ממשלת נתניהו מתחילה להתהוות: אלי ישי יכהן כשר פנים וכסגן ראש הממשלה ואריאל אטיאס יהיה שר השיכון והבינוי

ש"ס תקבל לפחות 4 תיקים ; הסיעה תחזיק גם בראשות ועדת הפנים של הכנסת וכי ח"כ מטעמה יכהן כסגן יו"ר הכנסת

ממשלת נתניהו מתחילה להתהוות: אלי ישי יכהן כשר פנים וכסגן ראש הממשלה, אריאל אטיאס יהיה שר השיכון והבינוי, עם אחריות על מינהל מקרקעי ישראל, כך עולה מההסכם הקואליציוני שנחתם הלילה בין ש"ס לליכוד, במסגרתו קיבלה ש"ס גם את תיק הדתות וכן מינוי של שר במשרד ראש הממשלה. את זהותם של שני השרים האחרונים תקבע בימים הקרובים מועצת חכמי התורה של ש"ס.

עוד הוחלט כי הסיעה תחזיק גם בראשות ועדת הפנים של הכנסת וכי ח"כ מטעמה יכהן כסגן יו"ר הכנסת. בקבינט הביטחוני תיוצג ש"ס על ידי ישי ושר נוסף. כמו כן, נציג מטעמה יכהן כסגן שר במשרד שיוסכם בין ראש הממשלה ושר הפנים. בוועדת השרים לענייני חקיקה ייכללו שני שרים מטעם ש"ס.

בהסכם הקואליציוני עיגנה ש"ס את התוספת לקצבאות הילדים. על פי ההסכם תינתן תוספת לקצבאות ילדים במהלך הדרגתי שיתפרס על פני שלוש שנים בעלות כוללת של 1.4 מיליארד שקל לשנה. בסוף המהלך ההדרגתי תינתן תוספת בגין הילד השני, הילד השלישי והילד הרביעי בבית אב בסכום זהה של 93 שקל לכל ילד.

מיולי 2009 תעמוד קצבת הילדים לילד רביעי על 252 שקל וקצבת הילדים לילד שלישי תעמוד על 219 שקל. ביולי 2010 תעמוד קצבת הילדים לילד רביעי ולילד שלישי על סך של 252 שקל וקצבת הילדים לילד שני תעמוד על סך של 195 שקל. ביולי 2011 תעמוד קצבת הילדים לילד שני עד רביעי על סך של 252 שקל. בסוף המהלך, ביולי 2012 , תגדל הקצבה בגין הילד השני, הילד השלישי והילד הרביעי ל-259 שקל לכל ילד. מדובר בתוספת שתינתן בנוסף ל-1.4 מיליארד שקל.

עוד ביקשו בש"ס לעגן בהסכם סעיף הקובע כי הממשלה תפעל להרחבת ההיצע של מעונות היום והצהרונים במגמה להקל על אמהות עובדות להשתלב בשוק העבודה וכן הבטחה כי הממשלה תבחן את האפשרות להכליל אזורים נוספים במפעל ההזנה שבמשרד החינוך.

שיפוץ מקוואות

באשר לחינוך החרדי הוחלט כי תקציב המוסדות התורניים בשנים 2009 ו-2010 יעמוד על 975 מיליון שקל לשנה, מתוכם 720 מיליון שקל בבסיס התקציב. סכום שלא ינוצל ב-2009, ושלא יעלה על 100 מיליון שקל, יועבר כעודפים ל-2010 ויתווסף לתקציב לאותה שנה. כמו כן נקבע כי תקציב המוסדות התורניים לא יקוצץ על ידי הממשלה ב-2009. מיד עם הקמת הממשלה יימצא פתרון משפטי שיאפשר את העברת התקציב החודשי למוסדות התורניים עד אישור התקציב לשנת 2009.

עוד עולה מההסכם כי הממשלה תקצה בשנים 2009 ו-2010 סכום של 130 מיליון שקל בשנה ליעדים ולמיזמים בתחום החינוך, שיוקצו על פי דין.

בתחום שירותי הדת נקבע בהסכם הקואליציוני כי בשנת 2009 תתוקצב הרשאה להתחייב בסכום של 30 מיליון שקל לשיפוצי מקוואות ובסכום של 20 מיליון שקל לבינוי בתי כנסת. בהסכם נקבע גם כי בעת איחוד רשויות, רב עיר, שמינויו הסתיים עקב האיחוד, יהיה זכאי בתפקידו החדש לשכר ולתנאים סוציאליים להם זכה בעת שכיהן כרב עיר וזאת עד לפרישתו בהגיעו לגיל 67.

בעקבות חתימת ההסכם אמר יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, כי "מדינת ישראל עתידה להתמודד עם אתגרים רבים בתחום החברתי הכלכלי ובתחום המדיני-ביטחוני. לאור זאת נכון לפעול לשילוב כוחות ולביסוס ממשלה רחבה. רק קואליציה רחבה ויציבה תוכל לעמוד באתגרים הצפויים". יו"ר צוות המו"מ של הליכוד, ח"כ גדעון סער, אמר כי "עתה, 53 ח"כים נקשרו בהסכמי תמיכה בממשלה בראשותו של בנימין נתניהו ובימים הקרובים נפעל להרחבת הבסיס הפרלמנטרי לתמיכה בממשלתו".

