ביהמ"ש: שימוש קבוע בדירה לתפילה במניין בשבתות וחגים מהווה שימוש חורג

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים הוציא צו הפסקת שימוש וצו מניעה האוסר על דיירי בניין לקיים בקביעות תפילות מדי שבת וחג, משום שיש בכך שימוש חורג המהווה עבירה על חוקי התכנון והבנייה

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים הוציא צו הפסקת שימוש וצו מניעה האוסר על דיירי בניין לקיים בקביעות תפילות מדי שבת וחג, משום שיש בכך שימוש חורג המהווה עבירה על חוקי התכנון והבנייה. נקבע כי בין אם הדירה משמשת בשאר ימות השבוע גם למגורים ובין אם לאו, ולמרות שאין בה סממנים של בית-כנסת (ספר תורה, ריהוט וכו') והמניין מצומצם ואינו פתוח לקהל הרחב - השימוש מהווה עבירה פלילית.

בשכונת קריית-יובל בבירה קיימת מצוקת בתי-כנסת, וחלק מהמשפחות הדתיות נוהגת לקיים מניין מצומצם בבתיהם של חברי הקהילה. עיריית ירושלים ביקשה את הצווים נגד בעלי בית ברחוב אנילביץ, בנימוק שמדובר בשימוש חורג הטעון היתר, משום שתוכנית המתאר של ירושלים מייעדת את הנכס האמור למגורים.

השופטת תמר בר-אשר צבן ציינה, כי "אין די שבאופן עקרוני תאפשר תוכנית בניין עיר שימוש למטרת בית-כנסת באזור שייעודו למגורים, אלא יש צורך בהיתר מפורש שיתיר את השימוש למטרה זו בנכס. כך לעניין שימוש בדירת מגורים כבית-כנסת, וכך באשר לשימוש בדירת מגורים למועדון קלפים".

בר-אשר צבן ציינה כי התופעה שבה קבוצת אנשים שוכרת לעצמה מקום להתפלל בו בקביעות בשבתות ובחגים הוא רווח, ולרוב נשכר חדר במבנה ציבורי.

לדבריה, כשמדובר במבנה ציבורי המשמש להתקהלות חברתית, כמו מתנ"ס, נראה כי אין צורך בהיתר מיוחד, אולם בעבר הורשעו בסטייה מתוכנית אנשים שהתפללו בגן ילדים. כך גם הורשע אדם שהפך חדר בדירתו לבית-כנסת לקהל גדול, ונדחתה טענתו כי מדובר בפעילות משפחתית. כן הורשע אדם שהשתמש במרתף ביתו לצורך תפילה. (2630/09).