיי נזילות? מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, התריע במייל פנימי שנשלח לחברי הנהלה בכירים כי החברה עשויה להיקלע לבעיות תזרים, בעקבות העיצומים, כיוון שהעובדים הפסיקו את גביית הכספים מחייבים ועצרו את שליחת החשבונות ללקוחות.

במייל שנשלח במקור לסמנכ"ל הכספים, הראל בלינדה, והופץ בחברה, כתב לסקר כי "אבקשך לבדוק את ההשלכות התזרימיות בתסריטים שונים, על הפעילות השוטפת של החברה, ובין היתר לבחון אפשרות לעיכוב או דחייה של תשלומי הוצאות מסוגים שונים". גורמים בחברה מעריכים כי אם העיצומים יימשכו לא מן הנמנע שהחברה תיאלץ לדחות תשלומים לספקים או קבלני משנה.

לסקר צפוי לדווח היום לדירקטוריון החברה, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, על השלכות העיצומים בחברה וההתקדמות ביישום תוכנית ההתייעלות מצפן. לפי הערכות, ללסקר גיבוי מלא מפרידמן וממרבית הדירקטורים שתומכים בשינוי הארגוני, אך צפויה ביקורת חריפה מקרב נציגי העובדים בדירקטוריון על המהלכים האחרונים.

בעקבות החרפת העיצומים בחברה, אחת האפשרויות שנשקלה ע"י לסקר היא לעכב את תשלום משכורות העובדים לחודש מארס. אמש טענו בכירים בחברת החשמל כי לסקר הורה לבלינדה שלא לחתום על המשכורות לעובדים הזמניים ואף לבחון אפשרות לעיכוב המשכורת לחלק מהעובדים הקבועים. לפי הנהלים בחברת החשמל, המשכורות לעובדים צריכות להיות מאושרות עד ה-20 לחודש לכל המאוחר.

בתגובה לפניית "גלובס" נמסר מחברת החשמל כי לא ניתנה כל הנחייה בנושא. יחד עם זאת, בהנהלה לא עוברים בשקט על העיצומים, וכבר הורו לנכות משכר העובדים את ימי השביתה שנקטו במהלך חודש דצמבר האחרון, בסבב המחאה הקודם נגד תוכנית מצפן.

ועד העובדים בראשות מיקו צרפתי, החל ביום חמישי האחרון בעיצומים, במסגרתם נעצרה העבודה על פרויקטי החירום, הופסקה גביית הכספים מחייבים וחיבור תחנת הכוח חגית ביוקנעם לשימוש בגז טבעי נעצרה.

אתמול (ג') החריפו העובדים את העיצומים ועברו לעבודה במתכונת שבת בחלק מהמחוזות. בעקבות העיצומים, מוקד 103 מטפל בפניות חירום בלבד, ומשרדי קבלת קהל של חברת החשמל בגוש דן, חיפה וירושלים נשארו סגורים.

בחברת החשמל סירבו להגיב. בכירים בוועד ציינו בתגובה כי "לא ניגרר אחרי הפרובוקציות של המנכ"ל שמנסה לגרום לנו להחריף את העיצומים, ונמשיך לנהוג באחריות כלפי ציבור הצרכנים של החברה". הבכירים הוסיפו כי "כל ניסיון להלין את שכר העובדים ייתקל בתגובה חריפה".