בג"ץ: הורים שגילם מעל 48 שנים יכולים לאמץ תינוק בן יומו

בכך קיבל בג"ץ את עתירת "משפחה חדשה", שביקשה להסיר את הסעיף בחוק המגביל את גיל ההורים המאמצים ; "ראוי שתינתן האפשרות לשיקול-דעת במקרים אלה, שכן הזכות לאימוץ היא חלק מזכות האדם למשפחה"

ברוב דעות של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, והשופט אליעזר ריבלין, וכנגד דעתה של השופטת אילה פרוקציה, קבע היום (ג') בג"ץ כי הורים שגילם מעל 48 שנים יכולים לאמץ תינוק בן יומו.

בכך קיבל בג"ץ את עתירת "משפחה חדשה" ו-4 עותרים נוספים, שביקשו להסיר את הסעיף בחוק המגביל את גילם של ההורים המאמצים. בג"ץ קבע כי במקרה כזה יש להפעיל שיקול-דעת וגמישות ולאפשר הגמשה בגיל ההורים המאמצים.

על-פי חוק האימוץ, באימוץ בין-ארצי (אימוץ ממדינה אחרת) יכול אדם לאמץ ילד רק באמצעות עמותה מורשית, ובלבד שביום הגשת הבקשה לאימוץ הפרש הגיל בינו ובין הילד אינו עולה על 48 שנים.

לאחר שבקשת ההורים לאמץ ילד נדחתה בשל גילם, הם עתרו לבג"ץ. העותרים טענו, באמצעות עו"ד אירית רוזנבלום, כי "הזכות למשפחה - לרבות זכותו של אדם להיות הורה לצאצאים וזכותו של ילד בן המשפחה לחיות במשפחה בה יהיו לו אחים ואחיות - הנה זכות יסוד חוקתית על-חוקית, שעל החברה להגן עליה ולהימנע מפגיעה בה, והיא אינה תלויה בגיל".

בפסק הדין קיבל בג"ץ את טענות העותרים וקבע כי הרשות מחויבת לנהוג בהגינות, סבירות ומידתיות, וכי עמדה השוללת לחלוטין שיקול-דעת לחריגה מהכלל של "הפרש גילאי" באימוץ בין-מדינתי, אינה מקיימת את אותן נורמות מנהליות המבוססות על כללים אלה.

עוד קבע בג"ץ כי ראוי שתינתן האפשרות לשיקול-דעת במקרים אלה, שכן הזכות לאימוץ היא חלק מזכות האדם למשפחה.