האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של 0.3% ל-4.21 ש'

כלכלני בנק אגוד: בטווח הקצר של השבועות הקרובים, המומנטום החיובי בשווקים יימשך ; כלכלני לאומי: השוק אינו מתאים לשונאי סיכון או לאלה שנדרשים לכספם בטווח הקצר ; לידר שוקי הון: מחיר הקמת הקואליציה לא מלהיב אך נסבל

"היום, כבכל יום ראשון, לא מתקיים מסחר בין בנקאי במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של 0.3% לרמה של 4.21 שקלים, בפתיחת שבוע המסחר במט"ח. שערו היציג של הדולר נקבע ביום שישי האחרון על 4.196 שקלים, לאחר שהתחזק ב-1.157%.

"בטווח הקצר של השבועות הקרובים, אנו מעריכים כי המומנטום החיובי בשווקים יימשך, אך מעבר לכך, תמונת המאקרו הכלכלית בעולם מוסיפה להיות עגומה, כאשר בישראל - הצפי הוא לעלייה בשיעור האבטלה, המשך ירידה משמעותית ברווחיות החברות הבורסאיות וצמיחת תמ"ג שלילית של למעלה מ-1.5% בשנה הקרובה. לפיכך, אנו לא משנים את המלצותינו וממליצים על חשיפה לרכיב המנייתי של כ-10% בתיק הסולידי וכ-30% בתיק הספקולטיבי". כך כותבים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית.

ברקע, מציינים באגוד, נמצאת הודעת הנגיד על הגדלה מהותית של היקף רכישות אג"ח ממשלתיות מסוגים שונים עד 200 מליון שקל ליום. את ההודעה הזאת תיבל הבנק בהודעה נוספת על המשך התערבות בשוק המט"ח. לדברי הכלכלנים, רכישת אג"ח והתערבות בדולר הן בעלות השפעה מרחיבה על המשק, אבל יוצרות אפקט של עליית מחירים. מצד שני, בנק ישראל מעקר את התופעה הזאת, למשל ע"י צמצום הנפקות מק"מ ואיזון בסיס הכסף. הוא סופג חזרה את עודף הכסף. "הפעולות הללו ייתנו לו בהמשך כלי יעיל לצמצום האינפלציה. עליות המחירים יתחילו בעולם, שם ההתערבות רבה יותר ופחות מאוזנת, והן תתגלגלנה אלינו ויתודלקו מעליית הדולר (שבנק ישראל נחוש כנראה להשאירו מעל 4 ולתמוך ביצוא), אבל אז הנגיד יעלה ריבית בעוצמה וימכור במקביל את האג"ח שרכש. זה אמור למתן את האינפלציה".

בינתיים בכל אופן, בבנק אגוד עוד לא מודאגים יותר מדי מהאינפלציה העתידית, אם כי הציפיות האינפלציוניות עולות.

בשורה התחתונה, אומרים באגוד, יכול להיות שבטווחים הקצרים, האפיק השקלי לא מספק את עליית המחירים האמיתית שתתרחש, אבל גם תשואת האפיק הצמוד נמוכה והסיכון גבוה, לכן הכלכלנים ממשיכים בהמלצתם על רכיב נמוך של צמוד ממשלתי בתיק, במח"מ הבינוני (ראו פירוט בעוגות) וחשיפה לצמוד באמצעות אג"ח קונצרני המדורג גבוה. באפיק הצמוד הממשלתי אנו מעדיפים מח"מ בינוני עד 6 שנים.

על רקע הודעת בנק ישראל על המשך התערבות בשוק המט"ח, כלכלני אגוד מעריכים כי הדולר ימשיך להתחזק לעומת השקל, וממליצים להגדיל את הרכיב המט"חי מ-5% ל-15% בתיק הסולידי. נקודת תמיכה קרובה שוכנת ב-4.1 שקלים לדולר ונקודת התנגדות קרובה ב-4.2 שקלים לדולר.

לידר שוקי הון: מחיר הקמת הקואליציה לא מלהיב אך נסבל

כלכלני לידר שוקי הון פותחים את סקירתם בכך ש"מחיר הקמת הקואליציה לא מלהיב אך נסבל". המדובר בכ-4 מיליארד שקל, פרוס על שלוש שנים.

שוק האג"ח ממתין לתוכנית הכלכלית של הממשלה החדשה. רכישת 200 מיליון שקל אג"ח ממשלתי על-ידי בנק ישראל תתמוך בהמשך ירידת תשואות. מדובר בכ-15% מנפח המסחר בסדרות הרלוונטיות.

גם בלידר צופים כי הפיחות בשקל יימשך, בשל המשך התערבות בנק ישראל בקצב מוגבר. שע"ח צפוי לנוע סביב 4.25-4.3 שקלים לדולר בשבועות הקרובים. עוד סבורים הכלכלנים כי ספיגה חזרה של עודפי ההזרמה הנובעים מתוכנית זו תקשה על ירידת תשואות קצרות.

לאומי: התאוששות בת קיימא בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009

בבנק לאומי מעריכים כי ההרעה בנתונים המאקרו והמיקרו-כלכליים תימשך. יחד עם זאת, שווי השוק של חברות לא מעטות רחוק משוויין הכלכלי, וחלק מן הפגיעה הצפויה גלום כבר במחיריהן. לדבריהם, תוכנית החילוץ האמריקנית עשויה לתמוך ביציאה מהמשבר, אך טומנת בחובה סיכון רב.

הכלכלנים סבורים כי התאוששות בת קיימא בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009. "לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח (מספר שנים), יוכל למצוא גם כיום ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל רמת הסיכון הגבוהה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון, או לזה שיידרש לכספו בטווח הקצר".

בהתייחסם למדינות המוניטרית, כלכלני לאומי אומרים שנראה כי הורדת הריבית האחרונה מיצתה את מגמת ההפחתות שהחלה בחודש ספטמבר אשתקד, וכעת יתמקד בנק ישראל בשאר הכלים העומדים ברשותו על מנת לעודד את הצמיחה במשק. הכלכלנים מציינים כי תשואת המק"מ לשנה מלמדת על הצפי בשוק לעלייה הדרגתית בשיעור הריבית, כאשר ייתכן וצפי זה נובע ממדיניותו המוניטרית של בנק ישראל, אשר עלולה לתמוך בהתעוררות הסביבה האינפלציונית במשק.

"להערכתנו, למשקיעים המחפשים כיום תשואות אטרקטיביות בשוק האג"ח יש לקחת בחשבון כי אלו ניתנות להשגה בעבור נטילת סיכון גבוה יחסית. מהלך ירידת התשואות שחל לאחרונה באגרות הממשלתיות ובפרט באלו הארוכות הביא לעלייה משמעותית בסיכון הכרוך בהשקעה בהן. משקיעים שאינם מעוניינים להגדיל את חשיפתם לסיכון ייאלצו כיום להסתפק ברמת תשואות נמוכה ביותר", אומרים בלאומי.

לבסוף, אשר לשוק המט"ח, כלכלני לאומי מעריכים כי סיום פוטנציאל הפחתת הריבית במשק האמריקני יחזק את הדולר בעולם. כמו כן, המשך חוסר הוודאות הכלכלית בעולם וחוסר התיאבון לסיכון הנגזר מכך, ימשיכו לתמוך בדולר.