מחברה אנונימית לחברה של 100 מ' ד': בוסטון סיינטיפיק רכשה את Labcoat של היזם אשר שמואלביץ'

לבקואוט פיתחה טכנולוגיה לציפוי סטנטים בתרופה ומעבדותיה באירלנד ; ד"ר שמואלביץ' הוא יזם סדרתי שהיום מעורב במספר חברות קרנות והוא בעל מניות חדש בטופספין ; שמואלביץ' ל"גלובס": "כל מי שהיה מעורב בחברה בעת המכירה הרוויח יפה"

תחום הביומד הישראלי ממשיך לייצר אקזיטים של מאות מיליוני דולרים. אחרי הרכישה של ונטור על-ידי מדטרוניק בכ-300 מיליון דולר בתחילת 2009 מגיעה עסקה נוספת בתחום כאשר בוסטון סיינטיפיק רוכשת את חברת Labcoat, שפיתחה טכנולוגיה לציפוי סטנטים בתרופה. ל"גלובס" נודע כי היקף העסקה הוא כ-100 מיליון דולר.

את לבקואוט, שעיקר פעילותה היא באירלנד, הקים ד"ר אשר שמואלביץ', פנימאי וקרדיולוג ישראלי, וגם דוקטור להנדסה רפואית ויזם סדרתי בתחום המכשור הרפואי.

בין בעלות המניות בחברה עוד מספר קרנות, ביניהן קרן Innocept הדנית. אחד הדירקטורים בחברה היה עו"ד אלי שחור. ככל הידוע, בחברה לא היו מעורבות קרנות הון סיכון ישראליות. העסקה נסגרה בחודש ינואר האחרון.

"כל מי שהיה מעורב בחברה בעת המכירה הרוויח יפה", אומר היום שמואלביץ' ל"גלובס". ככל הידוע, הקרן שלו, מדג'נסיס, הרוויחה 5-10 מיליון דולר. (ראו מסגרת).

שמואלביץ' לא הפך למיליונר בפעם הראשונה בעקבות המכירה, שכן היה לו הון קודם לכן בעקבות אקזיטים והשקעות קודמים.

בלבקואוט היו מעורבים משקיעים ישראלים נוספים, אך רוזנטל אינו חושף את זהותם. עיקר הפעילות של החברה היום היא באירלנד, ובעבר היה לה מערך מו"פ בישראל.

אדם נוסף שהיה מעורב בחברה ומוכר כנראה לעוסקים בביומד בישראל הוא ארט (ארתור) רוזנטל, לשעבר סגן נשיא בכיר בבוסטון סיינטיפיק והמדען הראשי של החברה. רוזנטל היה אחד מעדי המפתח של בוסטון במשפט מול מדינול הישראלית, ואחרי שעזב החברה היה משך תקופה יו"ר ומנכ"ל Labcoat.

שמואלביץ' הוא עוד מיליונר ביומד שהצליח להישאר מתחת לרדאר ולפעול בפרופיל נמוך. זאת, על אף קורות החיים המרשימים שלו והמעורבות שלו במגוון של חברות וקרנות ביומד בישראל.

"לאחר שנים רבות כיזם בארה"ב, חזרתי לישראל ב-2003 והקמתי כאן את לבקואוט, על בסיס רעיון שלי", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "הבאתי את בוסטון סיינטיפיק כמשקיעה. היום כבר ניתן לומר כי היא הייתה מעורבת כמעט מן היום הראשון של החברה. הם השקיעו עשרות מיליוני דולרים בחברה עוד טרם הרכישה".

ללבקואוט יש טכנולוגיה לציפוי סטנטים בתרופה - נקודה מעניינת למדי, שכן בינתיים ישראל מניבה לא מעט חברות בתחום, חלקן כבר נמכרו. הציפוי של הסטנט הוא משמעותי הן מבחינת ההקפדה על מינון התרופה עבור החולה.

