הגרנולה נעלמה, אין אינטרנט אחרי 20:00, יש אחראי לחלוקת עטים ושוכרי משנה מתמקמים באופן-ספייס - שורדי הפיטורים בהיי-טק: "אין שום סיבה לקנא בנו"

המשבר גובה מחיר גם ממי שלא פוטר ; ר', מנהל זוטר בחברת השקעות גדולה: "בתקופה האחרונה, הרעש הבלעדי שאני שומע כשאני מתקרב למטבח הוא צליל הארונות הנטרקים; כולם מחפשים משהו שפעם היה ואיננו עוד" ; שיא השיאים: חברת תקשורת גדולה החלה לנעול חדרי שירותים כמה שעות ביום כדי לחסוך - וחזרה בה למראה התורים

אפשר היה לחשוב שאחרי הפיטורים, ההפחתות הרוחביות במשכורת והמעבר לארבעה ימי עבודה, כבר לא נשאר במה לקצץ. אלא שכמו בתקופת הצנע, החיסכון הוא אבי הפתרונות היצירתיים. וכך, תנאי שירות משופרים, שרווחו עד לאחרונה בחברות רבות, וגם כמה צרכים בסיסיים, נגרעו מהתקציב בשבועות האחרונים.

העובדים, שדיווחו לנו השבוע על הצמצומים היצירתיים שנוקטים המעסיקים, ממהרים להדגיש שהם עדיפים על-פני האלטרנטיבה. "ידענו שקודם זה הנקניק ואחר כך אנחנו", אומר דודי, מתכנת בחברת היי-טק בהרצליה, שקיצצה בעיקר בתחום הקולינרי. "עד לפני כמה חודשים אחת המזכירות הייתה עוברת כל יום ושואלת אותנו מה נרצה להזמין לאכול מחר. היו לנו באופן קבוע יוגורטים איכותיים, כל סוגי הנקניקים, גרנולה, גבינות למיניהן, באגטים וממרחים של 'לורפק'. נשארנו עם קוטג' ועם לחם אחיד. לפחות דואגים לדיאטה של העובדים".

"בתקופה האחרונה, הרעש הבלעדי שאני שומע כשאני מתקרב למטבח הוא צליל הארונות הנטרקים; כולם מחפשים משהו שפעם היה ואיננו עוד", מספר ר', מנהל זוטר בחברת השקעות גדולה. "בוקר אחד נכנסתי למטבח וגיליתי שמכונת האספרסו נעלמה, הלכתי למטבח השני, וגם משם התנדפה מכונת הקפה".

למשרד של צ', שעבד עד לאחרונה בחברת הפקות לטלוויזיה, נכנס יום אחד איש התחזוקה של החברה עם עיפרון ועם מטר ביד, והתחיל למדוד. "שאלתי אותו למעשיו, הוא ענה שהולכים לחלק את המשרד ולהכניס לפה שוכרים חדשים", מספר צ'. "הרגשתי כמו איש גוסס שבאו למדוד את גופתו לצורך בניית הארון".

על הלחמניות בענקית ההיי-טק אמדוקס אומר ק', אחד העובדים, שהן מתכווצות והולכות ככל שמחריף המיתון. ג', שבמסגרת עבודתו מבקר תדיר באינטל חיפה, מספר כי מכונות השתייה של פריגת שניצבו בכל קומה נעלמו, מכונות הקפה הוחלפו, והמקרר של המעדנים השווים נלקח גם הוא. בבלופניקס העובדים עדיין מצפים לסוף המשבר במי עדן ולחידוש אספקת המים המינרליים לעובדים, ובאלתא מערכות קיצצו בנייר להדפסות ואין אינטרנט אחרי שמונה בערב.

האסלה שנתביישה

הידוק החגורה היצירתי ביותר מדווח מחברת תקשורת גדולה, שבה גילו העובדים כי יד נעלמה נעלה כמה מחדרי השירותים. החיסכון לא נמשך זמן רב; אולי אובדן שעות עבודה, שנגרמו עקב התורים שהשתרכו ליד חדרי השירותים שנותרו שמישים, החזירו לפעילות מלאה את האסלות המושבתות כעבור כמה ימים.

"מנענו פיטורים של 55 עובדים בעקבות קיצוצים יזומים", אומר אודי שרון, מנכ"ל DHL ישראל, ומדגים את הפתרונות שיישמה החברה: "הפסקנו לנקות את המשרדים בלילות, את הגינה מתחזקים אנשי המשק במקום גננים חיצוניים, ותאורת הלילה הופחתה לחצי". ויש עוד קיצוץ כואב קרוב, הוא מזהיר: "היום כל המשק עסוק בתלושי החג. מבחינתי הם שווי ערך לעשר משרות, אבל עוד לא התקבלה החלטה בעניין".

ח', עובד בחברת שילוח בינלאומית אחרת, שם אצבע על הקיצוץ המרכזי אצלם: "עטים. פעם יכולנו לקחת אותם בחופשיות, היום שמו בן אדם שממונה על זה, ורק דרכו אפשר לקבל עטים". אחר כך הוא נזכר: "אה, עטים ואנשים, קיצצו גם באנשים".

קומברס פיטרה מתחילת השנה לפחות 150 עובדים, והקיצוץ היחידי שעשתה תחילה היה אי-סדירות באספקת מכסים של כוסות הקפה. עם זאת, בשבועיים האחרונים יישרה גם קומברס קו בגזרת הקיצוצים "הקטנים": חדר הכושר ייסגר, סבסוד הארוחות יופסק ולא יינתנו שוברי שי לחג.

גם בסלקום העובדים חשים היטב בצוק העתים: "הסכו"ם החד-פעמי התכווץ לממדים לא ידידותיים. במקום כפיות יש עכשיו רק בוחשנים, הרטבים לסלט שחולקו בחופשיות ניתנים רק לפי בקשה, ואת אבקת הקפה, שהייתה חופשית, מקבלים ממכונה ייחודית", מפרטת א', עובדת בחברה.

היא מוסיפה: "הקיצוצים הגיעו גם לחגיגות פורים. בניגוד לשנים קודמות, שבהן הורגלו ילדי העובדים להצגת ילדים נחשבת כחלק ממסיבת פורים של החברה, השנה לא הייתה הצגה".

מסלקום נמסר בתגובה כי הטענות חסרות שחר, וכי "החברה, שהיא אחת הגדולות והיציבות במשק, גאה על כי לא פגעה בתנאי ההעסקה". עם זאת, מוסיפים שם, חברה עסקית חייבת כל הזמן לבחון את עצמה ולמנוע בזבוז משאבים ופעילויות מנקרות עיניים, שאינן מתאימות לאווירה במשק.

התקוממות יחידה מצד עובדים נרשמה ככל הידוע בבית החולים הדסה עין כרם, שהנהלתו ביטלה במסגרת הצמצומים את ארוחות הערב שניתנו לסטודנטים לרפואה העובדים שם. תוכניתם של הסטודנטים הייתה יצירתית לא פחות: הם הציעו לתרום מנות דם תמורת ארוחות הערב ללא תשלום, אך הנהלת בית החולים דחתה את ההצעה. דם אולי סמיך ממים, אבל לא מכסף.

מה, איך וכמה קיצצו אצלכם במשרד? ספרו לנו כאן, בטוקבקים

רוצים להעביר מידע נוסף לכתב מגזין G, זיו רביב? זה המקום