עסקת ענק בשוק ה-ETFs הגלובלי ברקליס מוכר את iShare

עכשיו זה סופי: בנק ברקליס מוכר את iShares, אחד המותגים החזקים בשוק הפיננסי והשחקנית הגדולה בעולם בתחום תעודות הסל (ETFs), לקרן הפרייבט אקוויטי CVC קפיטל פרטנרס, תמורת 4.4 מיליארד דולר. לברקליס ייוותר רווח נקי של 2.2 מיליארד דולר לאחר שתושלם העסקה.

iShares מעסיקה כ-620 עובדים ב-14 מדינות, והיא אוחזת בנתח של 46.8% משוק ה-ETFs הגלובלי, עם נכסים מנוהלים בהיקף של 296.8 מיליארד דולר ב-369 תעודות סל שונות, נכון ל-31 במארס.

בארה"ב לבדה iShares מנהלת 177 תעודות שמנהלים בתורם 226.7 מיליארד דולר - נתח שוק של 52.7%. בעוד שהנכסים התכווצו בכ-10% השנה בעקבות הירידה בשווי הנכסים בשוק, חלקה של iShares בשוק תעודות הסל האמריקני דווקא גדל ב-1.8%, עולה מנתוני BGI.

מבחינת המשקיעים אין שינוי

"במונחים של המשקיעים בתעודות של iShares, זה מאוד לא סביר שמשהו ישתנה", טוען רוב איוונוף, אנליסט בפייננשל ריסרץ'. "אני לא חושב שלבעלים חדשים תהיה גמישות לשנות את התמחור מפני שהתחרות במרחב מוצרי המדדים עלתה".

עם זאת, ייתכן שעסקת iShares תדרבן עוד מצטרפים לשוק ה-ETFs. "כמה מהחשקנים הגדולים בקרנות הנאמנות שנלחמים על צמיחה, עשויים להסתכל על שוק תעודות הסל כעת", טוען סקוט ברנס, מנהלת אנליזת ETFs בחברת מורנינגסטאר. "ברקליס ניהל מין מכירה פומבית, ופירושו שהספרים נשלחו לחברות, ואמרו 'כך נראים העסקים של iShares'. אי אפשר להחזיר לאחור את חשיפת המידע הזו.

"המכירה הפומבית חשפה את תעשיית תעודות הסל, ויש לי תחושה שגורמים נוספים ירצו פיסה מהפעילות בתעשייה הזו", טוען ברנס. "בספרים היה משובץ החזון של iShares לגבי המקום שאליו השוק הולך והצמיחה הפוטנציאלית שלו".

ברנס אומר שהערכות מורנינגסטאר הן ש-iShares הניבה כ-480 מיליון דולר לשנה. מאט הוגן, עורך ב- IndexUniverse.com, אומר שהעסקה יכולה לדחוף את iShares לתחומים נוספים. "הם כבר התחילו ללכת, למשל, בדרך של מדדים מוגברים, וקרוב לוודאי שהם ידחפו יותר לכיוון כעת", הוא אומר. הוגן מוסיף שמפני שהחברה נמכרה במחיר טוב בסביבת שוק קשה, קרוב לוודאי שיוזכרו שמות נוספים של שחקניות בתחום כמועמדות למכירה.

ברקליס יממן את רוב העסקה

ברקליס, למעשה, יממן מרבית מהעסקה לרכישת iSHares, ויעמיד לרוכשים מימון בהיקף של 3.1 מיליארד דולר. המימון יורכב מהלוואות שונות בריביות שונות, שהגבוהה שבהן היא ליבור 5.5%.

לברקליס יש סיבות טובות לממן את העסקה של עצמו, למרות שזה מעורר תחושת חוסר נוחות. בדרך כלל, מימון עצמי כזה עשוי להתפרש כייאוש, שברקליס כל כך רוצה להיפטר מ-iShares שהוא מוכן לתת כסף, העיקר שייקנו אותה.

ייתכן שיש אלמנט כזה בהחלטה לממן חלק ניכר מהעסקה, ויש כאן גם תגמול נאה למנהלים הבכירים של ברקליס (על כך בהמשך). אבל בהעמדת המימון לברקליס יש הגנה הגיונית. אחרי הכול, הבנק ביצע בדיקת נאותות ל-iShares בעשור האחרון, וכנראה שמדובר בחברה בריאה למדי. אז כל הנכסים ב-4 מיליארד דולר שהבנק מוסיף למאזן שלו אינם מסוכנים מאוד. ובאווירה הפיננסית הנוכחית, עדיף להחזיק בסיכונים שאתה מכיר מאשר באלה שאינך מכיר.

העסקה גם מקנה לברקליס את הזכות לקבל כ-20% מהתשואה על ההון העתידית של iShares, כאשר הביצועים יעברו רף מינימלי מסוים. "תמיכת מזומנים והימנעות מכסף ממשלתי בשוק הנוכחי עשויים לייצר יותר אוטונומיה בהמשך", אומרת דניס ולנטיין, אנליסטית בחברת הייעוץ אייט.

המרוויחים: עובדי ומנהלי ברקליס

עובדי ברקליס, כולל הנשיא בוב דיאמונד, מחזיקים כ-4.5% מהחברה. אם הם יממשו את האופציות העתידיות שבידיהם האחזקה יכולה לגדול ל-10.3%, ולפי ברקליס, העובדים האלה יקבלו תשלום של דיבידינד מזומן על חלקם.

דיאמונד עצמו יוכל לקבל דיבידנד של 6.9 מיליון דולר כתוצאה מהעסקה, אחרי העלויות הכרוכות במימון האופציות שלו. בברקליס, אגב, אומרים שדיאמונד לא לקח חלק במו"מ - לא כחבר דירקטוריון ולא כדירקטור של החטיבה.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009