יונס: "איני יודע מה זה טייקון - אני מעריך שזה פרי יצירת העיתונות העברית"

מנכ"ל מזרחי טפחות בכנס המי"ל: "מי שאנחנו לא סובלים אותו, כי הוא מצליח יותר מדי, הוא טייקון. זו נהייתה מילת גנאי" ; "מי שכורת את ראשיהם של הטייקונים, רק בגלל שזו הזדמנות לסגור איתם חשבון, יהרוס, בסופו של דבר, את המשק. מי שאכן לא ראוי, צריך לבעוט בו"

מנכ"ל מזרחי טפחות , אלי יונס, ניתח היום (ג') את המערכת הפיננסית העולמית והישראלית בצל המשבר הכלכלי במפגש של פורום מנכ"לים של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול) שהתקיים במלון שרתון מוריה. ההרצאה ניתנה בפני 50 מנכ"לים של חברות ישראליות.

יונס אמר כי "הגורם המרכזי למשבר הכלכלי הגלובלי הוא הנתק המוחלט בין מה שנסחר בשוק לבין מה שנמצא בבסיס הריאלי. סמכו על הבנקים שיעשו רגולציה פנימית. אך רגולציה צריכה להיות דבר חיצוני. והרגולציה החיצונית התגלתה כלא אפקטיבית".

"המשבר הפיננסי בישראל לא קשור למערכת הבנקאית" אמר יונס. "המשבר הפיננסי בישראל שאיתו צריך להתמודד נמצא כולו בשוק אגרות חוב חוץ בנקאיות. זה שוק שהפסיק לתפקד. הונפקו אגרות חוב שהם חסרי כל אחיזה. הרבה מהחברות הייתה להן פעילות שולית בארץ. בסופו של דבר המשבר בתחום הזה משליך על רמת התעסוקה, ובגלגול השני, על מערכת הפיננסית בכלל".

בהתייחס לפיתרון המשבר אמר: "המשבר כמובן לא מאחורינו. צריך לפתור אותו שלא על בסיס פופולאריות או על בסיס זה שעוזרים או לא עוזרים למה שמכנים טייקונים. הפיתרון החשוב ביותר הוא שימור התשתיות הכלכליות".

עוד אמר יונס: "צריך לוודא שחברות ישראליות לא יקרסו. חברות שמסוגלות להתמודד עם המשבר, צריך לחזק אותן, וכאלה שלא, צריכות להיעלם מהעולם. מפעלים שלא מתפקדים שנים, יהיה קשה להחזיר אותם לפעילות אחר כך".

יונס דיבר על החזרת מדענים ואנשי מחקר ישראליים שירדו לחו"ל, וטען שזה הזמן לסבסד את פעילות המחקר והפיתוח, כי מדובר בהשקעה קטנה ביחס לתועלות הרבות שלה: "צריך להשתמש בתקופה הזאת כדי להחזיר המון ישראלים יורדים מחו"ל".

בתום הרצאתו התייחס יונס ממושכות לביקורת על הטייקונים: "אני לא יודע מה זה טייקון. אני מעריך, שזה פרי יצירתה של העיתונות העברית. כל מי שאנחנו לא סובלים אותו, כי הוא מצליח יותר מדי, הוא טייקון. זו נהייתה מילת גנאי. אי אפשר להחליט שלא נציל את החברה, רק כדי שתהיה לנו הזדמנות לחסל את הטייקון".

"כל מקרה צריך להישקל לגופו. אני למשל, עכשיו כשאני עושה הסדרים עם חברות, אני לא רוצה מניות שלהם מתוך עמדה עקרונית. לפעמים אשלח אנשים הרחק מהחברה ועסקיה ולפעמים אני אחליט דווקא להשאיר את המנכ"לים והבעלים בתפקידם, אם אגיע למסקנה שהם יודעים להוציא את החברה מהמשבר ולהוביל אותה להמשך התפתחות...".

"מי שכורת את ראשיהם של הטייקונים, רק בגלל שזו הזדמנות לסגור איתם חשבון, יהרוס, בסופו של דבר, את המשק. מי שאכן לא ראוי, צריך לבעוט בו".