נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ל"גלובס": "לשקול מיסוי הרווחים על קרנות ההשתלמות"

לדברי ברוש, הוא אינו מתואם באמירה זו עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני ; בקרנות ההשתלמות יש כיום כ-76 מיליארד שקל וגל של פדיונות מוקדם מהן עקב החלטה על מיסוי, עלול ליצור לחץ על שוק ההון

"ייתכן שבמציאות הקיימת היום צריך לשקול הטלת מס על רווחי קרנות ההשתלמות, כפי שהטילו מס על רווחים מהשקעות בבורסה. אני מדגיש - לא להטיל מס על ההפקדות לקרנות ההשתלמות, אלא על הרווח שנוצר בהן", אמר היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בישראל בראיון ל"גלובס".

ברוש, כצלע שמייצגת את המעסיקים בפורום המשולש, נוגע פה בנקודה רגישה מבחינת העובדים, המיוצגים על-ידי עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, ולמעשה נסוג בו מהתמיכה שלו בעבר במאבק של עיני לשמור על הקרנות כעל פרה קדושה. זאת, שכן קרנות ההשתלמות הן הצ'ופר העיקרי של העובדים, ועד עכשיו עיני לא היה מוכן שייגעו בהן. ייתכן שברוש למעשה מפריח פה בלון ניסוי ומשמן את הדרך עבור עיני תוך שהוא מתואם איתו, אם כי לשאלת "גלובס" השיב כי "לא העליתי את הרעיון הזה עדיין באוזני עיני".

נציין, כי עד כה קרנות ההשתלמות, כלומר הכסף שמצטבר בהן לאחר שש שנות הפקדה לפחות, היוו קרקע אסורה מבחינת מסים אף שהיו קולות רבים שקראו להטיל מס על החסכונות האלה. זאת, בין היתר בטענה שהקרנות הללו הן בסופו של דבר פריבילגיה של העשירונים העליונים במשק.

"לישון על זה"

כך או כך, בימי חול המועד וחג, פגישות לכאורה אינן מתקיימות וברוש מטיל פה פצצה, כשהוא נותן לעיני ולשטייניץ-נתניהו - שתי הצלעות הנותרות בפורום המשולש - כמה ימים "לישון עליה". נזכיר, כי הפורום המשולש נקבע בהסכם בין עיני, ברוש ונתניהו, ונועד לייצג את העובדים, המעסיקים והממשלה בהתאמה.

נציין כי אם אכן בסופו של תהליך יתקבל הרעיון, החוק לא יחול על רווחים שנצברו עד היום, אלא על רווחים מקרנות שייפדו החל מאישור החוק.

עוד נציין, כי הפטור על מסים מקרנות ההשתלמות נובע בין היתר מאינטרס של המדינה לעודד את האזרחים לחסוך לטווח ארוך; ככל שההפקדות נמשכות לאורך שנים ארוכות יותר, כך הסכום שנגזר (נקי ממסים) הוא משמעותי יותר, ולכן רבים נוטים לחסוך בקרנות ההשתלמות מעבר לשש שנות המינימום המקנות את הפטור ממסים. קרנות ההשתלמות מסתכמות כיום בכ-76.6 מיליארד שקל, ואם יוחלט על מיסוי הפדיון שלהן, סביר להניח שרבים יפדו את מה שצברו עד כה בקרנות (כשהדברים נוגעים כמובן למי שעומדים ברף המינימום של שש שנות הפקדה), מה שעלול ליצור לחץ על שוק ההון.

סל פתרונות

רק לפני כחודש חלה פגישתו הראשונה של הפורום המשולש, ובסיומה אמר ברוש: "אין לנו כרגע סל פתרונות באשר לסוגיות השונות, אבל יצאנו בתחושה שאנחנו הולכים לעבוד ביחד ולחלץ בשיתוף פעולה את המדינה מהמשבר. זה נראה מאוד חיובי ומבטיח". כנראה שקרו דברים במהלך החודש הזה כי כעת ברוש לא רק מביע אופטימיות, אלא אף מציג תוכנית סדורה של רעיונות כיצד לחלץ את המשק מהמשבר.

חלק מהרעיונות כבר התחילו את דרכם המעשית, כמו החל"ת, למשל, מנגנון שבאמצעותו מפעל שנתון בקשיים מוציא היקף מסוים של העובדים לחופשה עם תשלום בגובה דמי אבטלה, כשאת הזכויות הסוציאליות משלימה לעובדים התאחדות התעשיינים. התוכנית המגובשת של ברוש תפורסם במסגרת הראיון המלא עמו ביום חמישי הקרוב במוסף "הערב" של "גלובס".

* הבהרה: בגרסת הדפוס נפלו אי דיוקים. נדגיש, כי ברוש מציע להטיל מס על הרווח מפדיון הקרנות בלבד, כלומר על התשואה שלהן ולא על הפדיון כולו.