סקר TGI למגזר החרדי: "יתד נאמן" מוביל בימי חול, רשת "קו עיתונות דתית" בסופי שבוע

המקומונים והשבועונים החרדים עקפו את העיתונים היומיים "יתד נאמן" ו"המודיע" בסוף השבוע ; 35% מהמגזר הודו כי הם גולשים באינטרנט, למרות איסור הרבנים ; רדיו "קול חי" זוכה לחשיפה של 31% מהמגזר החרדי

לאחר מאמצים של שנים, מתפרסם היום לראשונה סקר TGI שבוחן את החשיפה לאמצעי מדיה במגזר החרדי. בשנים האחרונות היו מספר יוזמות לביצוע הסקר, שנפלו בכל פעם כתוצאה מהיענות לא מלאה של אמצעי התקשורת במגזר, לבסוף, החליטו איגוד חברות הפרסום ושמונה משרדי פרסום למגזר החרדי להרים את הכפפה ולממן את הסקר: אפיקים, בולטון-פוטנציאל, גל-אורן BSD, טריו, מגזרים, מימד, מקאן Cultures ו-Sectors.

המדגם בוסס על הגדרה מיוחדת של "חרדיות", הכוללת, מעבר להצהרה האישית של הנשאל, סינון על בסיס אי-צפייה בטלוויזיה, סוג הכשרות (מהדרין) וסירוב ללכת לים לחוף מעורב. כמו כן בוצעה דגימה גיאוגרפית ייעודית, שנועדה לאבחן אם הנשאל גם בעיר חרדית או מעורבת.

הקרב על החשיפה בסוף השבוע

מבין העיתונות החרדית בימי חול, מוביל העיתון "יתד נאמן", הפונה בעיקר לקהל הליטאי ולחרדים הספרדים, עם שיעור חשיפה של 46.2% לגיליון ממוצע ביום חול. עם זאת, בנתוני "יתד נאמן" יש לשקלל את העובדה שאחת לשבוע (בימי ג') העיתון מופץ חינם. אחריו העיתון של הקהל החסידי, "המודיע", עם חשיפה של 26.8% בימי חול.

על המשבצת של סוף השבוע מתחרים, מטבע הדברים, הרבה יותר עיתונים. את אחוז החשיפה הגבוהה ביותר במגזר מקבלת רשת המקומונים "קו עיתונות דתית", שמופצת בחינם מדי שבוע, ומגיעה לחשיפה של 37.5% במגזר. שבועון הכרומו "משפחה" מגיע לחשיפה של 31.9%, "המודיע" ו"יתד נאמן" מגיעים בסופי שבוע לחשיפה של 25.5% בלבד, בשל התחרות העזה עם השבועונים והמקומונים. שבועונים קטנים יותר נוספים, חלקם מגזריים - כמו "כפר חב"ד" המיועד לחב"דניקים ו"אידיש שטראל", לקוראים ביידיש, חולקים בשאר עוגת הקריאה של החרדים בסופי שבוע.

באשר לרדיו: רק תחנת רדיו אחת נסקרה בסקר: רדיו "קול חי" שזכתה לחשיפה של 31.0% בימי חול. חשוב לציין שלפני כחודשיים החלה לפעול תחנת רדיו חרדית חדשה אותה מפעיל אריאיל קוניק (מו"ל "קו עיתונות דתית") בשם "קול ברמה", אולם היא עדיין לא נסקרה בסקר הנוכחי.

מבחינת הרגלי צריכה של מוצרים ושירותים, הסקר מוכיח כי מדובר בקהל שמתפתח עם הזמן, ובמיוחד בקרב קבוצה גדולה של הצעירים (18-24). למרות החדירה הנמוכה יחסית של האינטרנט, מעל 35% מדווחים על גלישה במקום כלשהו, ובקרב גילאי 18-24 הצהירו כ-46% כי הם גולשים ברשת. כאן המקום לציין כי מדובר בנתון גבוה מאוד, לאור העובדה שמרבית הרבנים החרדים במגזר לא רואים בעין יפה את הגלישה באינטרנט, והדיבורים על ה"אינטרנט הכשר" טרם הגיעו לרמת המעשה.

מתקרבים למגזר הכללי בלייף סטייל

מניתוח היגדי סגנון חיים הנמצאים במאגר, מתברר כי קיימים הבדלים מהותיים בין הפלחים השונים במגזר בניתוח אוכלוסיית הגברים ניתן לראות כי 56% מהגברים רוצים "להגיע רחוק בקריירה" שלהם ו-43% מתעניינים באירועים (פוליטיים) בינלאומיים.

לעומת זאת כאשר מנתחים את אוכלוסיית הנשים החרדיות ניתן לראות כי הנשים מעודכנות ומודאגות מבחינת תזונה טובה ולא משמינה: 56% מקפידות לאכול פחות שומנים, 55% עושות פעילויות ספורט לפחות פעם בשבוע ו-49% נהנות לקנות בגדים.

איתן כסיף, מנכ"ל TGI ישראל: "TGI שמחה להמשיך להיות שותפה לקידום המקצועי של ענף השיווק והפרסום ולראשונה, בשיתוף פעולה עם איגוד חברות הפרסום, לספק כלי עבודה מקצועיים ומתקדמים גם לפלח המגזרי. זאת כמובן בנוסף לכלי המחקר TGI בוגרים וסקר (SMI (Sector Media Index מבית TGI למגזר הערבי שהושק לאחרונה. סקרים אלה מספקים בצורה אובייקטיבית את התמונה האמיתית על המגמות ושעורי הקריאה /חשיפה של גורמי המדיה השונים".

מאגר TGI חרדי מבוסס על מדגם מייצג של 1,000 מרואיינים במגזר החרדי בגילאי 18.

מגזר אחד, קבוצות רבות / פרשנות

הלידה הקשה של סקר ה-TGI למגזר החרדי, לא הפליאה את אנשי התקשורת החרדים. למרות שכלפי חוץ, החרדים נראים כמקשה אחת של מגבעות ומעילים שחורים, הרי שבמבט פנימה, מדובר באחד מהמגזרים המפולגים ביותר בארץ: חסידים מול ליטאים ("מתנגדים") ואשכנזים מול ספרדים הם הקבוצות הבולטות במגזר, אך גם ביניהן יש פילוג לתתי-קבוצות שונות. כך למשל חסידי חב"ד וחסידי סאטמר לא בדיוק שייכים לאותה קבוצה.

גם אמצעי התקשורת מפולגים בהתאם: "יתד נאמן" פונה לליטאים, והצליח למשוך אליו גם קהל ספרדי לא קטן. "המודיע" נחשב ל"אליטה החסידית" של התקשורת החרדית.

בשנים האחרונות, גבר כוחם של המקומונים והשבועונים החרדים, והעיתונים היומיים, "יתד" ו"המודיע", פתחו מולם במלחמת חורמה, הכוללת השמצות וחרמות, "קריאות" שונות של רבנים אלה ואחרים הקוראות לציבור להימנע מלקרוא עיתונים אלה ואחרים. לעיתים, מלחמות העיתונות החרדית התדרדרו גם להצתת עיתונים מתחרים, ואברכים שהפליאו מכותיהם אלה באלה. אך תוצאות הסקר מוכיחות: ככל שיענוהו, כן ירבה וכן יפרוץ. השבועונים והמקומונים היכו את העיתונות היומית החרדית בסופי שבוע שוק על ירך.