ואילו ח"כ אופיר פינס (עבודה) תקף את ההסכם: "מדובר בשוד של הקופה הציבורית, ואסור שמפלגת העבודה תשתף עימו פעולה. מכירת החיסול של נתניהו לש"ס היא יריקה בפרצופם של ציבור העובדים במדינה, ולא במקרה ההסכם נחתם באישון לילה. עם כל ההתעלמות הצינית מהמשבר הכלכלי לטובת אינטרסים סקטוריאליים, ניתן רק לדמיין כמה מפעלים בסכנת סגירה היה ניתן להציל בכסף הזה, כמה סטודנטים וחיילים היו יכולים לקבל סיוע וכמה משפחות נזקקות היו יכולות לסגור את החודש בכבוד", אמר. *

הרפורמה במינהל - עד סוף 2009

הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל תושלם עד סוף 2009, כך עולה מההסכם הקואליציוני שנחתם אמש בין ש"ס לליכוד. במסגרת הרפורמה תוקם רשות מקרקעין שתהיה מורכבת ממטה ושלוש חטיבות: חטיבה עסקית שתטפל בשיווק ובביצוע עסקאות במקרקעין; חטיבת שמירה על הקרקע שתעסוק בפיקוח ובאכיפת זכויות המדינה במקרקעין; וחטיבת שירות שתטפל בתחזוקת חוזי חכירה קיימים ותעניק שירותים במיקור חוץ. מנהל מינהל מקרקעי ישראל יכין מכרז למיקור חוץ של פעילויות תחזוקת חוזי חכירה (העברת זכויות, התחייבויות לרישום משכנתא, אישורי זכויות) בתוך 30 יום, מיום מינוי השר הממונה. עם המעבר לרשות המקרקעין יבוטלו יחידות ותותאם מצבת כוח האדם במינהל מקרקעי ישראל בהתאם.

על פי הרפורמה תשונה המדיניות ביחס לשינוי ייעוד קרקע חקלאית כך שתינתן האפשרות להעניק לחוכרי קרקע חקלאית את הזכות לייזום שינויי הייעוד. בעת שינוי ייעוד תינתן לחוכרים האפשרות לקבל 20% מן הקרקע בפטור ממכרז תמורת תשלום מלא. בנוסף, יקבלו החוכרים פיצוי חקלאי.

באשר לקרקעות העירוניות הוחלט כי בתוך 60 ימים מכינון הממשלה תוכן תוכנית מפורטת שתאפשר הרחבת היצע הקרקעות במגזר העירוני בכלל ובפרט לזוגות צעירים במחירים מוזלים ולמגזר החרדי, ככל שהדבר תלוי במינהל מקרקעי ישראל, לרבות באמצעות העברת זכויות השיווק למשרד הבינוי והשיכון. הממשלה תפעל מול מינהל מקרקעי ישראל לקבוע כי המינהל לא יתחשב במחירי מינימום במכרזי קרקעות באזורי הפריפריה בהם נשמרו תנאי תחרות נאותים.

על פי ההסכם הקואליציוני, עם כינון הממשלה החדשה תוקם ועדת שרים לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל בראשות ראש הממשלה, שלו תינתן סמכות ההכרעה, ובהשתתפות השר הממונה על המינהל - שר הבינוי והשיכון, וכן שרי האוצר והמשפטים. על ועדת השרים לסיים את עבודתה ולאשר את פרטי הרפורמה לא יאוחר ממועד אישור תקציב המדינה לשנת 2010 בממשלה.

רשות החשמל ורשות הגז הטבעי יתמזגו לרשות אנרגיה חדשה

רשות החשמל ורשות הגז הטבעי יתמזגו לרשות אנרגיה חדשה שתוקם לאחר כינון הממשלה החדשה, כך סוכם אמש במסגרת ההסכם הקואליציוני שנחתם בין סיעת ש"ס לסיעת הליכוד. על פי ההסכם, תוקם רשות רגולטורית פנים-ממשלתית לתחום "האנרגיה במשק הישראלי", כחלק ממשרד התשתיות הלאומיות. רשות החשמל ורשות הגז הטבעי צפויות להיטמע ברשות החדשה, שתהיה אמונה על נושא המדיניות, מתן הרישיונות, קביעת תעריפים, תוכניות פיתוח, אמות מידה ופיקוח במשקי החשמל והגז הטבעי.

עוד הוחלט כי תוכניות הפיתוח של חברת החשמל יאושרו על ידי רשות החשמל, ועם הקמתה של רשות האנרגיה - על ידה.

החלטה נוספת שהתקבלה במסגרת ההסכם הקואליציוני בין שתי המפלגות היא כי הממונה על תאגידים במשרד הפנים והמינהל לפיתוח תשתיות ביוב במשרד התשתיות יועברו לרשות המים בהקדם האפשרי ובכל מקרה לא יאוחר מסוף שנת 2009.