ערוץ 10: שומרים מועסקים על-ידי קבלנים של שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון תוך הפרה של חוקי העבודה

מדובר בהפרה של חוק שכר מינימום, חוק עבודה ומנוחה, וחובת הצגת תלוש שכר לעובד ; בין היתר מוצגים שומרים הנתמכים על-ידי הביטוח הלאומי ופלסטינאים הנשארים ללון באתרי הבניה כשומרים למרות איסור בטחוני ; בבנק הפועלים שבשליטת אריסון הורו לקצץ 7.5% משכר עובדי הקבלן ; תגובת אריסון: "ביקשתי שיבדקו ויטפלו. מעבר לזה, אסור לי - מדובר בחברה ציבורית"

מיקי רוזנטל פרסם הערב (ו') במסגרת תחקיר ליומן החדשות של ערוץ 10, ממצאים לפיהם חברות הנדל"ן שבבשליטתה של שרי אריסון, שיכון ובינוי והחברה הבת סולל בונה, מפירים לכאורה חוקי תעסוקה, מיסוי ועוד. על פי הנתונים, חברות הנדל"ן מעסיקות באמצעות שורה של קבלני משנה עובדי שמירה שאינם מקבלים תלוש שכר, מרוויחים בחלק מהמקרים שכר הנמוך משכר המינימום, תוך הפרה של תנאי הזכאות לקבלת קצבאות מביטוח לאומי והפרה של נהלי ביטחון - בין היתר על רקע זהותם של עובדים אלה כפלסטינאיים מהשטחים.

התחקיר הציג בין היתר אבו סבייח מבאר-שבע, המהווה "מאכער" של חברות שמירה: הוא מקבל מהחברה כסף ובו משלם לשומרים. החברה ממנה הוא מקבל כסף היא מוקד יפו - מוקד שמירה אותו שוכרת קבוצת סולל בונה של אריסון.

מהעדויות שהוצגה בכתבה הטלוויזיונית, שומר מקבל שכר חודשי עבור משמרות הנמשכות מ-17:00 בערב ועד 06:00 בבוקר למחרת 3,500 שקל, "כל יום, כל לילה - כולל שישי שבת". באתר בנייה של הקבוצה ברחובות עד אחר מסר כי הם מרוויחים 2,000-3,000 שקל "בלי תלוש, במזומן". בבני-ברק עד אחר מסר כי השכר עומד על 4,500 שקל.

חלק מהאשמות מתייחסות, כאמור, לגניבת כספי ביטוח לאומי - שכן חלק מהשומרים הינם נתמכי מדינה המקבלים קצבאות מביטוח לאומי בנוסף לתשלום "השחור", במזומן, אותו הם מקבלים כשומרים באתרי הבניה של שיכון ובינוי וסולל בונה.

באתר הבניה אמר לרוזנטל נציג של שיכון ובינוי: "אני לא יודע, הם לא שיייכים לנו", בתשובה לשאלה האם לשומרים במקום יש תלוש משכורת. "מי משלם לך את הכסף?", נשאל העד מרחובות. "לא החברה, מישהו באמצע", ענה.

תחשיב שהוצג בכתבה מצביע על עלות שכר של 6,250 שקל לשומר אותו מעבירה שיכון ובינוי או סולל בונה למוקד יפו, אך כיוון שמדובר ב-450 שעות עבודה בחודש, אין דרך בה חברות הקבלן יוכלו להעסיק את העובדים בשכר מינימום: מדובר בעלות של 13.89 שקל לשעה. מטעם שיכון ובינוי נמסר כי הנתונים לא מדויקים אך סירבו למסור את התמחור הנכון.

רוזנטל הציג כי לא קיבל כל תגובה מאוסאמה זייתונה, הבעלים של מוקד יפו והדלת נטרקה בפניו. על פי הנתונים שהציג, סולל בונה קשורה עם מוקד יפו קשורה בהסכם כולל. על-פי רוזנטל, מוקד יפו שוכר קבלני משנה בתשלום, אשר מעסיקים לא כחוק, ובכך מואשמים באי תשלום מס. עוד עולה מהכתבה, כי הקב"ט הראשי של שיכון ובינוי כבר העסיק בעבר חברת שמירה שהורשעה בהפרת תנאי העסקה - תמנון. מהתמחקיר עולה כי הקב"ט מקבל את שכרו מחברת רומח, הקשורה למוקד יפו ולפיכך מדובר בניגוד עניינים.

חלק מהשומרים, כך נמסר, הינם תושבי השטחים אשר אסור להם ללון בתוך ישראל גם אם יש להם אישור עבודה מפורש, ולכן הם לנים בשטחי הבניה, כשומרים.

אריסון מגיבה בגוף הידיעה באומרה כי "שיכון ובינוי היא חברה ציבורית ויש לה דירקטוריון ויש לה הנהלה - ביקשתי שיבדקו ושיטפלו, שיעשו בדיקה מעמיקה ושיטפלו עד הסוף. מעבר לזה אסור לי, כיוון שמדובר בחברה ציבורית".

עופר קוטלר, מנכ"ל החברה, מסר בתגובה: "לגב' שרי אריסון אין כל קשר לאמור בכתבה. סולל ובנה התקשרה עם קבלן עצמאי. השומרים והמעסיקים הם עובדי מוקד יפו. אם ימצא כי היתה הפרה על ידי מוקד יפו, היא (סולל בונה) תחדל מלהשתמש בשירותיה. ההתקשרות נעשתה רק לאחר חתימה על חוזה המחייב לשמור על תנאי ההעסקה. ביקשתי, ואני עדיין מבקש, את כל הממצאים".

מחברת מוקד יפו נמסר: השומרים שצולמו בכתבה אינם מועסקים על ידינו, למעט אחד. איננו משמשים כקבלנים באתרים המופיעים בכתבה. המוקד יטפל בכל התלונות שהוצגו בכתבה.