כמות מדויקת יותר של תרופה פירושה פחות נזק לדפנות העורק והחלמה מהירה יותר, וכן חיסכון בתרופה עצמה, שהיא יקרה.

לבקואוט פיתחה שיטה לבצע הדמיה תלת ממדית של הסטנט בטכנולוגיית התזה רובוטית של טיפות שגודלן נקבע מראש, כדי ליצור ציפוי דק ממיקרון אחד.

המוצר נמצא כעת בניסוי על-ידי בוסטון סיינטיפיק, שמקווה להשיג אישור שיווק באירופה (CE) בתוך כחצי שנה. כמו-כן, נמצאת החברה בתהליכי קבלת אישור FDA למוצר.

רווחית ומוכרת

בשלב הראשון לחייה פעלה לבקואוט בשותפות עם חברת Evrica שאותה ניהל צביקה רובינשטיין, שמאוחר יותר הפך למנכ"ל מיט"ב.

חברה זו סיפקה לה שירותי מחקר ופיתוח בישראל, אך השותפות לא עלתה יפה ואף הגיעה לכדי דיון משפטי.

"הפרידה האיצה את תהליך המעבר שלנו לאירלנד", אומר שמולאביץ'. טרם הרכישה היא העסיקה כמה עשרות עובדים באירלנד, והיא מתכננת להמשיך להעסיקם תחת ההנהלה החדשה.

הבחירה באירלנד הייתה בשל קשריו של שמואלביץ' וגם משום שבמדינה הוקם מפעל הסטנטים של בוסטון סיינטיפיק, אותו מפעל שהיה מושא התביעה המשפטית רבת-השנים בין בוסטון ומדינול בגין הפרת פטנט לכאורה שהסתיימה בפשרה בתשלום של 750 מיליון דולר לחברה הישראלית שייסדו הד"ר קובי ויהודית ריכטר.

שמואלביץ' הקים באותה התקופה חברה נוספת באירלנד, Cappella, שניסתה לגייס לפני כשנתיים כ-24 מיליון דולר אך הגיוס לא צלח. על-כן, החברה סגרה את פעילותה בישראל ובאירלנד והתרכזה בארה"ב.

מאחר שהחברה היא פרטית, שמואלביץ' לא מעוניין לספק פרטים פיננסיים. מכתבה בעיתון אירי שפורסמה ב-2006 עולה כי לבקואוט הרוויחה 1.1 מיליון דולר באותה שנה והיו לה הכנסות של 6.3 מיליון דולר. חלקה של בוסטון סיינטיפיק בחברה באותה תקופה היה 17.5%. ככל הנראה, החברה רווחית גם היום.

משקיע בטופספין

שמואלביץ' עוסק היום בפרויקטים רבים בישראל ומחוץ לה. לאחרונה רכש מניות בחברה הבורסאית טופספין, במטרה להשתמש בה בעיקר כשלד בורסאי להכנסת פעילות חדשה. טופספין נסחרת היום בתל אביב לפי שווי של 7.9 מיליון שקל לאחר שהחליטה לוותר על המוצר המוביל שלה לאבחון רקמות שומניות בעורקים, בעקבות בעיות טכנולוגיות ושיווקיות.

שמואלביץ', המחזיק היום 15% מטופספין, אומר שבהנחה שתוכנס לחברה פעילות חדשה ומעניינת, הוא יוכל להוסיף לה גם עוד מימון. "השקעתי כסף בחברה במטרה להיות מעורב בה באופן אקטיבי. אני עדיין לא יודע איזו פעילות נכניס לחברה אבל הכוונה היא לעסוק במכשור רפואי, בעיקר כזה שזמן ההגעה שלו לשוק קצר יחסית. ייתכן שנוסיף גם מוצרים מתחומים שאינם קשורים במכשור רפואי. ייתכן שנצליח להוציא משהו גם מן הטכנולוגיה הקיימת של החברה". *