המשרה שלו תלויה בזה: מנכ"ל ריו טינטו במאמצים קדחתניים לאשר את גיוס ההון מסין

סין, באמצעות תאגיד האלומיניום הממשלתי, מעוניינת להזרים לחברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם 19.5 מיליארד דולר כדי להקטין את החוב העצום שלה; באוסטרליה לא אוהבים את הרעיון שיהפוך את סין לבעלת מניות

המשרה של טום אלבניז מוטלת על הכף. הסיבה: מנכ"ל ריו טינטו לא בטוח כלל וכלל שמאמציו הקדחתניים לאשר את גיוס ההון מסין ישאו פרי. סין, באמצעות תאגיד האלומיניום הממשלתי , מעוניינת להזרים לחברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם 19.5 מיליארד דולר כדי להקטין את החוב העצום שלה - 38.9 מיליון דולר, כלומר - כפול מסכום ההזרמה.

באוסטרליה לא אוהבים את הרעיון שעשוי להפוך את סין לבעלת מניות בחברת הכרייה. מתווה העסקה כולל גם מכירת נכסים והנפקת אג"ח להמרה. אלבניז סבור, כי זוהי הדרך היחידה להקל על נטל החוב של החברה, ואולם פוליטיקאים ביבשת החמישית סבורים אחרת, מותחים עליו ביקורת. גם בעל המניות השלישי בגודלו בחברה קורא לקבלת הצעה חלופית.

החוב העצום של ריו טינטו זינק פי 19 (!) לאחר שבניהולו של טום אלבניז, רכשה חברת הכרייה את אלקאן ב-2007, בצעד שהעלה את חמתם של בעלי המניות כבר אז. כאילו לא די בכך, דחה בבוז את הצעת הרכש מהחברה הגדולה בענף - BHP ביליטון - שביקשה להשתלט על ריו טינטו תמורת 194 מיליארד דולר אשתקד. החברה, יש לציין, נסחרת בבורסה בסדיני, בלונדון ובניו-יורק לפי שווי-שוק של 55.27 מיליארד דולר.

בינתיים, מתכנסים בעלי המניות בלונדון על מנת לבחור בדירקטורים למועצת המנהלים שלה. אלבניז, כזכור, כינה את ההצעה הסינית כ"פיתרון הפיננסי הטוב ביותר" להפחתת החובות. הצעדים של ריו טינטו עד כה כללו מכירת נכסים ופיטורים של 14 אלף עובדים - מה שכבר הקטין את מצבת החובות ב-10 מיליארד דולר בשנה הנוכחית. על ריו טינטו לשרת חוב בהיקף 8.9 מיליארד דולר המיוחס לרכישת אלקאן השנה ועוד 10 מיליארד דולר בשנה הבאה.

Rio Tinto PlcRio Tinto Plc